8 275 läst ·
32 svar
8k läst
32 svar
Hyvel Axminster tradeserie
Jag lyckades få in min 31:a på mina knappt 16 kvm. 3-fasmotor var ett absolut krav. Alla mina maskiner står på hjulplattor, och jag måste möblera om för varje moment. Det skapar karaktär och disciplin. Och frustration ibland.
Klen och klen, 1.9kw på en ganska smal hyvel. Jag tycker inte kraften är ett problem på min men har heller aldrig hyvlat på en best på 4kw
A31 verkar hålla nån sorts standard storlek och jag kan tänka att det finns väl ett skäl att alla tillverkare verkar ha en hyvel i den storleken. Om jag hade köpt hyvel idag hade jag nog övervägt 31 snarare än 26an som jag har idag. Men allt beror förstås på vad msn gör med maskinen.
A31 verkar hålla nån sorts standard storlek och jag kan tänka att det finns väl ett skäl att alla tillverkare verkar ha en hyvel i den storleken. Om jag hade köpt hyvel idag hade jag nog övervägt 31 snarare än 26an som jag har idag. Men allt beror förstås på vad msn gör med maskinen.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Jag kommer inte använda hyveln dagligdags vilket jag däremot gör med sågen. Jag tänker mig att när jag hyvlar är det inte superviktigt med hög avverkning och det är ok att det får ta lite extra tid. Svängrum är för mig nästan lika viktigt som maskinerna och ska det funka med 31:an så får nog ett maskinskåp ryka, vilket i sig är ett trauma 
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Ja, det är lite så jag tänker, längden viktigare än bredden för mig. Har kollat måtten och så och jag får plats med 31:an men på bekostnad av manöverutrymme runt bandsåg och såg. Lutar mot den mindre modellen trots allt.
Och jag lyckades få in min 41:a på mina 13,5 kvadrat. Trångt, ja. Men det går om man har stor disciplin.mattiasp skrev:
Nu köpte jag den visserligen med vetskapen om att snickarutrymmet fördubblas inom nära framtid. Volymmässigt mer än tredubblas det.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Trevligt att ha och jag har länge tänkt uppgradera till den. 1500kr tar emot lite dock. Lägg hellre pengarna på spiralkutter i så fall.Björn Melander skrev:
Förlängningsbord finns ju också. Kan vara väl så bra på en 26a. Jag har det på min och de är väldigt smidiga.
Finns ju en hyfsad nödlösning att ta till om du köper 26:an och ångrar dig för att du behöver längre bord; förlängningsborden. Jag köpte såna (40cm). Mycket stadiga och går att ta bort på 15s om man har ont om plats.
Klockan är väl värd sina 1500 bagis. Blir betydligt lättare att ställa in tjockleken med någon precision.
Edit: tvåa på båda bollarna.
Klockan är väl värd sina 1500 bagis. Blir betydligt lättare att ställa in tjockleken med någon precision.
Edit: tvåa på båda bollarna.
Redigerat:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Ha ha, jag vet du kör turbovarianten. Beställer nog en med klocka och får komplettera med turbo sen.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg