Nu har jag mätt och trixat lite med min Fluke 117

När jag mäter Hz i auto läget så får jag lite olika resultat på den "analoga" skalan beroende på om jag mäter på fas eller nolla i uttaget (med en testpinne).
Mäter jag med fast skala, 60 Hz, så blir resultatet annorlunda.

Sen kommer jag inte ihåg om det räcker att mäta med en testpinne eller om man ska nyttja båda, vete 17 vart bruxen är nu...

Lite mätvärden:
Mätt med en mätpinne:
Auto 60 Hz: 50,03 Hz och ca 25% på analoga mätt på fas.
Auto 60 Hz: 50,03 Hz och ca 12% på analoga mätt på nolla.
Lite skillnad beroende på om man mäter med röd eller svart.

Manuell 60 Hz: 50,04 Hz och ca 25% på analoga mätt på fas.
Manuell 60 Hz: Ej utslag på digitala, första stapeln blinkar på analoga, mätt på nolla.

Mätt med båda pinnarna mellan fas/nolla:
Auto 600 Hz: 50,06 Hz och ca 48% på analoga.
Manuell 60 Hz: 50,05 Hz och >100% på analoga.

Nu är ju den analoga bara en fingervisning, men det skiljer ju rätt mycket...

När man sätter i en mätpinne på fasen så blinkar blixtsymbolen till, men inte om man mäter på nollan. Kan man använda det som en snabbkoll på vad som är fas/nolla? Är det någolunda riktigt, eller är det helt förkastligt?

Sen så kan jag mäta Hz på både jordstift och radiator, är det normalt?
Mäter jag med röd pinne mot vattenradiatorn så får jag fram 50,03 Hz, men bara i auto och manuell 6 Hz läget, inget utslag på manuellt 60 eller 600 Hz.

Sen en fundering till :)

När jag kollade med "volt alert" (trådlös spänningsdetektering) så visar den spänning i EKRK'n till taklampan oavsett om lampan är tänd eller släckt? Det är en normal trappkoppling, om vi bortser från den gul/gröna mellantråden :eek:
Den borde väl inte visa spänning när lampan är släckt?

De flesta (alla) mätningar gör man mellan två punkter, när du far omkring med en pinne och mäter är den andra polen din kropp (kapacitivt kopplad) och den ger väldigt dålig kontakt och konstiga mätvärden. Mäter du med en pinne mot nollan så fungerar din kropp och fångar upp elfält som finns i rummet från andra elledningar.

Båda pinnarna ska användas för att få ett rättvisande resultat.

Protte

-PC- skrev:
När jag mäter Hz i auto läget så får jag lite olika resultat på den "analoga" skalan beroende på om jag mäter på fas eller nolla i uttaget (med en testpinne).
Mäter jag med fast skala, 60 Hz, så blir resultatet annorlunda.
Auto/Manuell gäller inte frekvensen, utan spänningen. Frekvensmätningen är bara ett "tillbehör" till mätning av växelspänning (och växelström). Den analoga stapeln visar spänningen inom aktuellt mätområde, som alltså kan väljas automatiskt eller manuellt. När du mäter på nolla eller jord får du mycket låg spänning, och i läge auto så anpassas mätområdet automatiskt.

När spänningen inom mätområdet blir för låg så klarar den inte att mäta frekvensen. Det är därför du inte får något mätvärde med "manuell" när du mäter på nolla och jord. Det borde dock gå att stega ner mätområdet manuellt tills du får fram frekvensen.

Nätfrekvensen 50 Hz finns överallt omkring oss. Alla som har lekt med ett oscilloscope vet att det räcker att peta på probspetsen för att det ska dyka upp en stor 50 Hz-signal på skärmen. Det är därför du kan mäta med bara en pinne. Med två pinnar ser mätinstrumentet en högre spänning, och mätningen blir mer stabil.

-PC- skrev:
Manuell 60 Hz: 50,05 Hz och >100% på analoga.
Här hade du fel mätområde inställt. Spänningen var för hög för mätområdet.

/Hasse

Redigerat:
Aha!

Då hänger jag med :)

Tack så mycket för de utförliga svaren!

Jag undrar om en riktigt schuste multimeter - fann Fluke 117 i Kjell&Company
katalogen - kolllade sedan lite på weben och fann en betydligt dyrare Fluke 289
osv - hur finner man köpråd om schuste multimeter - jag hade tänkt pensionera
min nuvarande Biltema grej snarast (: ... .

• Gilla
prototypen
  • Laddar…
Jag har haft Fluke i många år b.l.a 77, 110, 189, har även testat en herrans massa andra fabrikat, Fluke ärden enda som har en lugn displayvisning, andra fabrikat brukar ha en orolig displayvisning där siffrorna fladdrar eller det tar lång tid innan mätvärdet stabiliserar sig.
Den analoga visningen på Fluke uppdaterar ca 40 ggr. snabbare, vilket är en bra hjälp på fluktuerande värden.

Köp gärna en multimeter som har min/max visning, mycket bra funktion vid mätning av spänningsdippar.

Har köpt mina Fluke på Ebay till under halva priset än här i Sverige.

Redigerat:
Satsa inte alla pengarna på en "vanlig" multimeter. Det är krångligt att mäta ström med en sådan eftersom kretsen måste brytas. Se till att skaffa ett vettigt tånginstrument. AC/DC och TrueRMS är önskvärt. Se till att det finns ett mätområde som är 40A eller lägre. Köp alltså inte en tång som endast klarar AC 600A eller liknande.

Conrad har ett ganska billigt tånginstrument som även klarar läckströmmar (Voltcraft VC-539), men det saknar TrueRMS.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.