54 371 läst ·
76 svar
54k läst
76 svar
Hyr snickare på löpande tid. Finns några fastställda mål på vad den/de bör hinna varje dag?
J
Johan Westermark
Husägare
· Uppsala
· 4 inlägg
Johan Westermark
Husägare
- Uppsala
- 4 inlägg
Det låter helt galet, möjligen hälften. Be dem att presentera en dagbok med en utförlig beskrivning av vilket arbete som utförts varje dag. Då blir det lätt att se att det blir orimligt.BUP skrev:
Jag tycker att de snickare som håller på att byta mitt tak från tegel till plåt är för långsamma. Enkelt tak med nock, lucka, toalett- och expansionskärlsevakuering, halva skorsten på ena sidan och inget förutom den andra halvan av skorstenen på andra sidan. Borttaget tegel, råspont, förstärkt takstolar(alla) med bredvidliggande limträ, återställt med råspontlucka, kondensdkydd, reglar, läkt, plåt, vindskiveplåt och hängrännamed stuprör. Huset är ca 8*7 m på marken och taklutning nära 45 grader. Är det rimligt med 25 arbetsdagar på 2 personer?
Jag gjorde ett exakt lika jobb i somras, dock inte rote/råspontlucka. Rivning plåttak, riktning/förstärka takstolar, underlagstak, reglar, ny plåt TP 20, komplett vattenavrinning, vindskivor, vattbräda, bygg & riv alu ställning. En skorsten. Huset var 9x6 sadeltak ca 24 gr på 10 dgr = 80 tim. (inkl tid för inköp mtrl)BUP skrev:
Jag tycker att de snickare som håller på att byta mitt tak från tegel till plåt är för långsamma. Enkelt tak med nock, lucka, toalett- och expansionskärlsevakuering, halva skorsten på ena sidan och inget förutom den andra halvan av skorstenen på andra sidan. Borttaget tegel, råspont, förstärkt takstolar(alla) med bredvidliggande limträ, återställt med råspontlucka, kondensdkydd, reglar, läkt, plåt, vindskiveplåt och hängrännamed stuprör. Huset är ca 8*7 m på marken och taklutning nära 45 grader. Är det rimligt med 25 arbetsdagar på 2 personer?
Ett tak på 45 gr är betydligt mer tidskrävande. Mer kvm.
Men kan tänka mig max 15 dgr.
Dessutom var dom två man. Helt ORIMLIGT i min värld.
Det är så enkelt att, även med en kanonbra firma, så uppstår det som händer här. Om du äger en firma med säg 25 snickare så har du kanske en tredjedel som är sanslöst snabba och duktiga, lika många genomsnittliga och sist lika många kanske äldre som har krämpor, unga som inte har erfarenhet och kanske en och annan långsam av andra skäl.BUP skrev:
En firma skulle aldrig någonsin ta de snabba till ett löpande arbete om det går att undvika. De snabba används till jobben med fast pris. Företagaren räknar att arbetet tar x timmar, lägger på lite för att vara på den säkra sidan. Timmarna räknas på säkerligen en mitten gubbe. Tar han de snabba till dessa jobb så får han bra vinst eftersom jobbet troligen går fortare än den beräknade tiden. Alla andra gubbar tas till löpande arbete, för han får betalt oavsett för alla timmar de är på arbetsplatsen
Tobbe Wilson skrev:
Fråga till alla er som förespråkar fast pris:I ingo_boy skrev:
Hut vet ni vad fasta priset ska omfatta för att ni ska bli vinnaren och därmed hantverkaren ska bli förloraren?
Om ni ”fastprisare” tex begär att sadling av skevt tak skall ingå, tror ni då att hantverkaren ger er ett fördelaktigt pris på jobbet? Han lär ta till i överkant då det är en riskfylld del i affären. Om det sen visar sig att det inte krävdes någon sadling, var det då så fördelaktigt med ”fast pris”?
vad hade skett om ni körde samma jobb på löpande?
En annan aspekt för den som bryr sig om arbetsmiljön som byggherre, jag tror att löpande leder till färre genvägar och därmed en bättre arbetsmiljö.
//P
Jag tycker de verkar snabba i jämförelse med dem som bytte shingel på min 1 1/2 plans villa i somras. Total yta att byta - 200 kvm med 45 graders lutning och 5 avluftningar och 2 takfönster (78x40)som även de skulle bytas.
Jag kan göra historian lång men tar det "bästa" så kan jag fylla på när jag får ork.
Jag tog in offerter och valde absolut inte billigaste utan för mig var det viktigt med en stabil firma, svensktalande arbetare och kollektivavtal.
Avtalad byggstart: 1a maj.
Verklig byggstart:15 augusti
Efter 3 månaders arbete blev det för kallt och de kunde inte göra klart det sista utan återkommer i vår. Då de även kommer att måla om fasaden som blev förstörd. De skickade förvisso en kille som målade (trots mina uppmaningar innan jag åkte till jobbet) i regn och +2 som blev -5 på natten. Resultatet blev att färgen låg i rabatten (frusen) och fasaden blev som en prickig korv. Jag tror att det även hade hjälpt om de tagit bort asfalten som de försökte måla över. Men vad vet jag.
De beställda fönstren fick uppenbarligen inte plats så man sågade sonika av 2 takstolar så va problemet löst. Vid påpekande om det olämpliga i detta fick jag svaret att de inte återställer invändigt. Det ingår inte i entreprenaden. Känns lite märkligt. Men vad vet jag. Jag vet däremot att jag tog dit en snickare so. Jag vet är duglig som fick växla av och förstärka.
Ovanstående är bara början. Det ska tilläggas att jag inte satt tyst utan det finns kilometers med korrespondens och jag tog dit en egen besiktningsman 3 gånger. Om någon är intresserad kan jag berätta om 50 roliga saker till.
Jag kan göra historian lång men tar det "bästa" så kan jag fylla på när jag får ork.
Jag tog in offerter och valde absolut inte billigaste utan för mig var det viktigt med en stabil firma, svensktalande arbetare och kollektivavtal.
Efter 3 månaders arbete blev det för kallt och de kunde inte göra klart det sista utan återkommer i vår. Då de även kommer att måla om fasaden som blev förstörd. De skickade förvisso en kille som målade (trots mina uppmaningar innan jag åkte till jobbet) i regn och +2 som blev -5 på natten. Resultatet blev att färgen låg i rabatten (frusen) och fasaden blev som en prickig korv. Jag tror att det även hade hjälpt om de tagit bort asfalten som de försökte måla över. Men vad vet jag.
De beställda fönstren fick uppenbarligen inte plats så man sågade sonika av 2 takstolar så va problemet löst. Vid påpekande om det olämpliga i detta fick jag svaret att de inte återställer invändigt. Det ingår inte i entreprenaden. Känns lite märkligt. Men vad vet jag. Jag vet däremot att jag tog dit en snickare so. Jag vet är duglig som fick växla av och förstärka.
Ovanstående är bara början. Det ska tilläggas att jag inte satt tyst utan det finns kilometers med korrespondens och jag tog dit en egen besiktningsman 3 gånger. Om någon är intresserad kan jag berätta om 50 roliga saker till.
BUP skrev:
Jag tar numera genast upp att jag inte betalar timlön för privata samtal eller prat i mobiltelefon.vi hade ett par unga snickare, som inte kunde prata medan de jobbade utan stod med händerna rakt ner och diskuterade det mesta. helt otroligt vad de kunde prata ! dessutom otaliga mobilsamtal. Jag anser vi alla ska säga att vi begär mobil lägges undan under arbetstid !!!
Jag förstår dig till viss del, många yngre = sociala medier.P Primusemma skrev:Jag tar numera genast upp att jag inte betalar timlön för privata samtal eller prat i mobiltelefon.vi hade ett par unga snickare, som inte kunde prata medan de jobbade utan stod med händerna rakt ner och diskuterade det mesta. helt otroligt vad de kunde prata ! dessutom otaliga mobilsamtal. Jag anser vi alla ska säga att vi begär mobil lägges undan under arbetstid !!!
Men däremot om hantverkaren får en kund som ringer, han måste ju se till att ha jobb imorgon också.
Vem tror du betalade hantverkaren när du ringde honom och ville ha ett jobb/offert utfört??
Förmodligen den kund han var hos vid tillfället.
Det finns tarrifer på vad normal nybygge räknas i kvm vid tak jobb där man inte får glömma att hypotenusan är längre än gavelns längd.BUP skrev:
väder, bef skick mm kan ställa käppar i hjulet, men hantverkarna har sina chefer och om tiderna inte hålls enl tarrif, blir dom inte långvariga då firmans grundtanke är att kunden ska vara nöjd.. Så tider för varje moment är Enl stadgan, du behöver inte oroa dig..
Jag tycker gott dom kan ta 400 h till och ha sig en jättetrevlig arbetsmiljö! Du som är så god och brydd om det, hjälper ju såklart till att betala ellerhur?P Per-Svante skrev:Fråga till alla er som förespråkar fast pris:
Hut vet ni vad fasta priset ska omfatta för att ni ska bli vinnaren och därmed hantverkaren ska bli förloraren?
Om ni ”fastprisare” tex begär att sadling av skevt tak skall ingå, tror ni då att hantverkaren ger er ett fördelaktigt pris på jobbet? Han lär ta till i överkant då det är en riskfylld del i affären. Om det sen visar sig att det inte krävdes någon sadling, var det då så fördelaktigt med ”fast pris”?
vad hade skett om ni körde samma jobb på löpande?
En annan aspekt för den som bryr sig om arbetsmiljön som byggherre, jag tror att löpande leder till färre genvägar och därmed en bättre arbetsmiljö.
//P
Medlem
· Stockholm & Västerbotten
· 31 inlägg
HejBUP skrev:
Gjorde samma sak för ett antal år sedan. Taket var ca 16x8m per sida med 38gr lutning. Rev gamla taket som bestod av plåt, spån och tjärpapp. Riktade takstolar med ny regel limskruvad i befintlig takstol, ny råspont, papp och plåt. Gjorde allt själv förutom plåt runt skorstenen. Det tog ca 400h att göra på en person. Hade en bra ställning längs hela huset vilket var avgörande för tidsåtgången då takfoten var 5.5m från marken.
Medlem
· västra götaland
· 95 inlägg
hehe. nä de va inte bra. har 1,1/5 plan med 8X10m i fot, 2 snickare som bytte taket på knappt 6 dagar. å då hade jag tömt så de var bara att montera nytt.BUP skrev:
Medlem
· västra götaland
· 95 inlägg
kom igen. kör påUssee skrev:
Jag tycker de verkar snabba i jämförelse med dem som bytte shingel på min 1 1/2 plans villa i somras. Total yta att byta - 200 kvm med 45 graders lutning och 5 avluftningar och 2 takfönster (78x40)som även de skulle bytas.