Har aldrig hört talas om att posta in efter inmatningsbordet. Det är ju en rörlig del dessutom. På ett sättet spelar det inte så stor roll om inmatningsbordet är fel, men om det bordet lutar NER mot kuttern så blir det jobbigt värre. Det är den populäraste teorin om vad som var fel på vår Morten 410, eftersom bitarna blev konvexa, men jag är osäker. Jag tror att det var i själva rörelsemekanismen som det blev fel, för när det var max uppfällt och borden låg i våg så låg de i våg.

Ett enda hack kan man väl leva med , kanske flera, och när de blir många så passar man på att plana upp det sämre virket en första vända.

Men ni som, liksom jag riktar med träbitar på utmatningsbordet, är inte det viktigaste att det är exakt lika på alla mätställena? Dvs. fyra ställen, två på varje skär på en tvåkuttershyvel? Jag brukar mäta med en MDF-bit med en bit av en tumstock pålimmad för att få lika många mm på ställe.

Vill väcka postningtråden till liv med en fråga. Jag postar hyveln med ekbitar fr utmatningsbordet men nu är jag lite sugen på att använda en enkel mätklocka. Är det någon som har erfarenhet av att posta med denna metod. Begriper inte riktigt hur man ska få mätpunkten att ligga rätt på eggen. Eller låter man stålet svepa och trycka upp mätpunkten genom att vrida kuttern baklänges och läsa av max-höjden?

Jag har provat att posta med mätklocka, och det är en mycket snabb och exakt metod på min hyvel, men det behöver inte betyda att det är lika smidigt på andra hyvlar. På min Morten RPH330 har hyvelstålen ett uttag som passar i ställskruvens skalle. Det gör att jag kan börja postningen med stålen för långt ut, sätta an kutterkilen en aning, och skruva ned tills jag är ca 0,1 mm från önskat läge, där önskat läge är ca 0,02 mm ovanför utmatningsbordets plan. Därefter gör jag samma sak på den andra sidan av stålet, och slutligen går jag ned till önskat läge på båda sidorna, och sen sätter jag an kutterkilen. För att säkerställa att stålet inte rör sig när jag sätter an kutterkilen, gör jag detta innan jag tar bort mätklockan.

Jag har köpt den mätklocka som finns på Jula, efter att ha tappat min långslagiga (50 mm) Mitutoyo mätklocka i betonggolvet med magnetstativ och hela baletten. Tråkig historia. Hur som helst fungerar Julas klocka riktigt bra. De mätspetsar som medföljer är däremot inte lämpliga för ändamålet. Därför har jag svarvat en mätspets som ser ut som en upp-och-nedvänd kantarell av mässing. Jag gjorde den av mässing för att inte skada eggen på hyvelstålet. Kantarellen har en diameter av ca 8 mm vid dess bredaste ställe. Det kan vara bra att veta att standardgänga för mätspetsar till mätklockor är M1,5.

När jag skall posta hyveln ställer jag magnetstativet på utmatningsbordet med mätspetsen på detsamma, varefter jag ställer nollan med bezelringen på klockan. Sen ställer jag mätspetsen där kutterknivens övre perifericirkel bör vara. Med den fiffiga kantarellmätspetsen har man ju +/- 4 mm att spela på. Därefter letar jag efter det översta läget genom att försiktigt vrida kuttern bakåt. När jag har hittat det övesta läget kilar jag fast kuttern mot stativet med en träkil. Det är bra om man ligger ca 0,5-1 mm ovanför det önskade läget för att minimera felet som uppstår när man skruvar ned stålet. Själva skruvandet gör nämligen att eggen flyttar sig bort från den övre nollpunkten, eftersom förflyttningsvägen inte går genom kuttercentrum (om nu någon begriper vad jag menar?) Det här felet är nog så litet att man med gott samvete kan skita i det, men för att beskrivningen skall bli riktig, kan det vara värt att nämna.

Mattiasp, man kan bara tacka och buga för ditt uttömmande svar.
Har en Morten 410 med samma typ av knivjustering så jag kan direkt tillämpa din beskrivning. Blir till att besöka Jula och införskaffa klockan och försöka få till en platt mätyta.
Har gått o fingrat på den där mätklockan ett antal gånger och man kan ju ha mycket annat kul med den också, som att mäta hur väl min gamla SCM-såg är justerad. Har för mig att det var du som skrev om detta i en annan tråd.

Pingler skrev:
Mattiasp, man kan bara tacka och buga för ditt uttömmande svar.
Har en Morten 410 med samma typ av knivjustering så jag kan direkt tillämpa din beskrivning. Blir till att besöka Jula och införskaffa klockan och försöka få till en platt mätyta.
Har gått o fingrat på den där mätklockan ett antal gånger och man kan ju ha mycket annat kul med den också, som att mäta hur väl min gamla SCM-såg är justerad. Har för mig att det var du som skrev om detta i en annan tråd.
Jula till all ära, men jag har beställt en sån här Multiindikator med inbyggd 90 graders vinkel. Har dock inte fått den än (väntat i 6 veckor nu trots att jag ringt 2 ggr). Enda nackdelen skulle vara att klockan är graderad i tum.

Snorunge skrev:
Enda nackdelen skulle vara att klockan är graderad i tum.
Känns ju som en enorm nackdel tycker jag ;) Själv fyndade jag Mitoyo-klocka på Tradera. Ebay går ju lite bort då det är ameriskanska Ebay som man gör fynden på och där är det just ganska gott om tum-graderade klockor. Mitt tips på billiga klockor och magnetstativ är http://shop.otdtools.se. Har inte handlat där själv men det är mycket bra priser.

En kul parantes är att användaren "OTDTools.se" säljer magnetstativ identiska med de på otdtools.se på Tradera. Utropspriset är det pris stativen kostar "över disk" på otdtools.se, dvs 129 spänn. Senaste stativet jag tittade på slutade någonstans uppemot 400 pix. Folk är galna ;)

Snorunge skrev:
Jula till all ära, men jag har beställt en sån här Multiindikator med inbyggd 90 graders vinkel. Har dock inte fått den än (väntat i 6 veckor nu trots att jag ringt 2 ggr). Enda nackdelen skulle vara att klockan är graderad i tum.
Ja, hust en sån där har jag gått o funderat på länge. Men nu blev det en mätklocka fr Jula med stativ.
Lyckades inte hitta någon mässingsskruv i M1,5 så det blev att modda plastdelar från en bläckpenna för att få till den upponervända "kantarellen" att sätta mot hyvelstålet.

Passade på att bryna de nästan nya stålen på läderskivan på Tormeken och sedan riktade jag dem med klockan enligt mattiasp:s metod.
Och jädrar i min lilla låda vad bra det blev. Har aldrig fått hyveln att gå så bra tidigare.

Tack igen Mattias

Hej att posta med mätklocka är strålande bra och snabbt har själv använt den metoden i många år. Lämnar för övrigt
in mina skär för slipning .
Självklart så är utmatnings bordet referens som flera säger

Mvh Pär H

Pingler: Varsågod, och fort går det också!

Pär H: Självklart är utmatningsbordet referens när man postar stålen i kuttern.

Det har blivit lite begreppsförvirring tidigare när jag har påsått att man använder inmatningsbordet som referens.

Det är emellertid fortfarande sant att man skall använda inmatningsbordet som referens när man grundinställer en Mortenhyvel, och det gäller säkert även andra parallellogramhyvlar. Man börjar med inmatningsbordet i sitt översta läge som referensplan. Därefter ställer man kuttern, planbordet och utmatningsbordet med inmatningsbordet som referens. Detta beror på att paralellogramkonstruktionen gör att inmatningsbordet inte kan justeras. Det kan bara göra en parallellförflyttning. De andra delarna kan justeras exakt som man vill ha dem.

Det tar ungeför en kväll att grundinställa en Mortenhyvel om det inte börjar jävlas. Det kanske var det som inte var ordentligt gjort på en forummedlems Mortenshyvel som han inte var riktigt nöjd med i en annan tråd.

Jag vet faktiskt inte vad som var fel på den hyveln men inte ens Mortens själva kunde få den ok, dessutom var flera andra firmor där och kollade, plus alla mina kollegor. Jag har många gissningar på vad som kan varit fel, men den troligaste är att någon inställningslåsning var defekt så att den inte höll inställningen, och det är ju svårt att märka om man inte är där kontinuerligt.

Men nu är den ett saligt minne blott eftersom vi fått nya SCM Techno Max 410 med tersakuttrar...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.