Staffans2000
Demmpa Demmpa skrev:
Vi hade självdrag i vårt hus från början, luften stod oftast stilla inomhus på sommarhalvåret.
Så är det!
På sommaren när skorsten är kall finns det ingen ventilation alls när fönsterna är stängda. Därför är alltid några fönster mer eller mindre öpnna jämnt. Det får man leva med!

Staffan
 
P patriklarsson skrev:
Det är fastighetsägarens ansvar att se till att det finns giltig ovk om det är ett flerbostadshus?
Sedan är det kommunens ovk ansvarige att se till att detta blir gjort vid rätt tid, annars dömma ut vite.
Detta kan ta mycket lång tid mest beroende på kommun.
I ett självdragshus från 40-talet eller tidigare med öppningsbara fönster finns godkänd ventilation om självdraget fungerar. Det testar man lämpligen med rökpenna under vinterhalvåret.
Några krav på 0,35l/s per kvm gäller inte förren man gör en ombyggnad av ventilationen vilket nästan alltid brukar ske. Sen om byte av fönster räknas in, ja då gäller nya regler. En tolkningsfråga. Jag har själv dubbelkollat detta med Funkis nyligen.

Viktigt att detta klargörs. I tråden finns tvärsäkra påstående att alla flerbostadshus, oavsett ålder och typ av ventilation skall ha 0,35 l/s per kvm i tilluft vilket då inte var korrekt.
 
P
https://www.boverket.se/globalasset...nktionskontroll-av-ventilationssystem-ovk.pdf

Står tydligt att bygglagstiftningen och då även ventilationens funktion testas mot när huset byggs eller när byggherre gör ändringar i ett system.

Så jag tolkar detta som att OVK för ett självdragssystem borde testa så att självdragssystemet uppfyller den funktion den var byggd för och under den tid den byggdes. Inte för dagens krav. Som tidigare sagt fungerar självdrag dåligt/inte alls när det är varmt ute.

Vägar framåt:
- Har ägaren gått från eldning till fjärrvärme försvinner självdraget och man ”borde” :thinking: kunna hävda att ventilationen är omgjort.
- Lika så om fönstertyp har ändrats till modell utan luftspalten (om det fanns tidigare)
- Som tidigare skrivit gå tillsammans och skriv brev som visar på att OVK ej utfördes.


Lagstiftningen hänvisar också till arbetsmiljölagen :
https://www.av.se/inomhusmiljo/luft-och-ventilation/allmanventilation/

Men här finns inte något att hitta lätt om luft i flerfamiljshus däremot i lokaler och verksamheter.


Jag tror det blir svårt att få en bättre situation om du inte själv bekostar något.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Jag försvarar inte hyresvärden men ibland kan det räcka att täta med kitt vid avloppsröret för att få bort dålig lukt.
 
"Viktigt att detta klargörs. I tråden finns tvärsäkra påstående att alla flerbostadshus, oavsett ålder och typ av ventilation skall ha 0,35 l/s per kvm i tilluft vilket då inte var korrekt."

Ursäkta men tvärsäkra, va??

Menar du Huggan som säger sig ha osäkra kunskaper om ovk och påstår detta och jag arbetar som riksgodkänd funktionskontrollant och har kontakt med beslutande organ. Därmed vet vad som gäller inom ovk.
 
Det är lätt att man har olika uppfattningar om saker och ting som hyresgäst och hyresvärd.
Bästa botemedlet mot det är att vara både och.
Alltså äga sitt boende.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
T
BerraBo BerraBo skrev:
Det är lätt att man har olika uppfattningar om saker och ting som hyresgäst och hyresvärd.
Bästa botemedlet mot det är att vara både och.
Alltså äga sitt boende.
Jag tror inte att nån skulle vilja bo i ett hyresrätt om man hade pengar för att köpa nåt eget. När du blir pensionär och inkomsten inte är bra så blir man tvungen att bo i en hyreslägenhet. Fast man jobbade över 45 år så räcker det inte med dagens pension. Inte ens med 2 personer. Denna lux är bara bra för rika.
 
P patriklarsson skrev:
"Viktigt att detta klargörs. I tråden finns tvärsäkra påstående att alla flerbostadshus, oavsett ålder och typ av ventilation skall ha 0,35 l/s per kvm i tilluft vilket då inte var korrekt."

Ursäkta men tvärsäkra, va??

Menar du Huggan som säger sig ha osäkra kunskaper om ovk och påstår detta och jag arbetar som riksgodkänd funktionskontrollant och har kontakt med beslutande organ. Därmed vet vad som gäller inom ovk.
Jag förstår inte varför du "hugger" på detta. Jag konfirmerade bara vad du sa. I inlägg #28 sägs det att det är 0,35 l/s som gäller. Sedan används olika rekommendationer och bör-satser som underlag i inläggen som bevis för skallkrav på 0,35 l/s.
 
P patriklarsson skrev:
"Viktigt att detta klargörs. I tråden finns tvärsäkra påstående att alla flerbostadshus, oavsett ålder och typ av ventilation skall ha 0,35 l/s per kvm i tilluft vilket då inte var korrekt."

Ursäkta men tvärsäkra, va??

Menar du Huggan som säger sig ha osäkra kunskaper om ovk och påstår detta och jag arbetar som riksgodkänd funktionskontrollant och har kontakt med beslutande organ. Därmed vet vad som gäller inom ovk.
Kraven som jag pratar om gäller och har inget med OVK att göra.

Tagit från Boverkets hemsida:

https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/ovk/

"Vid återkommande besiktningar ska funktionskontrollanten

  • kontrollera att funktionen och egenskaperna hos ventilationssystemet i huvudsak överensstämmer med de föreskrifter som gällde när systemet togs i bruk
  • undersöka vilka åtgärder som kan vidtas för att förbättra energihushållningen i ventilationssystemet och som inte medför ett försämrat inomhusklimat."

Så om Folkhälsomyndigheten i ett senare skede tar fram nya allmänna råd om ventilationen så kollar man ju inte mot dessa i en OVK.

Här finns att läsa om Folkhälsomyndigheten allmänna råd om ventilation:

https://www.folkhalsomyndigheten.se...rat-material/foreskrifter1/fohmfs-2014-18.pdf

Och för er som inte vet innebörden av allmänna råd från en myndighet kan läsa mer här:

https://www.boverket.se/sv/lag--ratt/forfattningssamling/regelhierarki/
 
Går man in och läser BFS 2017:10 (vilket reglerar reglerna kring OVK) så står det i paragraf 12, punkt 3 att man ska ha kunskap om Folkhälsomyndigheten allmänna råd om ventilation.

Länk till BFS 2017:10:
https://rinfo.boverket.se/OVK/PDF/BFS2017-10-OVK3.pdf
 
T Tysk skrev:
Jag tror inte att nån skulle vilja bo i ett hyresrätt om man hade pengar för att köpa nåt eget. När du blir pensionär och inkomsten inte är bra så blir man tvungen att bo i en hyreslägenhet. Fast man jobbade över 45 år så räcker det inte med dagens pension. Inte ens med 2 personer. Denna lux är bara bra för rika.
Man också läsa min åsikt från motsatt håll.
Är du beroende av andra så får du försöka jämka ihop åsikter så att det fungerar så bra som möjligt. Problemet är att det ofta är ojämna styrkeförhållanden.
Sånt är livet.
 
Etompau o huggan får gärna förklara hur man ska säkerställa 0,35l/s i ett hus från 40-talet eller tidigare med självdrag? (Som aldrig har ombyggd ventilation).
 
P patriklarsson skrev:
Etompau o huggan får gärna förklara hur man ska säkerställa 0,35l/s i ett hus från 40-talet eller tidigare med självdrag? (Som aldrig har ombyggd ventilation).
Jag tror det råder en missuppfattning här. Jag har inte framhärdat att det ska vara 0,35 l/s i äldre fastigheter. Jag har hela tiden menat att i äldre fastigheter utan mekanisk ventilation går det inte att kräva samma flöde som i moderna hus.
Tyvärr kan det bli fel när korta texter skrivs på ett diskussionsforum.
 
Varför skriver du då att det finns tvärsäkra bevis på att detta gäller?
Jag tycker inte man som huggan ska gå in med kommentar liknande "jag har dålig koll på ovk, men jag vet vad som gäller".
Rätta vägen att gå är att ligga på kommunen. Bevisa att det inte finns giltig ovk och kräv en ny sedan läs resultatet. Är det ej godkänt ska det åtgärdas inom rimlig tid ex 3 eller 6mån sedan ska kommun kräva ut viten!
 
P patriklarsson skrev:
Varför skriver du då att det finns tvärsäkra bevis på att detta gäller?
Jag tycker inte man som huggan ska gå in med kommentar liknande "jag har dålig koll på ovk, men jag vet vad som gäller".
Rätta vägen att gå är att ligga på kommunen. Bevisa att det inte finns giltig ovk och kräv en ny sedan läs resultatet. Är det ej godkänt ska det åtgärdas inom rimlig tid ex 3 eller 6mån sedan ska kommun kräva ut viten!
Med det avsåg jag andra kommentarer i tråden, där det har framhållits att just 0,35 l/s är huggit i sten.
Ännu en gång, jag insisterar inte på att det ska vara 0,35 l/s i flöde oavsett ventilationstyp.
Med detta avslutar jag mitt deltagande i denna tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.