54 371 läst ·
76 svar
54k läst
76 svar
Hyr snickare på löpande tid. Finns några fastställda mål på vad den/de bör hinna varje dag?
BUP skrev:
Jag tycker att de snickare som håller på att byta mitt tak från tegel till plåt är för långsamma. Enkelt tak med nock, lucka, toalett- och expansionskärlsevakuering, halva skorsten på ena sidan och inget förutom den andra halvan av skorstenen på andra sidan. Borttaget tegel, råspont, förstärkt takstolar(alla) med bredvidliggande limträ, återställt med råspontlucka, kondensdkydd, reglar, läkt, plåt, vindskiveplåt och hängrännamed stuprör. Huset är ca 8*7 m på marken och taklutning nära 45 grader. Är det rimligt med 25 arbetsdagar på 2 personer?
1/3 av tiden hade varit gott om tid. Varför förstärks takstolarna när du går från tegel till plåt. Utan all fakta känns det som du blivit lite lurad
Förstärka/rikta är ett måste på gamla tak. Oftast har gamla tegeltak satt sig med tiden. Gör man om så gör man riktigt, då vet man att det håller många år till.Galne Gunnar skrev:
Hej
Appropå underentreprenörer, hade en kille från Azerbajdzjan här som lämnade offert på en badrumsrenovenovering. De låg långt under övriga offerter. Frågade om det var så att personalen också var från Azerbajdzjan, nej är du tokig, sa han. Vår personal kommer från Kazakstan.
Lustigt tyckte jag.
Appropå underentreprenörer, hade en kille från Azerbajdzjan här som lämnade offert på en badrumsrenovenovering. De låg långt under övriga offerter. Frågade om det var så att personalen också var från Azerbajdzjan, nej är du tokig, sa han. Vår personal kommer från Kazakstan.
Lustigt tyckte jag.
rikta kan jag vara med på. Har jag förvisso bara behövt göra på ett tak på hus från 1945. Alla andra (9 tak) har varit raka. Men förstärka, det köper jag inte. Jag vet inte vad vinsten i viktskillnad är men låt säga att du tar bort 70% av vikten…. Så finns det ingen anledning att förstärka. Är takstolar ruttna, ja, då är ju byten av takstolar aktuellt. Då drar det givetvis mer tid. Dock inte så att det behövs 50 mandagar. Huset från 1945 som jag riktade , skottade av gammalt spåntak, riktade, ny råspont papp, läkt och nytt tegel med tillhörande vindskivor och plåtar tog 12 mandagar. Huset var 10*8 meter och 45 graders lutning med 2 kupor. Vi var 2 snickare som jobbade ihop med det.M MHK2 skrev:
M MHK2 skrev:
M MHK2 skrev:
Absolut sörröM MHK2 skrev:
O onaka skrev:Har gjort ett liknande jobb själv men är inte snickare. Kan dock säga att det lätt drar iväg timmar när man ska göra saker som inte är ”standard”.
Ett standard takjobb där det går att få dit en container, lätt åtkomligt med byggställning runtom och enbart papp och betongpannor och rännor och vindskivor ska bytas, samt att man kan lyfta upp pannor från kranbil. Då går det rättså snabbt.
Men sedan om man ska ner i råspont och takstolar och jobba så kan jag tänka mig det tar längre tid. Andra krångliga moment kan vara om skorstenen behöver fixas, det fanns röta någonstans eller om gamla taket innehöll asbest etc.
Skulle nog säga att löpande räkning är bra om man stämmer av hela tiden så att man får förståelse. I detta fallet kan det vara rimlig tidsåtgång tror jag beroende på omständigheterna.
Helt rätt, Naturligtvis måste man stämma av efter hand och att "hantverkarna" även redovisar vad som utförts på de timmar som stäms av. Borde vara självklart men tydligen? Sen finns något som heter "Takpris" som kan avtalas och som då inte får överskridas.
Med tanke på den tidsåtgång som talas om här lär det inte vara rikta hantverkare som gjort jobbet och då har säkert timpriset varit därefter, dvs man får vad man betalar för.
Han menade alltså att personal från Azerbajdzjan var mycket dyrare för honom än personal från Kazakstan.F fredand44 skrev:
I slutändan blev det ett svenskt företag vi anlitade, lovade vara klara på 6-8 veckor, tror det tog 12, med massor av strul på vägen.
Om man har pålitliga, kompetenta och ärliga hantverkare så är löpande alltid bäst. Jag hade det en gång och resultatet blev fantastiskt. Kan lova att priset hade blivit det dubbla med fast pris. De gjorde jobbet så noggrant och slösade inte en minut ändå. De hade till och med avrundat nedåt när de noterat arbetstiden. Sen vaknade jag med ett ryck. Alltid fast pris.P Per-Svante skrev:Fråga till alla er som förespråkar fast pris:
Hut vet ni vad fasta priset ska omfatta för att ni ska bli vinnaren och därmed hantverkaren ska bli förloraren?
Om ni ”fastprisare” tex begär att sadling av skevt tak skall ingå, tror ni då att hantverkaren ger er ett fördelaktigt pris på jobbet? Han lär ta till i överkant då det är en riskfylld del i affären. Om det sen visar sig att det inte krävdes någon sadling, var det då så fördelaktigt med ”fast pris”?
vad hade skett om ni körde samma jobb på löpande?
En annan aspekt för den som bryr sig om arbetsmiljön som byggherre, jag tror att löpande leder till färre genvägar och därmed en bättre arbetsmiljö.
//P
Ja du...förutom då att jag inte kunde använda uppfart eller garage kom de och lastade av containern som de skulle kasta skräpet i en dag för tidigt. De knackade heller inte på vilket gjorde att jag inte kunde använda släpet...på 3 månader. I min enfald trodde jag man snabbade på med att ringa bort den eftersom den kostar pengar per dag. Men de hade väl råd att ha den där hela tiden.S steelcenter skrev:
En annan rolig händelse var när jag frågade en av hantverkarna var han komifrån. Han berättade glatt att han var från Spanien och arbetade som skiduthyrare men när pandemin kom var han tvungen att hitta ett annat jobb.
Ytterligare en upplevelse var när granne nr 2 ringde och påpekade att de rökte gräs medans de jobbade.
Men de var väldigt respektfulla. Istället för att nyttja toaletten vi erbjöd valde de att kissa i häcken under hela perioden. Däremot använde de toan när de gjorde nr2....vad jag vet.
Har väl 47 saker kvar...nöjd nu eller ska jag fortsätta
Skumpe skrev:
Om man har pålitliga, kompetenta och ärliga hantverkare så är löpande alltid bäst. Jag hade det en gång och resultatet blev fantastiskt. Kan lova att priset hade blivit det dubbla med fast pris. De gjorde jobbet så noggrant och slösade inte en minut ändå. De hade till och med avrundat nedåt när de noterat arbetstiden. Sen vaknade jag med ett ryck. Alltid fast pris.
Vad som ska ingå är naturligtvis upp till frågeställaren. Sen är det bara att läsa innantill, Hur svårt det nu kan vara?? Sen frågar man fler och tar in t.ex tre offerter. Klart man ska handla upp till fasta priser.P Per-Svante skrev:Fråga till alla er som förespråkar fast pris:
Hut vet ni vad fasta priset ska omfatta för att ni ska bli vinnaren och därmed hantverkaren ska bli förloraren?
Om ni ”fastprisare” tex begär att sadling av skevt tak skall ingå, tror ni då att hantverkaren ger er ett fördelaktigt pris på jobbet? Han lär ta till i överkant då det är en riskfylld del i affären. Om det sen visar sig att det inte krävdes någon sadling, var det då så fördelaktigt med ”fast pris”?
vad hade skett om ni körde samma jobb på löpande?
En annan aspekt för den som bryr sig om arbetsmiljön som byggherre, jag tror att löpande leder till färre genvägar och därmed en bättre arbetsmiljö.
//P
Det absolut bästa är naturligtvis att ta hjälp av kompetenta människor när man ska handla upp ett jobb och då menar jag inte alla här på Bygga hus som alltför oftast mest kommer med gissningar.
Tar man hjälp av ett proffs så vet hen vad man ska fråga efter redan i offertstadiet och hur man skriver ett kontrakt men det är klart att det kan kosta en slant, vilken man garanterat har igen i slutänden och så glöm inte att låta en besiktningsman besiktiga det färdiga arbetet då hen även kontrollerar fackmässigheten i det som ska betalas.
Låter ju jätteenkelt. Varför har ingen kommit på detta innan? Du är ett geni.S samohT1 skrev:Vad som ska ingå är naturligtvis upp till frågeställaren. Sen är det bara att läsa innantill, Hur svårt det nu kan vara?? Sen frågar man fler och tar in t.ex tre offerter. Klart man ska handla upp till fasta priser.
Det absolut bästa är naturligtvis att ta hjälp av kompetenta människor när man ska handla upp ett jobb och då menar jag inte alla här på Bygga hus som alltför oftast mest kommer med gissningar.
Tar man hjälp av ett proffs så vet hen vad man ska fråga efter redan i offertstadiet och hur man skriver ett kontrakt men det är klart att det kan kosta en slant, vilken man garanterat har igen i slutänden och så glöm inte att låta en besiktningsman besiktiga det färdiga arbetet då hen även kontrollerar fackmässigheten i det som ska betalas.
Folk inte så korkade som du tror.
Jo jag själv har blivit "dumförklarad" flera gånger av hantverkare när jag frågat om fast pris eftersom det direkt leder till ett prispåslag 10-20%. Om man litar på en firma och man själv ser att det ser rimligt ut med prisuppskattningen så blir löpande billigare. Men nu är det ju brist på kunniga hantverkare så då är ju "fast pris" en försäkring.Skumpe skrev:
Om man har pålitliga, kompetenta och ärliga hantverkare så är löpande alltid bäst. Jag hade det en gång och resultatet blev fantastiskt. Kan lova att priset hade blivit det dubbla med fast pris. De gjorde jobbet så noggrant och slösade inte en minut ändå. De hade till och med avrundat nedåt när de noterat arbetstiden. Sen vaknade jag med ett ryck. Alltid fast pris.
Det verkar ju just det. Varför skulle inte en hantverkare kunna lämna pris på ett takbyte inkl. ny underlagsspont?Skumpe skrev:
Då är man banne mig ingen hantverkare, är det dessutom ett helt vanligt, litet sadeltak, ja dem skulle jag aldrig anlita.