4 985 läst ·
47 svar
5k läst
47 svar
hyra ut bostadsrätt
Anledningen till att vi inte vill sälja är att det är ett väldigt trevligt område, bra förening, runt 110 lgh och där våran är en av kanske 10 som ligger direkt på markplan de andra lgh är en halvtrapp upp.
Sen ligger den inte i Stockholm, utan Karlstad, så det är inga miljoner den har ökat, bara några 100.000... tvivlar på att även om räntorna ökar så kommer inte priserna att sjunka så pass att jag har "råd" att köpa en ny
Känns lite som att vicevärden styr å ställer som han vill lite, äldre herre som varit med i Brf svängen länge så han har nog bra koll också.
Om man säljer lgh till ex svärmor för samma som vi köpte för då bör ju hon kunna hyra ut 1 år direkt, sen sälja tillbaka till mig för samma pris igen och jag hyr då ut 1 år igen. OM det nu är så att 1 år är absolut max dom går med på
Fast det är ju att fulspela och jag lär ju inte göra mig poppis...
Får väl lägga ut här på sälja och se om nån vill hyra
Sen ligger den inte i Stockholm, utan Karlstad, så det är inga miljoner den har ökat, bara några 100.000... tvivlar på att även om räntorna ökar så kommer inte priserna att sjunka så pass att jag har "råd" att köpa en ny
Känns lite som att vicevärden styr å ställer som han vill lite, äldre herre som varit med i Brf svängen länge så han har nog bra koll också.
Om man säljer lgh till ex svärmor för samma som vi köpte för då bör ju hon kunna hyra ut 1 år direkt, sen sälja tillbaka till mig för samma pris igen och jag hyr då ut 1 år igen. OM det nu är så att 1 år är absolut max dom går med på
Fast det är ju att fulspela och jag lär ju inte göra mig poppis...
Får väl lägga ut här på sälja och se om nån vill hyra
Ja, den enda vägen är ju att göra ansökan om uthyrning i ett år till BRF. Om styrelsen inte ger medgivande är det bara att dra det till hyresnämnden.
Det är inte vicevärden som bestämmer, hen är ju bara styrelsens förlängda arm. Dock är det ju inte ovanligt att posten innehas av en äldre inflexibel manlig styrelsemedlem som uppför sig som han ägde huset.
Det är inte vicevärden som bestämmer, hen är ju bara styrelsens förlängda arm. Dock är det ju inte ovanligt att posten innehas av en äldre inflexibel manlig styrelsemedlem som uppför sig som han ägde huset.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Njaaa.. Sådana fulspel kan straffa sig. Den egentligen enda anedning som ger en bostadsrättsförening rätt att neka medlemskap, och därmed stoppa en försäljning. Det är att köparen skall ha för avsikt att bosätta sig i bostadsrätten. Kan föreningen visa att så inte är fallet så har de rätt att neka medlemskap.
I praktiken är det omöjligt för föreningen att bevisa, därmed så är en köpare i princip garanterad att bli medlem. Men börjar du med skenförsäljningar så blir styrelsen dels rätt irriterad, det går åt en ansenlig mängd (gratis) arbete för varje överlåtelse, dels så kan du räkna med att de kommer att titta väldigt djupt både på ansökan om medlemskap och ansökan om andrahandsuthyrning.
I praktiken är det omöjligt för föreningen att bevisa, därmed så är en köpare i princip garanterad att bli medlem. Men börjar du med skenförsäljningar så blir styrelsen dels rätt irriterad, det går åt en ansenlig mängd (gratis) arbete för varje överlåtelse, dels så kan du räkna med att de kommer att titta väldigt djupt både på ansökan om medlemskap och ansökan om andrahandsuthyrning.
Problemet i det här fallet är vilka skäl som skall anföras. Att vilja hyra ut den i andra hand under 4 år för att sonen sen skall använda den när han studerar kommer inte att accepteras av hyresnämnden.
Skenöverlåtelser avrådes det bestämt från. Det enda som kan komma ifråga i sådant fall är att sälja eller ge bort lägenheten till sonen om 1 år eller två som därefter kan ha bättre skäl att få hyra ut den i avvaktan på att han själv skall använda den.
Skenöverlåtelser avrådes det bestämt från. Det enda som kan komma ifråga i sådant fall är att sälja eller ge bort lägenheten till sonen om 1 år eller två som därefter kan ha bättre skäl att få hyra ut den i avvaktan på att han själv skall använda den.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Hur vet du att sonen vill plugga i Karlstad?
Det vet jag inte
gymnasieskolan han vill gå är i Borlänge, men det finns universitet som han kanske vill gå senare i Karlstad.
Men inga skenöverlåtelser då, det skippar jag.
Får helt enkelt kolla med vicevärden om det är möjligt att förlänga efter ett år, får köra med att dottern är på tillfälligt jobb medans pojkvännen pluggar eller nåt sånt.
Eller se om man kan byta den mot en liknande i Borlänge.
Alternativet är väl att kupa sig in i styrelsen och få till en ändring ☺
Men inga skenöverlåtelser då, det skippar jag.
Får helt enkelt kolla med vicevärden om det är möjligt att förlänga efter ett år, får köra med att dottern är på tillfälligt jobb medans pojkvännen pluggar eller nåt sånt.
Eller se om man kan byta den mot en liknande i Borlänge.
Alternativet är väl att kupa sig in i styrelsen och få till en ändring ☺
Tror inte det behövs mycket till en "kupp" för att ta sig in i styrelsen. De flesta brf skriker efter folk som vill ta över det (till största delen) oavlönade arbetet som det innebär att sitta i styrelsen.nino skrev:
En stor anledning till att brf:er inte vill tillåta andrahandsuthyrningar mer än nödvändigt är för att det innebär en massa merjobb för styrelsen i form av administration. Om du anmäler dig frivilligt för att hantera all denna administration så är det fullt möjligt att styrelsen/valberedningen är intresserade.
Men som du har fått förklarat för dig här i tråden så har en bostadsrättsförening ett syfte, normalt att tillhandahålla bostad till medlemmarna. Om du som äger bostaden inte bor där så har du formellt sett brutit mot föreningens stadgar.nino skrev:
Om du aldrig har för avsikt att bo i lägenheten så får du en väldigt svår situation. Det bästa vore i såna fall att ge bort bostadsrätten i gåva till din son, då ökar sannolikheten att ni kan få hyra ut den tills han är stor nog att flytta dit.
Mja, merjobbet består ju i princip i att behandla ansökan om andrahandsupplåtelse och då är ju ett avslag i princip lika betungande som ett bifall.Plåthuset skrev:
Iallafall i mindre föreningar skulle jag vilja påstå att den främsta orsaken är just att man tappar medlemmar som kan engageras i föreningsarbete, t.ex. ställa upp för val till styrelsen. Det är också det (enda?) exemplet på generella skäl som förarbetena tar upp som befogad anledning att vägra samtycke till andrahandsupplåtelse.
Redigerat:
Det främsta anledningen är väl att man vill ha permanenta boende medlemmara och inte löst folk då det ibland är förenat med problem pga folk inte sköter sig.cpalm skrev:Mja, merjobbet består ju i princip i att behandla ansökan om andrahandsupplåtelse och då är ju ett avslag i princip lika betungande som ett bifall.
Iallafall i mindre föreningar skulle jag vilja påstå att den främsta orsaken är just att man tappar medlemmar som kan engageras i föreningsarbete, t.ex. ställa upp för val till styrelsen. Det är också det (enda?) exemplet på generella skäl som förarbetena tar upp som befogad anledning att vägra samtycke till andrahandsupplåtelse.
Så hade jag också gjort är alternativet att sälja så kan man ju ändå ställa frågan, problemet är väl hur man löser det praktiska vem ska bo där innan sonen flyttar dit?oobum skrev:
En del har som krav att familjemedlemmen ska äga minst 10% också vilket iofsig inte bör vara ett problem.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg