1 832 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hyvla golvbjälke 10mm och sedan förstärka
Har 45x145 bjälkar med cc30 och ett spann fritt på 2900 mm. Tagit bort det tidigare golvet som var 18 mm spånskiva, spikat och halvkasst limmat och ska ersätta med nytt 22 mm golvspån.
Lägsta punkt i rummet finner man vid den balk som ligger längs med dörren till rummet, övriga är ett par millimeter till som mest 10 mm högre på de mittersta balkarna. Vill få det i nivå helst utan att höja golvet mot angränsande rum.
Hade tänkt hyvla ojämnheterna och sedan förstärka bjälkarna med konstruktionsplywood skrulimmat på sidorna men ju mer jag läser om det desto osäkrare blir jag. Verkar som att vissa menar att det funkar hur bra som helst och andra att plywood inte tillför någon nämnvärd styrka.
Någon som vet hur det ligger till? Funkar det att förstärka med plywood? Att få in nya 145 balkar hade blivit bökigt, alternativet är 120. Kanske helt overkill att förstärka befintliga balkarna men vill ju inte få tillbaka anledningen till att jag rev upp golvet som var svikt och knarr.
Lägsta punkt i rummet finner man vid den balk som ligger längs med dörren till rummet, övriga är ett par millimeter till som mest 10 mm högre på de mittersta balkarna. Vill få det i nivå helst utan att höja golvet mot angränsande rum.
Hade tänkt hyvla ojämnheterna och sedan förstärka bjälkarna med konstruktionsplywood skrulimmat på sidorna men ju mer jag läser om det desto osäkrare blir jag. Verkar som att vissa menar att det funkar hur bra som helst och andra att plywood inte tillför någon nämnvärd styrka.
Någon som vet hur det ligger till? Funkar det att förstärka med plywood? Att få in nya 145 balkar hade blivit bökigt, alternativet är 120. Kanske helt overkill att förstärka befintliga balkarna men vill ju inte få tillbaka anledningen till att jag rev upp golvet som var svikt och knarr.
Redigerat:
Titta på kertobalk del är styvare än limträbalk och billigare. Men ser ut som f… n så den bör int synas.
Fanerlaminatträ eller LVL är skivor eller balkar tillverkade genom limning av tunna lager av faner av trä. I motsats till den mer vanliga plywood-skivan läggs fanerskivorna vid tillverkning av LVL med fibrerna i samma riktning. Detta ger LVL helt andra hållfasthets- och krympningsegenskaper än plywood.
Fanerlaminatträ eller LVL är skivor eller balkar tillverkade genom limning av tunna lager av faner av trä. I motsats till den mer vanliga plywood-skivan läggs fanerskivorna vid tillverkning av LVL med fibrerna i samma riktning. Detta ger LVL helt andra hållfasthets- och krympningsegenskaper än plywood.
Verkar definitivt intressant men lite omständigare att få tag på och en annan prisklass. Planen är att kunna gå på golvet efter helgenL Leif i Skåne skrev:Titta på kertobalk del är styvare än limträbalk och billigare. Men ser ut som f… n så den bör int synas.
Fanerlaminatträ eller LVL är skivor eller balkar tillverkade genom limning av tunna lager av faner av trä. I motsats till den mer vanliga plywood-skivan läggs fanerskivorna vid tillverkning av LVL med fibrerna i samma riktning. Detta ger LVL helt andra hållfasthets- och krympningsegenskaper än plywood.
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Första frågan: Är det en förbättring eller en försämring ur styvhetssynpunkt att hyvla ner 10 mm och förstärka med 12 mm skruvlimmad k-plywood på båda sidor? Jag bortser från ev skillnader i elasticitetsmodul. Yttröghetsmomentet för 45x145 är 1143 cm4, för 45x135 plus plyfa 1415 cm4. Det är alltså en förbättring. Med c/c 300 mm och skruvlimmad 22 mm spånskiva kommer svikten att bli OK.
Stort tack för sitt svar!J justusandersson skrev:Första frågan: Är det en förbättring eller en försämring ur styvhetssynpunkt att hyvla ner 10 mm och förstärka med 12 mm skruvlimmad k-plywood på båda sidor? Jag bortser från ev skillnader i elasticitetsmodul. Yttröghetsmomentet för 45x145 är 1143 cm4, för 45x135 plus plyfa 1415 cm4. Det är alltså en förbättring. Med c/c 300 mm och skruvlimmad 22 mm spånskiva kommer svikten att bli OK.
Klicka här för att svara
