3 422 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Ibruktagningsprotokoll
Sida 1 av 2
Ni som anlitat en elektriker för att dra elen i ett nybyggt hus, har ni med automatik då fått ibruktagningsprotokollet eller har ni fått beställa detta separat ? Finns det något att hämta på "nätet" som elektrikern skall fylla i ?
färdiganmälan heter den.. men det blir nog svårt att hitta en blankett på nätet och själv knåpa ihop och skicka in, om det var de du undrade
Protokoll på dom prov och kontroller som man är skyldig att göra efter färdigställandet ska överlämnas till kunden vid slutbesiktningen.
Till nätägaren skickar man en färdiganmälan när dom kan komma och släppa på strömen
Till nätägaren skickar man en färdiganmälan när dom kan komma och släppa på strömen
Jag ska kanske förtydliga mig lite mer. Jag har byggt ut mitt hus och elektrikern skall förhoppningsvis bli klar i morgon med eldragningen i den nya delen. Han har kopplat in en ny elcentral i den nya delen och matar den med ström från den redan befintliga anläggningen. För att det inte ska bli några problem senare så ville jag vara "före" och få uppgifter på hur allt ska skötas för att det ska bli rätt. Det är kanske onödigt men jag vill som sagt att allt ska följa de regler som finns. Elektrikern verkar ha gjort allt på ett bra sätt hittills med själva arbetet men jag vet ju inte hur noga han är med alla papper....
Men endast vid en mer genomgripande förändring då, eller? Inte för att du har lagt till två extra uttag i köket ...elmont skrev:
Jodå, det går visst bra. Men blanketten kanske ser olika ut för olika elföretag ...electrocuted skrev:
http://www.bjorklingeenergi.se/kc_blan.html
Ja självklart.
Men jag funderade mest på hur nätägaren ställer sig till rapporteringsplikten vid andra förändringar på anläggningen.
Om en elektriker får en beställning på ett litet jobb, något extra uttag, kunden vill kanske ha ett motorvärmaruttag inkopplat. Då vidtar väl inte hela pappersproceduren med för och färdiganmälan till nätägaren?
Men kanske då man fräschar upp och byter ut all el i huset eller gör en stor tillbyggnad och därmed förändrar elanläggningen mycket... Då är det kanske lämpligt att anmäla till nätägaren?
Finns det öht några regler eller är det sunt förnuft som gäller.
Tja, jag är mest lite nyfiken...
Men jag funderade mest på hur nätägaren ställer sig till rapporteringsplikten vid andra förändringar på anläggningen.
Om en elektriker får en beställning på ett litet jobb, något extra uttag, kunden vill kanske ha ett motorvärmaruttag inkopplat. Då vidtar väl inte hela pappersproceduren med för och färdiganmälan till nätägaren?
Men kanske då man fräschar upp och byter ut all el i huset eller gör en stor tillbyggnad och därmed förändrar elanläggningen mycket... Då är det kanske lämpligt att anmäla till nätägaren?
Finns det öht några regler eller är det sunt förnuft som gäller.
Tja, jag är mest lite nyfiken...
Dom bryr sig bara om ändringen påverkar deras nät. Visserligen kan dom gå in en anläggning och titta om dom misstänker att den är olämplig och därefter stänga av sin elleverans, men det har inget att göra med normala ändringar att göra.
Mikael_L>Men... Varför skulle man ens bry sig om att anmäla att man renoverat sin anläggning? Det påverkar knappast leverantören för fem öre. Och färdigställandeintyg innebär faktiskt bara mer jobb för elektrikerna så varför skulle de vilja se till att skicka in sådant?
Om det nu inte är så att elleverantören bedömt att anläggningen är i behov av åtgärd, vilket borde tillhöra undantagsfall. Men i sådana fall torde det vara lämpligt med intyg.
/Kent
Om det nu inte är så att elleverantören bedömt att anläggningen är i behov av åtgärd, vilket borde tillhöra undantagsfall. Men i sådana fall torde det vara lämpligt med intyg.
/Kent