6 292 läst ·
33 svar
6k läst
33 svar
Hyra hus, hur tänka?
Jag bor granne med en av Sveriges största gårdar (Rydboholms slott) och står i kö där sen flera år, men även om de har en hel del hus de hyr ut, så verkar de vara för bra hyresvärdar för inga flyttarC cpalm skrev:Som du själv verkar vara inne på så finns det väl inte så många kommersiella hyresvärdar som hyr ut hus?
Att hyra av ett större lantbruk (bondgård, slott, etc.) är nog ett hyfsat säkert kort, där kan du ofta få besittningsrätt, ägarförhållandena är stabila och inga ockerhyror även om du förmodligen förväntas göra betydligt mer själv än i ett vanligt hyresförhållande. Problemet är att dessa hus oftast hyrs ut via kontakter så det är inte så lätt, om inte nära på omöjligt att hitta dem.
Att göra jobb själv är inget som hindrar, tvärtom. Men det är väl bara att fortsätta ha koll och hoppas att Douglas får ett litet hus ledigt åt mig snart
Det bästa sättet att hitta hus att hyra tror jag är att själv sätta in annons eller på annat sätt söka hyresvärd. Jag tänker att många äger hus som står tomma, men är rädda för att få in dåliga hyresgäster. Sköter du dig utan att bråka och ställa till besvär har du god chans att få bo kvar, särskilt om du är händig och kan göra en del underhåll själv.
Ja, det var lite ursprunget till denna tråd. Vad jag bör kolla hos en uthyrare för att vara så säker som möjligt. Men eftersom jag måste släppa en otroligt bra lägenhet och kommer ha mycket svårt att hitta en ny på kort tid, så vill jag ha lite på fötterna först. Det funkar liksom inte att hyresvärden kommer efter 1 år och säger att jag måste flytta ut för att en familjemedlem behöver huset. Vilket jag tyvärr hört många få göra. Stockholm är ju ändå Stockholm liksom...Q Qvanten skrev:Det bästa sättet att hitta hus att hyra tror jag är att själv sätta in annons eller på annat sätt söka hyresvärd. Jag tänker att många äger hus som står tomma, men är rädda för att få in dåliga hyresgäster. Sköter du dig utan att bråka och ställa till besvär har du god chans att få bo kvar, särskilt om du är händig och kan göra en del underhåll själv.
Händig vet jag inte. Jag vill hålla på, det är därför jag vill bo i hus. Men jag har ju aldrig bott i hus tidigare.
Att ge goda råd om bostadsmarknaden i Stockholm är som att försöka ge goda råd till en isglass i Kalahariöknen. Det finns fortfarande ganska gott om jobb i Sverige och man behöver inte bo i Stockholm för att hitta ett. På många småorter kan du hitta bostadsrätter för runt 100´000 och 3-5000 i månadsavgift. Att lägga hälften av sin lön på hyran är inte hållbart i längden.
Nu är det just i Stockholmstrakten jag vill jobba. Och att köpa bostadsrätt är inte alls intressant, då bor jag hellre i en hyresrätt.Q Qvanten skrev:Att ge goda råd om bostadsmarknaden i Stockholm är som att försöka ge goda råd till en isglass i Kalahariöknen. Det finns fortfarande ganska gott om jobb i Sverige och man behöver inte bo i Stockholm för att hitta ett. På många småorter kan du hitta bostadsrätter för runt 100´000 och 3-5000 i månadsavgift. Att lägga hälften av sin lön på hyran är inte hållbart i längden.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Om vi tittar lite på det där med besittningsskyddet så kan det bara avtalas bort för den först uthyrda bostaden för en privatvärd.
Om du hyr av en enskild person och denne redan hyr ut minst ett hus (eller en lägenhet) åt någon annan får du alltså besittningsskydd. Om huset säljs kad du dock normalt sägas upp om köparen själv avser att bo i huset.
Om du hyr av en enskild person och denne redan hyr ut minst ett hus (eller en lägenhet) åt någon annan får du alltså besittningsskydd. Om huset säljs kad du dock normalt sägas upp om köparen själv avser att bo i huset.
Tack! Det var bra att veta juNötegårdsgubben skrev:
Om vi tittar lite på det där med besittningsskyddet så kan det bara avtalas bort för den först uthyrda bostaden för en privatvärd.
Om du hyr av en enskild person och denne redan hyr ut minst ett hus (eller en lägenhet) åt någon annan får du alltså besittningsskydd. Om huset säljs kad du dock normalt sägas upp om köparen själv avser att bo i huset.
I trådstarten uppfattade jag det som att du ville hyra hus på landet, så det ger ju ett lite annat perspektiv att det gäller att hyra hus i Stockholmstrakten 
Hyresmarknaden i Stockholm är ju som du märker en stängd marknad. Den som har en besittningsrätt släpper inte den, så resonerar du själv, liksom alla andra. Man byter till sig en annan HR, dealar med hyresrätten som en del av ett bostadsrättsköp, hyr ut i andra hand, eller säljer svart.
Då marknaden för uthyrning av hus är mindre reglerad är det inte så gott om värdar som hyr ut långsiktigt. Då efterfrågan är så stor finns det för många fördelar med korttidsuthyrning att de överväger stabiliteten med en hyresgäst med besittningsskydd.
Om din lägenhet är någorlunda attraktiv bör du ju kunna byta den mot ett hus. Har du provat att sätta upp byteslappar på Rydboholm?
Hyresmarknaden i Stockholm är ju som du märker en stängd marknad. Den som har en besittningsrätt släpper inte den, så resonerar du själv, liksom alla andra. Man byter till sig en annan HR, dealar med hyresrätten som en del av ett bostadsrättsköp, hyr ut i andra hand, eller säljer svart.
Då marknaden för uthyrning av hus är mindre reglerad är det inte så gott om värdar som hyr ut långsiktigt. Då efterfrågan är så stor finns det för många fördelar med korttidsuthyrning att de överväger stabiliteten med en hyresgäst med besittningsskydd.
Om din lägenhet är någorlunda attraktiv bör du ju kunna byta den mot ett hus. Har du provat att sätta upp byteslappar på Rydboholm?
Nej, jag har inte satt upp några lappar. Håller koll på t.ex lägenhetsbyte osv, men husen därifrån är ovanliga. Dessutom är min lägenhet för dyr för att vara populär har jag erfarit. Folk vill inte betala över 9000 i hyra för en liten 2:aK kindvall skrev:I trådstarten uppfattade jag det som att du ville hyra hus på landet, så det ger ju ett lite annat perspektiv att det gäller att hyra hus i Stockholmstrakten
Hyresmarknaden i Stockholm är ju som du märker en stängd marknad. Den som har en besittningsrätt släpper inte den, så resonerar du själv, liksom alla andra. Man byter till sig en annan HR, dealar med hyresrätten som en del av ett bostadsrättsköp, hyr ut i andra hand, eller säljer svart.
Då marknaden för uthyrning av hus är mindre reglerad är det inte så gott om värdar som hyr ut långsiktigt. Då efterfrågan är så stor finns det för många fördelar med korttidsuthyrning att de överväger stabiliteten med en hyresgäst med besittningsskydd.
Om din lägenhet är någorlunda attraktiv bör du ju kunna byta den mot ett hus. Har du provat att sätta upp byteslappar på Rydboholm?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Jag tror också att det är svårt att långtidshyra hus i Stockholm. Det är ägandets marknad, om vi undantar de fåtal fastigheter som har flera bostadshus på sig. Och då blir det normalt privatuthyrningslagen och hyra utan besittningsskydd som gäller. På landsbyggden där det finns jordbruksfastigheter med hus ägarna inte bor i är det lättare.
Men som sagts tidigare finns det ju inte något riktig besittningsskydd för hus, även om det hyrs ut av ett fastighetsbolag. Säljs huset till en privatperson som ska flytta in där upphör besittningsskyddet.
Och resonemanget om bostadsmarknaden gäller Stockholmsregionen i helhet, i princip överallt där man kan pendla till ett jobb i Stockholm mht tid/kostnad.
Och resonemanget om bostadsmarknaden gäller Stockholmsregionen i helhet, i princip överallt där man kan pendla till ett jobb i Stockholm mht tid/kostnad.
Ni kan avtala om längre uppsägningstid t.ex 5 månader. Det skulle ge dig en extra trygghet.Y Yolibie skrev:
Ni kan också avtala t.ex enligt följande.
Detta kontrakt gäller i 12 månader med en uppsägningstid om 5 månader. Om inte kontraktet sägs upp minst 5 månader före utgången av de 12 månaderna så förlängs kontraktet med ytterligare 12 månader.
