Hej

Jag står i begrepp att flytta och måste då packa ner min fina snickarverkstad i malpåse (magasinera) eller sälja den. En idee är att långtids hyra ut maskinerna, så jag tänkte höra här om det finns någon marknad för det.

Det rör sig om Plan/rikthyvel, Justersåg, vertiklafräs samt bandsåg. Samtliga maskiner av märket Felder och samtliga i nyskick eller nära nyskick.

Maskinerna är av proffs kvalitet (700 och 900 serien)

1. Finns det ett intresse?
  2. Hur skulle då den ekonomiska uppsättningen kunna se ut?
Notera, jag bara hör efter i dagsläget, har inte bestämt mig hur jag vill göra.

Tankar och funderingar tas gärna emot.

Om det finns marknad eller inte vet jag, men kanske lättare att ta reda på om du kan specificera hur länge du tänkt dig hyra ut (ifall det landar i det)

Skulle nog hellre satsa på att sälja, och sen köpa nytt/bättre begagnat den dagen man kan använda maskinerna igen. Visst är det smärtsamt att skiljas från sina kära maskiner, men du måste räkna in kostnaden för att ha dem magasinerade, annonseringskostnader för att hyra ut, samt all tid och allt besvär det går åt att hantera uthyrningen. Där ska du också lägga dig så lågt i pris att man tjänar på att hyra istället för att handla på Blocket, och kanske få nyare utrustning för pengarna.

Jag tycker att du skall olja in maskinerna och magasinera dem.

Maskiner i den där kvalitetsklassen och storleksklassen som dessutom är nästan nya finns ytterst sällan till salu. Maskiner som går att få tag på brukar antingen vara litet äldre eller väldigt misshandlade.
Jag har förstått att du inte tycker om att snickra med gamla maskiner så då är alternativet att köpa nytt eller renovera misshandlade vrak.
Med andra ord skulle du förlora en jäkla massa pengar eller en jäkla massa tid på att sälja och köpa andra maskiner jämfört med om du behåller de som du redan har.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Kan du inte istället hyra en lokal och ställa dem i, då kan du både snickra själv och eventuellt hyra ut maskinerna om det finns intresse. På mindre orter kan jag tänka mig att det finns ganska gott om lokaler att hyra och kostnaden borde kunna bli låg. Då utgår jag ifrån att din flytt inte innebär att du flyr landet eller på annat sätt förhindras att snickra.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Hej
Tack för era synpunkter. Eftersom jag inte vet när eller om jag kommer att återuppta snickrandet kanske det är bäst att sälja. Som ni skriver, inte helt lätt att skiljas från sina ”vänner”.

:cry:

Ryck upp dig för helvete!

Om du inte är svårt cancersjuk eller har passerar 90 så skall du givetvis återuppta snickrandet förr eller senare och då skall du givetvis ha dina maskiner kvar.

• Gilla
siggebo
  • Laddar…
Jag vet ju inte hur din situation ser ut mer än vad du inledningsvis nämnde. Jag kan bara kommentera baserat på min egen privata situation (om det skulle kunna ge dig nån input).

Jag var i en situation för ett antal år sedan där jag skulle flytta. Snickeboa var inte på nåt vis möjlig att ta med. Samtidigt hade jag bestämt mig för att inte i framtiden igen bo så att jag hade en snickebo igen. Aldrig mer! Min maskinpark, som inte på nåt sätt är i jämförelse med din professionella utan ren hobbynivå, kändes dock svår att skiljas från. Jag hyste in dom hos en bekant mot att han fritt fick använda dom så länge dom stod där. Det mesta av handverktyg och annat gjorde jag mig av med. Det var för mycket att ta hand om kändes som då vid den tdpunkten. Liksom ett icke oansenligt antal kubikmeter torrt virke av al, ask, lönn, alm, bok, björk, lind, poppel, en, körsbär, plommon, päron och lite annat smått och gott.

Nu har jag en snickebo igen. Trots mitt "löfte" att inte ha det. Maskinerna har flyttat "hem" till mig igen. Jag är uppriktigt glad att jag inte gjorde mig av med dom vid det tillfället. Men... Jag förbannar mig själv gång efter annan när jag letar efter ett verktyg jag vet att jag har haft men inte har kvar eller behöver en bit att jobba med, men inget av det finns kvar.

Det här var bara min spontana fundering när jag läste ditt inlägg. Hoppas du kommer till en bra slutsats efter din egen situation. Jag önskar dig lycka till!

/T

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag var själv i en sits för knappt 2 år sen då jag stod inför att troligen tvingas sälja huset vi bodde i (på grund av skiljsmässa). Tanken på att bo i en lägenhet igen fick mig nästan fysiskt illamående så jag gjorde allt och lite till för att kunna bo kvar här och det gick till slut. Egentligen för högt belånad för min inkomst men så länge räntorna är som dom är så bor jag billigare i mitt 140 kvadratmeter stora hus än i en hyres 2-a.

Att kunna bo kvar i huset man halvt om halvt byggt själv var mycket värdefullt för mig och även för mina barn. Även om jag troligen skulle kunna hyra in mig i någon lokal och ha mina maskiner där så sätter jag stort värde i att få ha en egen plats att vara på, även om den inte är så stor.

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.