29 735 läst ·
161 svar
30k läst
161 svar
Hyresvärden fuskar
Fel. Miljökontoret gjorde en kontroll och skrev " inte lämplig att människor bo i denna lägenhet "mathiash77 skrev:Jag får tyvärr hålla med tidigare skrivare. Utifrån det som du informerat om ser jag inget som skapar så allvarlig situation.
Ni skulle möjligtvis kunna gå ihop med en gemensam skrift om att OVK bara varit utförd på papper för inga inspektioner har gjorts i era lägenheter och skicka till den som bör ha den..
Annars är mitt råd också att flytta...
Ursäkta men då får du gärna dela med dig av det dokument där den formuleringen står för jag har inte sett den.T Tysk skrev:
Om du vill ha stöd är det viktigt att all information presenteras. För ögonblicket är min uppfattning att du är missnöjd av någon anledning och vill sätta bostadsägaren i dålig dager.
Om du istället lägger fram faktan och försöker minska dina känslor (jag förstår det är svårt) så kan kanske andra ge bra förslag på vägar framåt.
mathiash77 skrev:Ursäkta men då får du gärna dela med dig av det dokument där den formuleringen står för jag har inte sett den.
Om du vill ha stöd är det viktigt att all information presenteras. För ögonblicket är min uppfattning att du är missnöjd av någon anledning och vill sätta bostadsägaren i dålig dager.
Om du istället lägger fram faktan och försöker minska dina känslor (jag förstår det är svårt) så kan kanske andra ge bra förslag på vägar framåt.
Ja. det stämmer men när man stänger fönstret och kommer efter några minuter igen i rummet är det varmt för det kommer ingen luft in i lägenheten. Den går bara ut. Måste jag öppna fönstret för att få lie svalare och att man slutaG GabrielH skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen är det so att en hyresvärd inte ska göra kontroll om ventilationen fungerar som den ska. Byggkonsulten som var med skulle ha gjord den men det gjorde hyresvärden.T Tysk skrev:
Ventilationen ska klara dom kraven som var när huset byggdes eller kraven om det gjorts en större renovering. Om inte ventiler går att öppna så borde nog hyresvärden ordna detta, troligen blir inte ventilationen något direkt bättre. Är det självdrag fungerar det dessutom sämre på sommaren.
Skulle som andra rekommendera flytt, det är jobbigt nu men blir inte lättare när ni blir ännu äldre. Flytta och njut av livet, låter som ni kommer fortsätta få problem med hyresvärden så länge denna äger fastigheten.
Skulle som andra rekommendera flytt, det är jobbigt nu men blir inte lättare när ni blir ännu äldre. Flytta och njut av livet, låter som ni kommer fortsätta få problem med hyresvärden så länge denna äger fastigheten.
Nej det är Folkhälsomyndighetens krav som gäller oavsett byggår då dessa är strängare.kodrod skrev:Ventilationen ska klara dom kraven som var när huset byggdes eller det gjorde en större renovering. Om inte ventiler går att öppna så borde nog hyresvärden ordna detta, troligen blir inte ventilationen något direkt bättre. Är det självdrag fungerar det dessutom sämre på sommaren.
Skulle som andra rekommendera flytt, det är jobbigt nu men blir inte lättare när ni blir ännu äldre. Flytta och njut av livet, låter som ni kommer fortsätta få problem med hyresvärden så länge denna äger fastigheten.
Det är problemet. Det finns inget förtroende mera för hyresvärden och skulle jag få en lägenhet nån annanstans skulle jag slå till direkt för lita gör vi inte på de mera. Tyvärr finns ingen lägenheter och jag är TVUNGEN att bo här tills jag hittar nåt.kodrod skrev:Ventilationen ska klara dom kraven som var när huset byggdes eller det gjorde en större renovering. Om inte ventiler går att öppna så borde nog hyresvärden ordna detta, troligen blir inte ventilationen något direkt bättre. Är det självdrag fungerar det dessutom sämre på sommaren.
Skulle som andra rekommendera flytt, det är jobbigt nu men blir inte lättare när ni blir ännu äldre. Flytta och njut av livet, låter som ni kommer fortsätta få problem med hyresvärden så länge denna äger fastigheten.
Titta på inlägg 36 och 39 där jag hänvisar till myndighetstexter. Jag är inte 100% insatt vad OVK kollar mot men är det bara byggregler så förstår jag att dom inte känner till detta. Men får kommunens miljöenhet anmälningar från hyresgäster är det dessa skrifterna från Folkhälsomyndigheten dom slänger fram när dom gör sina förelägganden. Jobbar i brancshen och har själv varit med om det mer än en gång.kodrod skrev:
I vårt hus med FTX ventilation har vi haft 25-27 grader varmt större delen av värmwböljan maj/juni.
Så är det varmt ute kommer det vara varmt inne om man inte installerar fjärrkyla eller AC.
Om det däremot är syrebrist så kommer ventilationen att lösa detta.
Frågan är om öppnandet av fönstret ger syre, ökat flöde (som upplevs svalkande) eller faktiskt kyler ner.
Mitt råd är fortfarande att få ett antal boenden att gå ihop och få en riktig OVK utförd. Om detta inte hjälper får ni kanske begära en standardhöjning eller be att få installera egen AC.
Så är det varmt ute kommer det vara varmt inne om man inte installerar fjärrkyla eller AC.
Om det däremot är syrebrist så kommer ventilationen att lösa detta.
Frågan är om öppnandet av fönstret ger syre, ökat flöde (som upplevs svalkande) eller faktiskt kyler ner.
Mitt råd är fortfarande att få ett antal boenden att gå ihop och få en riktig OVK utförd. Om detta inte hjälper får ni kanske begära en standardhöjning eller be att få installera egen AC.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Det är fastighetsägarens ansvar att se till att det finns giltig ovk om det är ett flerbostadshus?
Sedan är det kommunens ovk ansvarige att se till att detta blir gjort vid rätt tid, annars dömma ut vite.
Detta kan ta mycket lång tid mest beroende på kommun.
I ett självdragshus från 40-talet eller tidigare med öppningsbara fönster finns godkänd ventilation om självdraget fungerar. Det testar man lämpligen med rökpenna under vinterhalvåret.
Några krav på 0,35l/s per kvm gäller inte förren man gör en ombyggnad av ventilationen vilket nästan alltid brukar ske. Sen om byte av fönster räknas in, ja då gäller nya regler. En tolkningsfråga. Jag har själv dubbelkollat detta med Funkis nyligen.
Sedan är det kommunens ovk ansvarige att se till att detta blir gjort vid rätt tid, annars dömma ut vite.
Detta kan ta mycket lång tid mest beroende på kommun.
I ett självdragshus från 40-talet eller tidigare med öppningsbara fönster finns godkänd ventilation om självdraget fungerar. Det testar man lämpligen med rökpenna under vinterhalvåret.
Några krav på 0,35l/s per kvm gäller inte förren man gör en ombyggnad av ventilationen vilket nästan alltid brukar ske. Sen om byte av fönster räknas in, ja då gäller nya regler. En tolkningsfråga. Jag har själv dubbelkollat detta med Funkis nyligen.
Luften kan aldrig ”går bara ut”, om det skulle så skulle det bli vakum med tiden.T Tysk skrev:
Så fort det åker ut luft så kommer det automatiskt in ny luft.
När det är självdragsventillation och det är mer eller mindre lika varmt ute som inne så står luften inne stilla.
Om det blåser ute och man öppnar så att det blir tvärdrag så kommer luften inne att bytas ut.
Väggar, möbler etc ackumulerar värmen, så även om man gör tvärdrag i 30 minuter när utetemperaturen är 15-20° lägre än innetemperaturen så kommer innetemperaturen att gå upp till den temperatur det var inne innan man öppnade efter bara några minuter.
Vi hade självdrag i vårt hus från början, luften stod oftast stilla inomhus på sommarhalvåret. För ett antal år sedan så monterade vi in FTX-ventilation. Vi har vid flera tillfällen i vår/sommar haft över 28° i sovrummen (norrsida) när vi ska lägga oss, i vardagsrummet har vi haft över 34° i år (södersida). Vi har nu 22° i gillestugan, på vintern håller vi 18-19° där.