1 368 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Byta till LED - transformatorfråga
Hej på er!
Jag har kommit över gamla PAR36-lampor av den här modellen
https://allforsale.se/tidigare-salda-begagnade-mobler/spotlights-par-36-fran-prolite
I armaturerna sitter det en 12 volts ljuskälla och en transformator av denna modellen
http://www.modelighting.com/wp-content/uploads/2014/06/moe-c.pdf
Transformatorn är ämnad för en belastning av 20 till 75 VA
Jag skulle vilja använda den här LED-ljuskällan på 13.3 W istället för den 75 W halogenlampa som nu sitter i:
https://www.lampornu.se/noxion-luce...ergivning-dimbar-ersattare-100w-8719157014267
Jag har köpt ljuskällan och testat och det verkar som om det funkar fint med befintlig transformator trots att det står minimum 20 VA.
Kommer detta på något vis förkorta livslängden på ljuskällan eller är det så att säga ok så länge som det funkar.
Jag har hittat en transformator som passar i armaturen som har specifikationen 10-70W men det verkar ju dyrt att köpa den om det nu funkar ändå.
Jag har kommit över gamla PAR36-lampor av den här modellen
https://allforsale.se/tidigare-salda-begagnade-mobler/spotlights-par-36-fran-prolite
I armaturerna sitter det en 12 volts ljuskälla och en transformator av denna modellen
http://www.modelighting.com/wp-content/uploads/2014/06/moe-c.pdf
Transformatorn är ämnad för en belastning av 20 till 75 VA
Jag skulle vilja använda den här LED-ljuskällan på 13.3 W istället för den 75 W halogenlampa som nu sitter i:
https://www.lampornu.se/noxion-luce...ergivning-dimbar-ersattare-100w-8719157014267
Jag har köpt ljuskällan och testat och det verkar som om det funkar fint med befintlig transformator trots att det står minimum 20 VA.
Kommer detta på något vis förkorta livslängden på ljuskällan eller är det så att säga ok så länge som det funkar.
Jag har hittat en transformator som passar i armaturen som har specifikationen 10-70W men det verkar ju dyrt att köpa den om det nu funkar ändå.
Tack för svar Jag är egentligen mest intresserad av om ljuskällan tar skada på lång sikt (att den pajar efter två år istället för tio t.ex.). Men kanske är det det du skriver att den inte gör eller?
Jag har inte någon koll på hur detta funkar med minimum-gräns på trafo men jag har pratat med en elkunnig som sagt att detta är en möjlig konsekvens.
Det är alltså egentligen fråga om ett gäng med lampor så därför vill jag att det ska bli så bra som möjligt. Jag kommer också att vilja dimma lamporna. Med befintlig trafo börjar ljuskällorna lysa vid ca 20 % men visar inte något flimmer eller så.
Jag har inte någon koll på hur detta funkar med minimum-gräns på trafo men jag har pratat med en elkunnig som sagt att detta är en möjlig konsekvens.
Det är alltså egentligen fråga om ett gäng med lampor så därför vill jag att det ska bli så bra som möjligt. Jag kommer också att vilja dimma lamporna. Med befintlig trafo börjar ljuskällorna lysa vid ca 20 % men visar inte något flimmer eller så.
Om det mot förmodan skulle bli problem så syns det direkt, då i form av blinkande/flimrande ljus pga för låg belastning av nätdel.
Syns inte några sådana fenomen kommer grejorna att fungera, hur länge är omöjligt att uttala sig om.
Syns inte några sådana fenomen kommer grejorna att fungera, hur länge är omöjligt att uttala sig om.
Klicka här för att svara
