Hur svårt kan det bli att bli av med någon som nan hyr typ ovanvåningen till?

Vill nämligen börja hyra ut.

Vad ska man tänka på?

• Gilla
Rolf Olsson och 2 till
  • Laddar…
Det är alltid 3 månaders uppsägning. Du måste ha en giltig anledning för att säga upp hyresgästen och om den ändå vägrar får man blanda in Kronofogden för att göra en avhysning och under tiden du gör det så kan hyresgästen förstöra hela lägenheten och har dom inga pengar så är du rökt. Sugen?

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Fast som privatuthyrare så har du ändå en lite bättre sits jämfört med om du hyr ut som näringsidkare. Du får säga upp en hyresgäst när du vill (men med uppsägningstid). Hyresgästen får inte besittningsrätt vid en privatuthyrning.

Om du ser till att kräva en deposition på minst en månadshyra (och hyran i förskott) så täcker du in en del av riskerna som huggan tar upp. Och se till att begära (och kontrollera) referenser innan du hyr ut.

• Gilla
liqwid78 och 2 till
  • Laddar…
Avtala om avstående av besittningsskydd så kan du alltid säga upp hyresgästen.

• Gilla
liqwid78 och 1 till
  • Laddar…
Även som privat hyresvärd får man inte säga upp hyresgästen hur som helst, dessutom har du exakt samma problem om hyresgästen vägrar lämna. Har självt hyrt ut i 10 år och bara haft mindre problem, men man bör veta att det kan bli ganska jobbigt.

Man kan säga upp en hyresgäst för att man ska använda ytan själv men får dom reda på att man sedan tagit in en ny hyresgäst kan man åka på dryga skadestånd.

• Gilla
liqwid78 och 1 till
  • Laddar…
Vänta nu... Om jag avtalar bort besittningsrätten och lägger in 3 mån som uppsägningstid, får jag inte säga upp personen för att ta in någon annan?

Går inte avtala bort då man inte har besittningsrätt.

Tydligen har jag fel i ett av mina inlägg, man får säga upp hyresgästen när man vill och av ingen anledning alls.

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
H huggan skrev:
Går inte avtala bort då man inte har besittningsrätt.

Tydligen har jag fel i ett av mina inlägg, man får säga upp hyresgästen när man vill och av ingen anledning alls.

"Tydligen" räcker inte. Har du hittat någon text om detta?

• Gilla
demert
  • Laddar…
Det är som sagt en "speciallag" (relativt ny) som bara gäller privatuthyrning. Skulle du hyra ut en andra lägenhet, så gäller den vanliga hyreslagen. Men även i den normala hyreslagen har en hyresgäst begränsade rättigheter om det gäller en privatuthyrning. Besittningsrätten gäller inte om hyresvärden har behov att säga upp hyresavtalet, ex. för att själv bo i lägenheten, eller inför en försäljning av bostaden (som inte behöver bli av).

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
P
Ring kronofogden och fråga om skulder och skattemyndigheten om inkomster. En hyresgäst bör ha tre gånger hyran i inkomster inräknat bostadsbidrag. Ett personnummer får du av folkbokföringen på skattemyndigheten om du har namn och adress. Gå på magkänslan. Om det inte känns klockrent så avstå från att ta den hyresgästen. Kolla skattereglerna i förväg också så du ser att kalkylen går ihop.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.