Byggahus.se

Hyvelstål -Olika alternativ

1. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    Jag har precis blivit ägare till en Morten RPH 330. Det verkar finnas en massa tredjeparts tillbehör till den här maskinen. Nu funderar jag på hur jag skall göra med hyvelstålen.

1. Se till att ha två uppsättningar stål och lämna in på slipning. Ett par stål kostar ca 400 kr. Det blir en massa postande. Vad slipning kostar vet jag inte, eftersom mitt lokala sliperi inte svarade på telefon idag.

2. Två uppsättningar stål och investera i Tormek med hyvelstålsjigg för ca 3000 kr. Fortfarande en massa postning.

3. Montera en adapter för ca 2500 och köra med vändskär för ca 350 kr per par med två eggar. Låter dyrt, men man slipper postningen.

4. Köp hårdmetallskär för ca 2500 och glöm bort problemet.....?

Jag har inga planer på att handslipa hyvelstålen utan någon slags jigg.

2. snickarfrasse
    Medlem Nivå 5
    Hej grattis till en fin hyvel.

1. Jag har 5 upsättningar stål till min emco hyvel jag kör slut på tre omgångar byter igen. Åker till en gubbe i grann byn som har en scheppach hyvel med slipagregat på. Och får dom slipade för 20 kr eller en vetekrans.

2. Jag funderar på att köpa tormeken eller den billiga sceppach slipen de säljer på jula och beställa hem en jigg till att slipa hyvelstålena med. sedan går det ju slipa massa annat på den också. Frågan är ju hur resultatet bli?

3. Ja vill man lägga 2500 på det så får man ju se det som så att för varje gåg du byter stål så blir det ju billigare. Men skilnaden i pris som du skriver 400 för ett par vanliga mot 350 vändskär vanliga går posta väldigt många gånger.

4. Jag tycker det är för stor risk för spik, skruv, grus som det blir små jack i stålet för att detta skall fungera.

Ja det var mina 2 pesetas på den saken.

3. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    OK, tack!
    Jag hoppas på att får mer åsikter, t.ex. av Kent i Snickarboden.

4. Pingler
    Medlem Nivå 5
    Jag har Moretens 410 multi och skaffade den större Tormekslipen för att slippa skicka stål. Med jiggen går det att få fullgott resultat, tycker jag.

5. Dr_Jerkyll
    Medlem Nivå 9
    Allt beror ju på hur mycket du använder maskinen och vad du stoppar i den, hur mycket du sliter på stålen och hur ofta du är tvungen att byta helt enkelt. Jag som har ett annat jobb och bara använder hyveln "ibland" på amatörbasis använder gärna utbytesstål, har nog med slipande av andra verktyg och postande tar tid, känns viktigare att lägga tid på det man vill hålla på med. Alternativt dubbla stål och lämna in. Men en del går ju igång på att slipa saker skarpa, jag vet inte, men du kanske tillhör den kategorin... ;) Hårdmetallstål är ju ett alternativ om man vet att man kör bra virke och vill slippa byta så ofta.

6. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Som sagts beror det ganska mycket på vad man kör, men det blir gärna grus i mellan varven. Har kört mycket med en Morten 410 (som vi aldrig fick ordning på trots dyr service och konsultation med Morten, tror det var borden som stod fel, övre och undre, men vi vet inte.) Posta är inte kul. Hårdmetallen tål inte så mycket som man skulle önska. Beroende på hur bra man blir på att posta in kan det väl vara ok att skicka på slipning, vi hade tre omgångar till den ovannämnda. Men en vändskärskutter är värt mycket. Man kan inte göra allt själv, då hinner man inte snickra.

Men blir det så dyrt? Det brukar väl kosta en hundring per paret att få det slipat, och då är det, förutom adaptern 75 kr mer per skärsida. Det beror ju förstås på hur ofta man behöver byta.

7. FemTummar
    Medlem Nivå 8
    Måste erkänna min okunskap inom området här: Vad innebär det att "posta" en hyvel?

8. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    Posta är i det här fallet när man ställer in hyvelns skäreggar så att kutterns tangent ligger i samma plan som utmatningsbordet. Om jag inte misstar mig inbegriper begreppet postning hela inställningen av hyveln. Man börjar med ett referensplan. I mitt fall inmatningsbordet i sitt översta läge. Utifrån det ställer man kutterns läge till 1 mm under referensplanet, därefter utmatningsbordet odn planbordet. Det sista man gör är att ställa skäreggarna. De skall ligga 1 mm ovan kuttern om man har gjort allt rätt.

9. snickarboden
    Medlem Nivå 12
  10. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Jo, det verkade ju funka...
    Där är en hemmabyggd jigg för slipning av hyvelstål på just Tormek.
    Hyvelstålet kläms fast i en jigg som förs ovanpå en aluprofil som både kan flyttas in och ut samt lutas för rätt eggvinkel.

Rörande postningen så håller jag inte med riktigt. Som jag gör så håller jag mig till utmatningsbordet som är det som alltid skall styra vid riktning. Skäreggarna skall ligga i nivå med utmatningsbordet och det gör man enklast med två riktade ekbitar på cirka 500x40x40. Dessa läggs på utmatningsbordet och trycker ner stålen på kuttern, lås nu stålet lätt. Kolla lite genom att vrida kuttern fram och tillbaka utan att trycka ner ekbitarna och om allt stämmer så skall bitarna röra sig lite precis då eggen tar i. Stämmer det så lås stålet och fortsätt med nästa stål.

/Kent

11. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    Jag håller med om din metod för postning av skäreggarna, men när det gäller grundinställning av hela maskinen så skall inmatningsbordet av någon anledning vara referensplan på en Morten rph330. Kanske för att inmatningsbordets parallellförflyttningsmekanism skall lämnas i fred.
    http://www.moretens.com/startsida3/rph330inst.htm

Vad anser du om de olika alternativen för hyvelstålen?

12. pernitta
    Medlem Nivå 9
    Eftersom måttet mellan utmatningsbordet och kutterns C/L inte kan ändras på min hyvel, använder jag exakt samma metod som Kent anger. Kuttern har två vändbara stål, och båda skall flytta en riktsticka "jämt lie grann" när det hela är rätt justerat.

Men en fråga, om jag råkat få ett litet hack i stålen, har det så stor betydelse om dom i övrigt är skarpa? Visst blir det en synlig smal "åder" på plankan, men denna slipas ju bort i efterbehandlingen. Personligen tycker jag att det kvittar. Slipning av stålen sker ganska sällan, däremot skadar det inte att bryna dem med jämna mellanrum.

Min rikt och planhyvel är av fabrikat ELU med modellbeteckningen DAH 176.

per

13. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Läste det du och de skrev men de är nog ensamma om att ha inmatningsbordet som referens och jag kan förstå problemen som andra nämnde om att försöka ställa in hela maskinen då.

Som jag ser det så ställer man in det mesta efter utmatningsbordet och om stålen ställs efter detta så kan man hantera den proceduren att ställa in planbordet med. Hur man skall kunna göra det efter inmatningsbordet fattar jag faktiskt inte. Inmatningsbordet kan faktiskt stå nästan hur fan som helst och man kan ändå rikta om man trycker på ämnet emot utmatningsbordet.

M a o i min värld så är inmatningsbordets inställning skit samma, ställ in det nåt så när efter utmatningsbordet, det är utmatningsbordet som bestämmer hur bra allt skall bli och självfallet så styr det resten av maskinens inställning med.

Detär nästan så jag undrar om de skrivit fel eller nåt, jag är nästan nyfiken på att ringa dem själv eftersom jag fattar nada av hur man kan ställa in såsom de menar.

/Kent

14. pernitta
    Medlem Nivå 9
    Jag tror att det är i ämnet dåligt insatta kontorister som skriver manualerna. Så här står det under punkt 5 i bruksanvisningen för min ELU-hyvel: pröva med linjal (16) att skäret (15) ligger i plan med inmatningsbordet.

Eftersom Elu inte längre agerar på marknaden är fadäsen preskriberad, och den skrivande kontoristen må vara förlåten.

per

15. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    Jaha.. Nya förutsättningar: Jag plockade ut hyvelstålen, och det visade sig att det redan satt hårdmetallknivar i maskinen. Det var ju trevligt. Jag tror att jag lämnar in dem för slipning, postar maskinen och glömmer bort alltihop. Kan det vara rätt väg att gå, tro? Om något år kan jag annars meddela mina erfarenheter med hårdmetallknivar.