Microkatten
Jag har börjat arbetet med ett par nya fönsterkarmar och håller på att från sågat okantat virke hyvla och dimensionera bitar till slutlig storlek. Men i vilken ordning är det i allmänhet lämpligt att göra momenten?

Just nu gör jag det preliminärt i följande ordning:

1. Såga ut bitar i grov dimension
2. Kanta bitarna
3. Hyvla ett par varv på varje bredsida för att få rena ytor
4. Rikta en bredsida
5. Rikta en kant
6. Hyvla ner till korrekt tjocklek
7. Såga till korrekt bredd
8. Såga till korrekt längd

Jag är inte riktigt med på vad nr 3 gör.

Microkatten
Med min metod för riktning av bredsida i frässläde så är nr 3 ett sätt att arbeta med lite renare virke - en bredsida ligger på arbetsbordet när jag fräser/riktar ovansidan. Riktar man med hyvel är säkert nr 3 onödigt.

Microkatten
Ett alternativ kan vara att såga bredd och längd till rätt dimension och sedan hyvla, d.v.s byta plata på pkt 6 och 7/8. Spar hyvelstål. Å andra sidan ser jag inte slutliga bredytan när jag skall klyva och kapa för ev kunna välja bort knastar o dyl.

Det beror så klart på vad man har tillgängligt i maskinväg, men så här ser en vanlig process ut för mig:

Grovkap och klyv
Rikta två sidor i 90 grader
Planhyvla resterande två till färdig dimension.
Kapa till färdigt mått

Det finns så klart alltid undantag, men detta är min generella arbetsgång

Jag gör som MaTu

Att kapa till färdig längd före man hyvlar är meningslöst. Kapningarna blir sneda. Därför hyvlar man alltid före man kapar.

Microkatten
Tack, då kör jag på som tänkt! (Heimlaga, inte vet jag varför kapningarna skulle bli sneda om du kapar efter riktningen men före planhyvlingen.)

Om man kapar efter riktningen blir det faktiskt rakt men ofta blir ju den yttersta centimetern i båda ändorna fördärvad i planhyveln.
I alla fall om man kör med Stenberg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.