15 611 läst ·
89 svar
16k läst
89 svar
Hyr villa badrumsfläkt gått sönder, vem betalar?
Du verkar inte ha så bra koll på det här, men de har jag då jag har erfarenhet av en bråkig hyresvärd. "Medmera" håller inte i rätten. man måste skriva exakt vad som gäller.lunnabo skrev:
Slutsatsen här är det råder delade meningar om huruvida byte av badrumsfläkt är hyresgästens sak att bekosta eller hyresvärdens.P Pin skrev:
Avtalet är inte glasklart om var gränsen går.
Det du nämner är inte samma sak. "Beställarens intresse" är inte luddigt. Beställarens intresse är ju det som skrivs i kontraktet tex en altan eller nått sånt. Hyreskontrakt är nått helt annat än det du pratar omF Falckman skrev:Det är visst möjligt att skriva ett avtal där ord som medmera, till exempel, bland annat eller liknande används. Ett exempel där ord som kan ha olika innebörd för alla förekommer är t.ex. punkten 2 i hantverkarformuläret 17 (ett standardavtal inom byggbranschen) där det framgår att hantverkaren bland annat ska "....med tillbörlig omsorg ta tillvara beställarens intressen...". (vad är tillbörlig omsorg och vad är beställarens intresse i den här formuleringen exempelvis?) Så riktigt så enkelt som att det per definition aldrig kan stå med mera (eller andra ord som är mer öppna för individuell tolkning) verkar det inte vara. Inom avtalsrätten har du vidare ett helt rättsområde som handlar om just hur avtal ska tolkas, rättsfallet NJA 1978 s.638 rör t.ex. hur ordet "bestånd" ska tolkas, i NJA 1988 s.408 handlar om hur frasen "lämnats kvar" ska tolkas och i NJA 1989 s.773 slutade det med att högsta domstolen fick tolka vad ordet "inflyttningsklar" innebar i det avtalsförhållande som var föremål för rättsfallet. Utöver ordalydelsen brukar även den uppfattade partsviljan kunna ha stor betydelse vid avtalstolkning. Man brukar tala om egentlig avtalstolkning och avtalsutfyllning, i det här fallet torde det röra sig om avtalsutfyllning. D.v.s. avtalet är inte heltäckande i sin formulering, varför avtalets sanna innebörd måste tolkas genom att fylla ut avtalet med övriga snarlika omständigheter. Se även Allmän avtalsrätt del III, 10. Avtalstolkning av Jan och Christina Ramberg för ett exempel på doktrin på området (min upplaga är gammal, 7:e, men jag tror inte rubriksättningen ändrats genom åren allt för mycket).
Frågan torde väl således snarare handla om ifall bytet av badrumsfläkt kan rymmas inom vad som i avtalet i övrigt definierats som "normalt underhåll". Jag är oteknisk och ohändig, men föreställer mig att byte av takpannor är en "större" insats än byte av badrumsfläkt, givet dessa omständigheter lutar jag också åt
lunnabos tolkning, d.v.s. det är TS ansvar att byta badrumsfläkt eftersom TS avtalat om den saken.
Långt från glasklart. Dels är avtalet luddigt, dels kan det ifrågasättas om man kan avtala bort vissa saker.lunnabo skrev:
Per definition är båda parter nöjda med ett avtal om de signerat det.. Dock kan de tolkat detta olika. Jag hade inte velat skriva under något sådant .
Att det finns så många oärliga människor!
Försök istället att sätta er in i hyresvärdens sits. Han/hon äger ett hus som denne inte har tid att se efter, utan hyr därför ut det. För att slippa problem sätter värden en låg hyra mot att den som hyr sköter underhåll av hus och vitvaror etc. etc. En hyresgäst tycker det låter bra och skriver undet kontraktet.
MEN så fort något sedan går sönder så vill inte hyresgästen betala, utan söker kryphål i lagen.
Är det att vara ärlig???
Försök istället att sätta er in i hyresvärdens sits. Han/hon äger ett hus som denne inte har tid att se efter, utan hyr därför ut det. För att slippa problem sätter värden en låg hyra mot att den som hyr sköter underhåll av hus och vitvaror etc. etc. En hyresgäst tycker det låter bra och skriver undet kontraktet.
MEN så fort något sedan går sönder så vill inte hyresgästen betala, utan söker kryphål i lagen.
Är det att vara ärlig???
Är du synsk? Är hyran billig? Vad är hyran? Hur vet du då?A AG A skrev:Att det finns så många oärliga människor!
Är det att vara ärlig???
Nej, men jag tar givet att inte TS är dumbi huvudet. Varför skulle man skriva på ett sådant kontrakt, om hyran dessutom var dyr. Men samtidigt har inte hyran någon betydelse. Utan i det här fallet har man godtagit att ta hand om underhåll. Man har tillochmed skrivit ett kontrakt.Jonatan79 skrev:
Hur du, som normalt sett tycks vara väldigt vettig, nu tycker att TS ska försöka slingra sig ur sitt löfte och låta bli att betala. Det övergår mitt förstånd.
Ge mig bara ett enda vettigt skäl till att TS borde låta bli att betala?
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Vad som är rätt: fastighetägaren fixar ny fläkt förslagsvis en bra Fresh intellivent som kostar en dryg tusenlapp.
Krånglar fastighetsägaren så gör som ovan. Enkelt, billigt, löser problemet. Men ja fastighetsägaren borde fixa.
Krånglar fastighetsägaren så gör som ovan. Enkelt, billigt, löser problemet. Men ja fastighetsägaren borde fixa.
Produkter som diskuteras: "intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 185 kr inkl moms
Läs mer