92 996 läst ·
863 svar
93k läst
863 svar
I teorin är jag emot solpaneler
Möjligen tror du på vad du skriver.M mtmmtm skrev:
Ekonomiska realiteter: ju mer vindkraft producerar, ju mer driver den ner spotpriset. Vid överproduktion som du tydligen älskar kan priset bli negativt. Dvs producenten får betala för att bli av med varan. Den situationen har redan uppstått i Tyskland vid flera tillfällen.
När vindkraften inte producerar skjuter å andra sidan priset i höjden.
Vad de två lägena har gemensamt är att de inte drar in intäkter.
Det finns ingen vara som kan produceras lönsamt under sådana förhållanden.
Och det är synnerligen skadligt för land och konsumenter, då man gjort planerbar produktion olönsam.
Varför det kinesiska kärnkraftsbolaget (!) vill bygga vindkraft i gigantisk skala i Norrland är ett mysterium.
Har inte nödvändigvis med lönsamhet att göra.
Varför vi låter dom göra det är också ett mysterium.
https://www.di.se/nyheter/kinesisk-karnkraftsbjasse-storagare-av-svensk-vindkraft/
Ja, det är ju inte så värst svårt att förstå att varken vind eller sol kan vara baskraft på samma sätt som vatten eller allra helst modern, säker och kostnadseffektiv kärnkraft. Man behöver verkligen inte välja, det miljövänliga småskaliga vind och sol måste fungera i symbios men en kärnkraft som inte är straffskattad. Det är inte överproduktion i Sverige, Tyskland eller Danmark som är problemt det är de politiska besluten att i stora delar av europa fortsätta elda kol.J Jehu skrev:Möjligen tror du på vad du skriver.
Ekonomiska realiteter: ju mer vindkraft producerar, ju mer driver den ner spotpriset. Vid överproduktion som du tydligen älskar kan priset bli negativt. Dvs producenten får betala för att bli av med varan. Den situationen har redan uppstått i Tyskland vid flera tillfällen.
Och det är synnerligen skadligt för land och konsumenter, då man gjort planerbar produktion olönsam.
Varför det kinesiska kärnkraftsbolaget (!) vill bygga vindkraft i gigantisk skala i Norrland är ett mysterium.
[länk]
Absolut, så är det. Jag ville bara understryka att lägsta produktionskostnad inte nödvändigtvis innebär bästa lönsamhet. Sen inser jag att jag gjorde bort mig när jag förenklade och pratade om efterfrågan, för som jag själv påpekade lite tidigare är det ju inte bara efterfrågan som styr priset. Till syvende och sist är det så klart spotpriset jag avsåg.F fsn skrev:
Det ges ett mindre bidrag för solpaneler för privatpersoner i Sverige. Det sker väl för att staten tycker det är bra med solpaneler.Nötegårdsgubben skrev:
Det jag menade var att solenergi inte behöver stöd för att vara konkurrenskraftigt. Det har redan bland de lägsta kostnaderna per producerad KWh.
Överproduktion gör det möjligt att täcka hela effektbehovet med vindkraft. Det är billigare än att försöka lagra energin eller kör med kol osv. Att bli av med energi är inte speciellt dyrt (använd typ doppvärmare). Kina är en diktatur. Jag antar att de investerar för att tjäna pengar ?J Jehu skrev:Möjligen tror du på vad du skriver.
[länk]
Intressant fakta angående olika energislag: https://ourworldindata.org/cheap-renewables-growth
Vindkraft och sol kan faktiskt vara baskraft (men man får överdimensionera en faktor 2-3). Det är det billigaste alternativet. Du kan ju se på:F fsn skrev:Ja, det är ju inte så värst svårt att förstå att varken vind eller sol kan vara baskraft på samma sätt som vatten eller allra helst modern, säker och kostnadseffektiv kärnkraft. Man behöver verkligen inte välja, det miljövänliga småskaliga vind och sol måste fungera i symbios men en kärnkraft som inte är straffskattad. Det är inte överproduktion i Sverige, Tyskland eller Danmark som är problemt det är de politiska besluten att i stora delar av europa fortsätta elda kol.
Hobbyelektriker
· E
· 15 367 inlägg
Hur får du ihop det där? Vända stickproppen till doppvärmaren när det inte blåser?M mtmmtm skrev:
Du behöver nog tänka igenom det där. Förutsättningen är att du bortser fullständigt från ekonomiska realiteter. Att öka överproduktionen tre gånger till förvärrar bara problemen. Och produktionen är fortfarande lika med noll när det inte blåser eller solen skiner. Tio gånger noll är fortfarande noll. Matematik.M mtmmtm skrev:
Vi är många som insett problemet med vind och sol.
Notera då att filmens lösning bara får tillräckligt med el 65% av dagarna på året i New England som ligger på samma breddgrad ungefär som norra Medelhavet.M mtmmtm skrev:
Du borde titta på de fakta jag delat.Fotografen skrev:
https://ourworldindata.org/cheap-renewables-growth
Jag besvarade enbart inlägget om att överproduktion skulle vara dyrt. Det är det inte. En doppvärmare kan göra slut på extrema mängder energi med mindre kostnad. Är du tveksam till detta faktum ?Fotografen skrev:
Såg du ens på mina länkar ? Där förklarade de ganska utförligt varför det mest ekonomiskt att enbart öka produktionen av vindkraft. Beroende på var man befinner sig så kan energilagring behövas mellan 1-3 dagar. Slutsatsen är dock att vind/sol-kraft är det energislag som kommer utklassa de andra alternativen.J Jehu skrev:Du behöver nog tänka igenom det där. Förutsättningen är att du bortser fullständigt från ekonomiska realiteter. Att öka överproduktionen tre gånger till förvärrar bara problemen. Och produktionen är fortfarande lika med noll när det inte blåser eller solen skiner. Tio gånger noll är fortfarande noll. Matematik.
Vi är många som insett problemet med vind och sol.
[media][länk]
Problemet är att det finns väldigt mycket vinklad fakta, och det gäller åt båda hållen. Det låter rätt ologiskt rent generellt att nåt så oberäkneligt som vind skulle ha nån som helst potential som baskraft. Jag har inget emot sol och vindkraft men man måste se lite pragmatiskt på det. Svensk industriell konkurrenskraft bygger på energistabilitet och rimliga priser.M mtmmtm skrev: