T
Hej, jag har haft en liknande situation men då betalat med kort, där vi inte fick tillbaka några pengar, då hyresavtalet säger avbokning inom 30 dagar annars 100% i avgift. Försökte driva frågan via kortförsäkringen men där hänvisades det till att de endast täcker vid sjukdom, dvs hade vi varit sjuka så hade vi återfått allt via kreditkortet.

Så för mig var det kört tyvärr, uthyraren var inte villig att diskutera någon jämkning eller ombokning till nästa år utan hänvisade till vårt avtal. Vid kontakt med konsumentombudsmannen så hänvisades jag till min hemförsäkring, IF, men där var det tvärkört.

Utifrån min erfarenhet så tycker jag att du ska försöka förhandla om 50/50 ur aspekten att vi alla sitter i samma båt men att det kommer en dag då det återgår till det normala.

harry73 harry73 skrev:
Det som är intressant är att det i många avtal står något om force majeure och det är ett litet vagt begrepp (typ kärnvapenkrig eller större meteoritnedslag). Nu har vi hamnat i någonting som kan klassas som force majeure
Nu gäller ju Force Majeure i betydligt lindrigare sammanhang än kärnvapenkrig. Som det står på ett ställe:

"Force majeure används i synnerhet inom avtalsrätten för situationer eller tillfällen bortom kontroll när ena kontraktpartens förpliktelser inte är möjliga att fullfölja och det därför är legitimt att inte göra så trots att kontraktsbrott i annat fall vore olagligt, olämpligt eller omöjligt."

Är väl en rätt klockren beskrivning på den här situationen. Husägaren har hyrt ut sitt hus och har huset tillgängligt, men en annan part har gjort det omöjligt för hyrestagaren att ta sig dit eller att få nyttja huset. Det står utanför husägarens kontroll

harry73 harry73 skrev:
Men om man hyr lägenheten av Skistar och Skistar stänger ner anläggningen, då har de ansvar på ett helt annat sätt.
Men i nuläget får man nog även acceptera värdekuponger som återbetalning. Det finns en överhängande risk att många företag inte kan återbetala alla kunder men går i konkurs innan dess och då får man troligtvis inga pengar alls.
Samtidigt är det kommunen och inte Skistar som stängt anläggningen så jag tror inte på någon återbetalning förrän jag ser den på kontot. Har redan gått tre veckor utan livstecken från Skistar

T TreeView skrev:
Hej, jag har haft en liknande situation men då betalat med kort, där vi inte fick tillbaka några pengar, då hyresavtalet säger avbokning inom 30 dagar annars 100% i avgift. Försökte driva frågan via kortförsäkringen men där hänvisades det till att de endast täcker vid sjukdom, dvs hade vi varit sjuka så hade vi återfått allt via kreditkortet.

Så för mig var det kört tyvärr, uthyraren var inte villig att diskutera någon jämkning eller ombokning till nästa år utan hänvisade till vårt avtal. Vid kontakt med konsumentombudsmannen så hänvisades jag till min hemförsäkring, IF, men där var det tvärkört.

Utifrån min erfarenhet så tycker jag att du ska försöka förhandla om 50/50 ur aspekten att vi alla sitter i samma båt men att det kommer en dag då det återgår till det normala.
Tack för ditt relevanta svar..

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
H Henric79 skrev:
Nu kan jag inte norsk lagstiftning. Men jag tycker det hela verkar ganska enkelt.
Stugan finns där, redo att ta emot dig precis som avtalat. De har inte avbokat någonting från sin sida. Hade du redan råkat befinna dig i närheten av stugan, hade du rimligtvis kunnat nyttja den.
Att du inte kan ta dig dit, är inget uthyraren kan ta ansvar för.
Han hade inte fått använda stugan även om han redan var över gränsen (eventuellt om de redan var i stugan men förbudet gäller även norrmän som ska resa till sin stuga/hyrda stuga.)

Mats-S
Banköverföring mellan 2 privatpersoner, ingen förmedlingsbyrå inblandad?
Blir nog extremt svårt att få tillbaka pengarna då ...

En liten låt som kanske kan muntra upp ;-)

• Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Om det bara hade varit att ni inte kunde ta er till stugan skulle det nog ligga på er.
Men iom att man inte får bruka stugan bör ni få tillbaka pengarna.
Men som tidigare sagts är det norsk lagstiftning som gäller.
www.byggehytte.no/forum/love-vrengning kanske? :)

Skumpe
S Stefan1972 skrev:
Man kan ju sed et så här också.....uthyraren kanske är en privatperson med lån på hela fastigheten som är tänkt att betalas med hyresintäkter............Så det behöver ju inte bara vara den som hyr som blir "drabbad"....
Synd men så är det att vara hyresvärd. Du har risken att det blir krig, svält eller pandemi. Har svårt att få ekonomisk sympati med någon som hyr ut ett hus med 16 bäddar i populär skidort. Maten står nog på bordet även om han/hon betalar tillbaks.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Samtidigt är det kommunen och inte Skistar som stängt anläggningen så jag tror inte på någon återbetalning förrän jag ser den på kontot. Har redan gått tre veckor utan livstecken från Skistar
Ja, vi har en bokning i Hemsedal som vi inte kunde utnyttja alls pga nedstängningen. Har varit i kontakt med Skistar som vid första tillfället sa att det ligger hos Klarna men Klarna hade inte fått någon återbetalningsorder. Vi väntade en vecka och kontaktade återigen Skistar som då sa att de hade väldigt mycket att göra och att det var därför återbetalningen inte skett. Min känsla är att de drar ut på det och risken är överhängande inga pengar kommer tillbaka.

mexitegel mexitegel skrev:
Ja, vi har en bokning i Hemsedal som vi inte kunde utnyttja alls pga nedstängningen. Har varit i kontakt med Skistar som vid första tillfället sa att det ligger hos Klarna men Klarna hade inte fått någon återbetalningsorder. Vi väntade en vecka och kontaktade återigen Skistar som då sa att de hade väldigt mycket att göra och att det var därför återbetalningen inte skett. Min känsla är att de drar ut på det och risken är överhängande inga pengar kommer tillbaka.
Intressant, Skistar har blivit anmodad av myndigheter att stänga ner anläggningen vilket innebär att "varan" inte är tillgänglig. Detta är en situation som de ej råder över. Force Majeure..?! Trots det beslutar de att återbetala till kund. Om de ej var ålagda/tvingade att göra detta, varför skulle de då göra detta? De kan i.o.f ha en försäkring i bakgrunden, men skulle den gå in o täcka vid Force Majeure...? Intressant, Tack för ditt inlägg.

Skumpe Skumpe skrev:
Synd men så är det att vara hyresvärd. Du har risken att det blir krig, svält eller pandemi. Har svårt att få ekonomisk sympati med någon som hyr ut ett hus med 16 bäddar i populär skidort. Maten står nog på bordet även om han/hon betalar tillbaks.
Detta var ju enastående klokt. Maten står väl även på bordet hos den som har råd att boka en jättestuga i populär skidort, plus har råd med alla extrautgifter i denna populära skidorten.
Tror du att stugägaren betalar sina lån med toapapper?

• Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Vem var det som sa "En inställd konsert är också en konsert".

Skulle inte tro att den finns nån lag som ger dig alla pengarna. Men ni bör väl förhandla...

/ATW

• Gilla
AudiTT
  • Laddar…
Finns det något som säger att stugägaren inte kan kräva in resterande pengar?

A ajn82 skrev:
Finns det något som säger att stugägaren inte kan kräva in resterande pengar?
Resterande pengar...?

A AudiTT skrev:
Om de ej var ålagda/tvingade att göra detta, varför skulle de då göra detta?
Skistar sitter i en annan sits. De har ett anseende (och i viss mån kanske statliga stödåtgärder) att ta hänsyn till.

Min erfarenhet är att norrmän är helt hopplösa att göra affärer med (men är även ödmjuk inför möjligheten att problemet lika mycket ligger hos mig). ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.