Tjena,

Som rubriken säger är det nån som har erfarenhet av någon av hyvlarna ovan? Har en halvdassig gammal no 7 som är ihopbyggd av lite random delar, jag använder den inte jätteofta (möjligtvis pga av att den är lite halvdassig) så jag tänkte att man skulle kunna chansa på något annat än Lie Nielsen/Veritas just på den hyveln och spara några tusenlappar. Finns det risk att man får ett måndags ex som inte ät platt i sulan? På mindre hyvlar kan man ju fixa det själv men att slipa sulan på en no 7 platt låter inte som ett roligt jobb. Sen finns ju inte Lie Nielsen i lager heller någonstans vilket ju även det är en anledning att välja något annat.

/Ivar

Jag har haft en Quangsheng #5 i sisådär 7-8 år nu och har varit väldigt nöjd med den, har även en Quangsheng low angle block plane. Har även en del Veritas o Lie Nielsen hyvlar så har väl en del att jämföra med. Det är inte på något vis så att Quangshenhyvlarna står i skamvrån o bara tas fram när dyrhyvlarna är slöa, de används som helt ekvivalenta hyvlar i mitt snickeri. Bortser man från moraliska aspekter att köpa en kopia tycker jag det är väldigt köpvärda hyvlar.

Finns en hel del reviews på nätet och även jämförelser mellan Quangsheng o Lie Nielsen.

Microkatten
Även jag är mycket nöjd med de två qiangsheng (de verkar stavas på ett par olika sätt) jag har, en simshyvel no 92 och en putshyvel no 3. De verkar ligga betydligt närmre LN och Veritas i kvalitet än t.ex. Axminsters Rider.

Microkatten Microkatten skrev:
Även jag är mycket nöjd med de två qiangsheng (de verkar stavas på ett par olika sätt)
Ryktet säger att Quangsheng som säljs av Workshop heaven håller lite bättre standard o finish än Qiangsheng som säljs av Rutlands. Huruvida det stämmer vet jag ej, äger ingen Qiangsheng.

Microkatten
Ja, det är lite förvirrande denna branding av kanske, eller kanske inte, samma hyvel-produkter: Quangsheng, Qiangsheng Luban, Juuma, Wood River.

Jag märker i alla fall ingen skillnad på finishen på min simhyvel, som är en Qiangsheng köpt på Rutlands, och putshyveln, som är en Quangsheng köpt på Workshop Heaven. Ganska olika hyvelmodeller, men de verkar båda vara tillverkade med låga toleranser och fungerar båda bra.

Ola C Ola C skrev:
Jag har haft en Quangsheng #5 i sisådär 7-8 år nu och har varit väldigt nöjd med den, har även en Quangsheng low angle block plane. Har även en del Veritas o Lie Nielsen hyvlar så har väl en del att jämföra med. Det är inte på något vis så att Quangshenhyvlarna står i skamvrån o bara tas fram när dyrhyvlarna är slöa, de används som helt ekvivalenta hyvlar i mitt snickeri. Bortser man från moraliska aspekter att köpa en kopia tycker jag det är väldigt köpvärda hyvlar.

Finns en hel del reviews på nätet och även jämförelser mellan Quangsheng o Lie Nielsen.
Nu har jag gett orimligt mycket pengar till LN/Veritas redan :-) men visst om QS bara rakt av snor deras design och de förbättrningar som tas fram så kan jag tänka mig att vänta ut att de kommer i lager igen och hosta upp de extra slantarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.