Vad man behöver i Tum så är det 1/2" och 9/16" och de sitter ibland på samma nyckel (t.ex. lednycklar) .
Tum är lite ovanligt i bilar idag men tex Briggs&stratton är bara tum.

Protte

Har själv en 106:a och tumhylsorna används mer än man tror här och där (om man tycker det glappar lite med en mm-hylsa..). Utvändiga torxar har jag dock aldrig stött på tror jag? Helnöjd med min 106 från typ 2002 eller nåt, har bara ersatt 24hylsa och 9mm nyckel, bägge pga mystiskt försvinnande. Förresten någon som vet om man kan beställa enskilda delar till dessa satser?

Jag skulle välja tum för utv torx.
Tum hittar man t.ex. på Briggs motorer, äldre bilar, äldre traktorer, Polaris mfl märkliga fordon.

Enda ställe jag kommer på att jag sett utv torx är topplocksbultar på lite modernare bilar.

Och Zettelmeyer/Volvo hjullastare, där kan man knappt kolla oljan utan en utvändig torxhylsa. :)

Fast iofs så gäller det nog dom flesta maskiner med deutz motorn.
Jag kan dock inte minnas att deutz motorerna i kalmar sidlastarna använder torx men det kan ju vara den tidigare motorgenerationen kanske......

Redigerat:
Härligt då är det bokat, 106an får det bli. Stöter man på utvändig torx får man helt enkelt köpa en liten sats av det!

Gångjärn och "snäppen" på lådan till min biltemasats gick sönder efter att ha öppnats och stängts ett antal hundra gånger. Jag har helt enkelt slitit ut den och garantin är utgången. Frågade vid reklamationsdisken om man kunde köpa en ny plastlåda. Jag väntade mig ett rungande nej.

"Jag tror den finns som beställningsvara ... jo, 150 kr kostar den" Hämtade ut en sprillans ny låda i förra veckan. Gissa om jag är nöjd!

Nimajneb skrev:
Varför svarar ingen biltema?
Min är från Biltema (den minst billiga), har haft den i många år och och dragit på gamla Citroëner och Alfa, gissa vad som går sönder först.

Eftersom inga länkar i denna tråden fungerar längre får vi ta nya tag.
Jag behöver en bra hylsnyckelsats med ringnycklar. Har sneglat lite på Bacho typ denna.
140002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bahco brukar vara bra och i mitt tycke så brukar de ha riktigt sköna handtag på sina verktyg. Jag har en ärvt en äldre sats och har även en ifrån Stanley. Hade jag köpt idag hade jag helt klart köpt Bahco istället för Stanley som inte alls är lika sköna att hålla i.

Claes Ohlson och Jula har haft bra priser på Bahco på senaste tiden och Jula verkar fasa ut följande set som verkar vara prisvärt.

Jag fick en bacho-sats för vad som måste vara nästan 10 år sedan. (påminner om Stefans fast med något färre hylsor)
Väldigt trevlig, har lyckats knäcka T-korset samt en bits var felgjuten, Bacho skickade nya utan att strula.

Jag har Bacho 91-delars, tycker att det är en schyst hylsnyckelsats till en bra peng. Köpte den hos Classe för 1000:- Denna finns på rea med jämna mellan rum, ordinarie pris känns lite högt.

Jag har samma som MB77, en 1000lapp kan man hitta den för på Jula/Classe emellanåt, ordinarie pris är lite väl i det häftiga laget.

Hade inte Ica MAXI den satsen till bra pris nu till jul? Kanske värt att spana in deras utbud?
Den jag såg såldes för 995:- då.

L
Opel använder mycket utvändigt torx... Räcker att byta bromsarna för att man ska träffa på dom.

peternicklas
FredrikR skrev:
Hade inte Ica MAXI den satsen till bra pris nu till jul? Kanske värt att spana in deras utbud?
Den jag såg såldes för 995:- då.
Jo både Maxi, Jula samt Clas Olsson har haft dessa för 999:- För i tiden på -80 talet så var det inget som slog Bahco och deras verktyg. Vi hade skruvar M16 med skalle 24 som vi drog med ringnyckel samt 1 meter rör för att få bättre drag. Har aldrig dragit sönder deras ringnycklar. Däremot så gick det en hel del hylsor. Använder själv både Bahco men även en del Biltema verktyg. Biltema om det inte ska användas till något tyngre arbete för där är fortfarande Bahco bäst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.