Hej! Vi håller på att titta på att köpa vårat första hus och vi tittar just nu på ett hus som har en uthyrningslägenhet.

Det ligger i bra läge och vi har räknat med att man kan hyra ut det för 5-6000 per månad och då är det dessutom billigare än vad lägenheter normalt kostar i det området.

Men sen så hittade jag detta med "skälig hyra". Vilket enligt hyresnämden är kostnaden för bostaden och driftkostnader, delat på storleken av huset man faktiskt hyr ut. Vilket i vårat fall skulle vara någonstans runt 2500-3500kr per månad.

Efter detta så jag har tittat på vad andra personer tar för sina uthyrningslägenheter i min stad och nästan varenda lägenhetsdel som är snarlik storlek ligger på 6-7000 kr, vilket kan omöjligt vara en "skälig hyra" efter jag tittar på storleken på husen.

Är det så att dessa som hyr ut skiter totalt i det med skälig hyra, eller vet dom inte vad skälig hyra är?

Vi vill ju såklart försöka få ner våra boende kostnader, men vill inte heller öppna upp oss för framtida problem.

Uppskattar svar
 
  • Gilla
lonanders
  • Laddar…
Jag har läst runt lite här på forumet och varit en del som sagt att hyr man ut del av privatbostad så gäller inte "skälig hyra", samt man kan aldrig bli återbetalningskyldig utan bara tvungen att sänka hyran. Hittar dock inte denna information någonstans på internet.
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
I det som mäklaren kallar driftskostnader ingår inte att alla vitvaror pajar var 10 år, bergvärme var 20:e, fasaden ska målas, snö ska skötas osv. Om du tar vad alla andra tar i området så ligger du rätt i pris. Tar du mer så får du snabbare omsättning på hyresgäster, mindre blir långsammare.

Och ett tips, sätt inte ut annons själv, kolla önskas hyra istället eller hyr ut till en bekants bekant.
 
Jag har en kompis som har en liten lägenhet tillhörande i hans radhus i en större stad i landet. Det är under 20 kvm och han tar ut ca 4500 per månad. Och det är inga problem att få det uthyrt som övernattningslägenhet / studentlya.

Vilket jag tycker var mycket pengar för den lilla lägenheten... Så länge du är billigare än vad typ "HYR-förråd" så bör det inte vara några problem.
 
KevinS KevinS skrev:
Hej! Vi håller på att titta på att köpa vårat första hus och vi tittar just nu på ett hus som har en uthyrningslägenhet.

Det ligger i bra läge och vi har räknat med att man kan hyra ut det för 5-6000 per månad och då är det dessutom billigare än vad lägenheter normalt kostar i det området.

Men sen så hittade jag detta med "skälig hyra". Vilket enligt hyresnämden är kostnaden för bostaden och driftkostnader, delat på storleken av huset man faktiskt hyr ut. Vilket i vårat fall skulle vara någonstans runt 2500-3500kr per månad.

Efter detta så jag har tittat på vad andra personer tar för sina uthyrningslägenheter i min stad och nästan varenda lägenhetsdel som är snarlik storlek ligger på 6-7000 kr, vilket kan omöjligt vara en "skälig hyra" efter jag tittar på storleken på husen.

Är det så att dessa som hyr ut skiter totalt i det med skälig hyra, eller vet dom inte vad skälig hyra är?

Vi vill ju såklart försöka få ner våra boende kostnader, men vill inte heller öppna upp oss för framtida problem.

Uppskattar svar
Det är exakt som du skriver, tror man får ta ut för de faktiska kostnaderna plus 4 % om man exempelvis hyr ut ett helt hus. Har nämligen kollat upp just detta eftersom jag själv hyr ut, både lägenhet i hus och helt hus.
Men, har också tagit reda på att det har inte en enda gång tagits vidare till rättegång eller liknande (för 4 år sedan då jag kollade) av hyresgästen för att denna har betalt för mycket.

Är nog annorlunda med om du hyr ut din rena hyresrätt och tar dubbelt eller tre gånger den rätta hyran.
 
Problemet inträffar om du gör kraftiga hyreshöjningar, då kan hyresgästen så klart surna till. Följ allmännyttans hyreshöjningar och lägg dig på en rimligt hög ingångshyra är mitt råd efter att hyrt ut bostad i över 10 år. Har aldrig ens funderat på ”skälig hyra” utan sätter hyran utifrån marknadsnivån vilket jag anser vara just skäligt. Eventuellt större justeringar görs vid hyresgästbyte. På så sätt vet varje hyresgäst vad som gäller.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
KevinS KevinS skrev:
Jag har läst runt lite här på forumet och varit en del som sagt att hyr man ut del av privatbostad så gäller inte "skälig hyra", samt man kan aldrig bli återbetalningskyldig utan bara tvungen att sänka hyran. Hittar dock inte denna information någonstans på internet.
jaaa...., det stämmer nog ja! Har också för mig detta.
 
KevinS KevinS skrev:
Jag har läst runt lite här på forumet och varit en del som sagt att hyr man ut del av privatbostad så gäller inte "skälig hyra", samt man kan aldrig bli återbetalningskyldig utan bara tvungen att sänka hyran. Hittar dock inte denna information någonstans på internet.
"Ingen återbetalning av hyran
Som hyresgäst i en bostadsrätt eller villa hyr du enligt lagen om uthyrning av egen bostad och du kan inte begära hyressänkning bakåt i tiden, endast från den tidpunkt en ansökan om ändring av hyran inkommit till hyresnämnden. Den rätten fanns tidigare men har numera tagits bort. Rätten till återbetalning, enligt hyreslagen, finns däremot kvar om du hyr en hyresrätt i andra hand."
Hyresgästföreningens sida
 
Om man vill gå vägen att räkna på "skälig hyra" så måste man ju först uppskatta hur stor del av din villas värde som uthyrningsdelen motsvarar (T.ex. 20% av villans värde på 5mkr blir 1mkr, ta det * kanske 3% så får du en kapitalkostnad på 2500kr/mån). Sen hur stor del av drift och underhållskostnaderna uthyrningsdelen motsvarar, för enkelhets skull tar vi det som 20% av totalen. T.ex. om du har 5000kr/mån drift (el (om det ingår i hyran), försäkring, VA etc.) och 5000kr/mån underhåll så blir det 2000kr/mån. VIll du sen ha någon marginal eller vinst så är du uppe på 5000kr/mån i hyra. Det är väl någon slags golv för skälig hyra.

Men kan du ta mer än så är det klart att du ska göra det.
 
H
KevinS KevinS skrev:
Jag har läst runt lite här på forumet och varit en del som sagt att hyr man ut del av privatbostad så gäller inte "skälig hyra", samt man kan aldrig bli återbetalningskyldig utan bara tvungen att sänka hyran. Hittar dock inte denna information någonstans på internet.
Gå inpå Skatteverkets hemsida. De har uträkningformulär för prissättning av hyror mellan privatpersoner.
 
Är inte hyran skälig om hyresgästen accepterar den, dvs marknadshyra? Alternativt bruksvärde, dvs vad hyresrätter kostar per månad med samma yta.

Att inte få ta mer betalt än sina kostnader glr det ju ointressant för hyresvärdar att bedriva sin verksamhet. Är det ett måste får du väl anställa dig själv som vaktmästare. :cool:
 
KevinS KevinS skrev:
Hej! Vi håller på att titta på att köpa vårat första hus och vi tittar just nu på ett hus som har en uthyrningslägenhet.

Det ligger i bra läge och vi har räknat med att man kan hyra ut det för 5-6000 per månad och då är det dessutom billigare än vad lägenheter normalt kostar i det området.

Men sen så hittade jag detta med "skälig hyra". Vilket enligt hyresnämden är kostnaden för bostaden och driftkostnader, delat på storleken av huset man faktiskt hyr ut. Vilket i vårat fall skulle vara någonstans runt 2500-3500kr per månad.

Efter detta så jag har tittat på vad andra personer tar för sina uthyrningslägenheter i min stad och nästan varenda lägenhetsdel som är snarlik storlek ligger på 6-7000 kr, vilket kan omöjligt vara en "skälig hyra" efter jag tittar på storleken på husen.

Är det så att dessa som hyr ut skiter totalt i det med skälig hyra, eller vet dom inte vad skälig hyra är?

Vi vill ju såklart försöka få ner våra boende kostnader, men vill inte heller öppna upp oss för framtida problem.

Uppskattar svar
Du får skattefritt hyra ut för 40 000kr.
https://www.skatteverket.se/privat/...vatbostad.4.233f91f71260075abe8800033479.html
 
A Andy78 skrev:
Du får skattefritt hyra ut för 40 000kr.
[länk]
Nej, 45.000 är skattefritt. 45000*0,8-40000=0. Över det ska man skatta.

Du får göra ett schablonavdrag med 40 000 kronor per år från din hyresintäkt. Schablonavdraget gäller per bostad. Om du har flera bostadshus på tomten och hyr ut dessa får du alltså dra av 40 000 kronor från hyresintäkten för varje uthyrt hus som kan räknas som privatbostad.
Förutom schablonavdraget får du göra ett avdrag med 20 procent av hyresintäkten. Detta avdrag är tänkt att täcka dina driftskostnader, till exempel sophämtning, vatten och el.

Anta att man hyr ut för 100.000. Då får man först dra av 20%, därefter 40.000. På det som är kvar ska man betala 30% i skatt. Alltså (100.000*0,8-40.000)*0,3=12.000 kr.
 
Redigerat:
K KungAnka skrev:
Nej, 45.000 är skattefritt. 45000*0,8-40000=0. Över det ska man skatta.

Du får göra ett schablonavdrag med 40 000 kronor per år från din hyresintäkt. Schablonavdraget gäller per bostad. Om du har flera bostadshus på tomten och hyr ut dessa får du alltså dra av 40 000 kronor från hyresintäkten för varje uthyrt hus som kan räknas som privatbostad.
Förutom schablonavdraget får du göra ett avdrag med 20 procent av hyresintäkten. Detta avdrag är tänkt att täcka dina driftskostnader, till exempel sophämtning, vatten och el.

Anta att man hyr ut för 100.000. Då får man först dra av 20%, därefter 40.000. På det som är kvar ska man betala 30% i skatt. Alltså (100.000*0,8-40.000)*0,3=12.000 kr.

Vad är 45000 och 0,8?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.