Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kanske kan vara värt att fundera kring "vi gärna väntar med att sälja" ..

Är det för att "vi vill gärna vara fastighetsägare och tjäna pengar på att hyra ut fastigheter" eller är det "vi tror att marknaden kommer att bli bättre och vill tjäna mer pengar på en försäljning längre fram"?
Eller något helt annat kanske?
Det är lite olika skäl, men framförallt att den största ägaren själv har byggt huset och inte är redo att skiljas från det än.

H Hojtar skrev:
Hej!

Vi har ärvt ett hus som vi gärna väntar med att sälja. Vi vill därför hyra ut det i 1-3 år. Huset är i Täby, ca 210 kvm med ett bra läge till internationella skolor, så vi har fått feedback från olika förmedlare att det är intressant för företagskunder.

Men är det värt att gå via en förmedlare som tar 10% av hyran, eller finns det bra plattformar där man kan göra det själv? Är det någon som har erfarenhet av antingen förmedlare eller sajter som hjälper en att hyra ut?
Eftersom jag bara kan läsa här i tråden om någon som känner någon som hyr ut, så tänkte jag att jag kan bidra då jag faktiskt hyr ut själv :)

Vi valde tillslut att hyra vid Blocket, men de har samma upplägg som Samtrygg och många andra.
Upplägget är att Blocket tar "all" risk mot hyresgästen, dvs:
* Vi får hyran från blocket den 25e varje månad, och är därmed garanterade pengarna.
* Hyresgästen behöver inte lägga ut självrisk, men blocket kan ändå garantera oss det (de tar väl från försäkringen).
* De har försäkring upp till 1 miljon på skador.
* De hjälpte till med kontraktet som var riktigt bra.
* Blockets avgift läggs på utöver vad vi begär för huset, vilket är 5%.

Tänk dock på att vara väldigt noggrann med inventarielistan. Bättre ha med för mycket än för lite.
Tänk också på att hemförsäkring ska hyresgästen ha, medan du själv bara ska ha villaförsäkring + hyrestillägg(i vårt fall på dina försäkringar).
Vi rekommenderade också hyresgästen att använda samma försäkringsbolag, utifall något sker.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Viking_J Viking_J skrev:
Eftersom jag bara kan läsa här i tråden om någon som känner någon som hyr ut, så tänkte jag att jag kan bidra då jag faktiskt hyr ut själv :)

Vi valde tillslut att hyra vid Blocket, men de har samma upplägg som Samtrygg och många andra.
Upplägget är att Blocket tar "all" risk mot hyresgästen, dvs:
* Vi får hyran från blocket den 25e varje månad, och är därmed garanterade pengarna.
* Hyresgästen behöver inte lägga ut självrisk, men blocket kan ändå garantera oss det (de tar väl från försäkringen).
* De har försäkring upp till 1 miljon på skador.
* De hjälpte till med kontraktet som var riktigt bra.
* Blockets avgift läggs på utöver vad vi begär för huset, vilket är 5%.

Tänk dock på att vara väldigt noggrann med inventarielistan. Bättre ha med för mycket än för lite.
Tänk också på att hemförsäkring ska hyresgästen ha, medan du själv bara ska ha villaförsäkring + hyrestillägg(i vårt fall på dina försäkringar).
Vi rekommenderade också hyresgästen att använda samma försäkringsbolag, utifall något sker.
Tack för utförligt svar!

• Gilla
Viking_J
  • Laddar…
H Hojtar skrev:
Tack för utförligt svar!
Ingen fara! Lägg ut på flera plattformar också, vi lade ut på samtrygg först i 4 veckor och fick inget svar, sedan lade vi upp på blocket och hade flera som ville titta direkt. Kontrakt påskrivet cirka 1 vecka efter vi lade upp där :) Alla verkade vettiga också av spekulanterna.

• Gilla
Hojtar
  • Laddar…
Gör Blocket någon kreditupplysning och sortering/gallring av intressenterna eller får man sköta den delen själv?

S SCB skrev:
Gör Blocket någon kreditupplysning och sortering/gallring av intressenterna eller får man sköta den delen själv?
Japp, de gör en kreditupplysning då de tar den ekonomiska risken. Gallring av intressenter ligger på oss själva

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.