Nu behöver vi förstagångsrenoverare tänkhjälp igen. Vi har haft två badrum som vi nu rivit väggarna till och planerar att göra om till ett större. Vi vet bara inte i vilken ordning vi ska göra saker och ting och vilken typ av hantverkare som gör vad... Planen är att bygga ut väggen mot det som är som en korridor så att badrummet blir bredare. Där det ena, större, badrummet var (längst bort i bild) är det en gjuten platta som är i en högre nivå än hall- och korridorsgolvet och högre än "lilltoans" (närmast i bild) golv. Jag antar att vi behöver bila bort det gjutna (även fuktskada runt golvbrunnen som behöver ses över). Vi tänker oss att använda ett av elementens rör till vattenburen golvvärme. Men i vilken ordning gör vi saker och ting och vem gör vad? Ska vi regla upp för nya väggar först av allt eller ska vi bila först? När tar man in en rörmokare och är det även röris som kan bila? Vi tänker att man ska regla upp först, ta in röris som bilar och drar om avlopp och vatten och sånt sen, därefter gipsa (?), sen plattsättare som flytspacklar, sätter tätskikt och kaklar och därefter tar dit rörmokaren igen som installerar. Och sen ska väl en elektriker in i den där gröten och greja någonstans? Vi skulle vara tacksamma för hur man ska tänka rent tågordningsmässigt... Hur skulle ni gjort? Tanken är dubbeldusch där "lilltoan" var, toastol där den stod sendan tidigare och sen dubbelkommod på väggen mot sovrummet längst bort i bild.

• Rivningsfas av badrum med olika golvnivåer och synliga rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och vilka moment kan/törs man göra själv?

T
Är det inte bättre att ni tar in en snickare/byggare som har helentreprenad så sköter denne allt med underentreprenörer såsom rörmokare, elektriker, plattsättare samt bygger upp badrummet till er?

• Älska
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ja, om ni inte tänkt att göra mycket själva, så rekommenderar jag att ta in en byggfirma på totalentreprenad. Annars så blir det ni som blir samordnare och projektledare, och det är inte lätt om man inte vet i vilken ordning de olika momenten sak göras. Dessutom bör man veta ungefär tidsåtgång för varje delmoment.

Är ni själva beredda att lägga en hel del tid och energi på det så ok, annars så är totalentreprenad det bästa.

S
Tänk på att inga rör ska gå upp genom golven i ett badrum. Med andra ord kan elementrören kanske inte användas för golvvärmen utan eventuellt måste nya rör dras

De kraven gäller vid nybygge. Vid renoveringar måste man berömma om det är en rimlig åtgärd att ändra i förhållande till vinsten.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Jag föreslår också att ni tar in någon som tar ett helhetsansvar.
Ang. golvvärme är det nog högst olämpligt att använda radiatorslingan till det. Förmodligen är temperaturen för hög och flödet för dåligt. Ett bättre alternativ är att sätta en vattenburen handdukstork på den slingan och sen lägga elburen golvvärme.

• Gilla
278 kvadrat
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Som jag tolkar det så är rivningen ni redan gjort, det enda ni skall göra själv.

Då har ni tyvärr börjat i helt fel ände...

Ni borde tagit in en firma som sköter allt detta med samordning av de olika hantverkarna för har ni inte väldigt bra kontakter med rörläggare, elektriker etc. så kommer ni få ett rent helvete att samordna ert projekt och det kommer bara bli dyrare för er i slutänden än om ni anlitat en firma som skött allt.

Nu är ju risken att det kommer se ut som på bilden ganska länge för det är sällan lätt att hitta bra firmor som kan med kort varsel.

Många ggr har man en vinst i att de olika hantverkarna är vana att arbeta ihop också och således har normal kontakt och kommunikation gällande det som ska göras.

Är det fel att börja med att riva?

Paul-Staffanstorp
D Daniel 109 skrev:
Är det fel att börja med att riva?
I min värld är det fel att riva innan man fått kontakt med alla olika hantverkare man vill anlita då risken är stor att det får stå som det ser ut på bilden onödigt länge.
Oftast behöver en badrumsrenovering gå ganska kvickt då man har behov av funktionen.

Om man först knyter de kontakter man behöver för alla de olika momenten så är det säkert inget som hindrar att man själv river vilket man ju får komma överens med hantverkarna om.
I min egen värld sparar man som kund dock inte många kronor på detta om man inte verkligen vet vad man sysslar med eftersom det ibland kan dra med sig merarbete för de man hyr in sen.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Oj! Hihihi... vi fick oss ett litet skratt här på morgonkvisten :rofl: I dagsljus så ser jag nu hur frågeställning och bilderna ser ut! Vi är inte riktigt så gröna som det låter... Rivningen had to be done, riktigt risigt skick och väggar som ska flyttas. Allt hittills gjort i samråd med fackman (som råkar vara familj). Totalentreprenad är såklart lockande, låter skönt! Men att bila och regla upp väggar det klarar vi garanterat :strong: Det ska kanske tilläggas att vi inte bor där än och att vi båda är lediga hela sommaren och ska renovera på heltid fram till i höst. Fackmannafamiljen kommer också att vara på plats en stor del av tiden

Redigerat:
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Ja är tiden mellan påbörjat och färdigt viktig är det ju bra att ha en komplett plan färdig innan man börjar. Annars finns det fördelar med att riva först, så att man lättare ser förutsättningarna.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Nu blev förutsättningarna och möjligheterna helt annorlunda... ride on :p:crysmile:(y)

• Haha
278 kvadrat
  • Laddar…
F
Nej, klart man måste riva först, men det är ju ännu bättre att ha en ritning och tänkt färdigt innan man börjar riva...

Jag skulle också satsa på en hantverkare som helhetsansvarig. Att få en rörmokare i rätt tid som privatperson utan att veta exakt vad som ska göras låter hopplöst.
Snickaren ringer sin rör-kompis och ber honom komma en timme och fixa, rör-kompisen vet att det just tar en timme och inte mer och kan då passa in det snyggt mellan två andra jobb, och elkompisen vet också att när snickaren ringer är det dags att komma och dra en kabel som tar en kvart. Ringer du som privatperson vet de inte om du är en jobbig kund och då vill de kanske inte ta småjobben som behövs i ditt projekt.

Edit: oj, vad många svar som kom under tiden...

• Gilla
278 kvadrat och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
F fredrik.johansson skrev:
Nej, klart man måste riva först, men det är ju ännu bättre att ha en ritning och tänkt färdigt innan man börjar riva...

Jag skulle också satsa på en hantverkare som helhetsansvarig. Att få en rörmokare i rätt tid som privatperson utan att veta exakt vad som ska göras låter hopplöst.
Snickaren ringer sin rör-kompis och ber honom komma en timme och fixa, rör-kompisen vet att det just tar en timme och inte mer och kan då passa in det snyggt mellan två andra jobb, och elkompisen vet också att när snickaren ringer är det dags att komma och dra en kabel som tar en kvart. Ringer du som privatperson vet de inte om du är en jobbig kund och då vill de kanske inte ta småjobben som behövs i ditt projekt.

Edit: oj, vad många svar som kom under tiden...
I TS fall kan jag förstå att man kanske river först för att sedan se vad man har för möjligheter men det är sällan folk har den tiden på sig vid renovering av badrum eller kök.

Det är ju betydligt enklare att hitta olika lösningar när man vet förutsättningarna och de vet man ju sällan innan man börjar riva för ofta dyker det upp saker vid rivningen som kan påverka möjligheterna.

Efter rivning kanske man kan göra en helt annan och i vissa fall bättre planlösning än man kunde göra om man utgått från hur allt ser ut innan utrivningen och då kanske det bara är positivt.

Däremot kräver ju detta att man har tiden på sig som i TS fall och det är ju ytterst sällan så tyvärr.

I övrigt instämmer jag helt med vad du skriver... privatpersoner har allt annat än lätt att få tag i de olika hantverkarna på egen hand utan kontakter.

• Gilla
278 kvadrat
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.