Det varierar med personalen. Jag hade en spännande dag när min Biltema momentnyckel var sönder och saknade kvittot. Det var många turer innan de gav med sig (20 minuter) och gav mig en ny. Det festliga var att det stod biltema på nyckeln, så den kunde inte komma någon annanstans ifrån, och de hade väldigt lång garanti, så den kunde inte vara utgången heller.Lightning skrev:Du måste ha träffat på någon som haft en dålig dag för när jag skulle reklamera min 22mm hylsa efter 4år(utan kvitto) så tog det max 5min o vips hade jag en ny(no questions asked).
Nu ska i ärlighetens namn sägas att jag försökte lossa en fastrostad mutter med mutterdragare(gör aldrig det utan krafthylsor)när det hände![]()
--- Mats ---
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Kan hända, men det sänkte butiken i mina ögon för det..:/Lightning skrev:Du måste ha träffat på någon som haft en dålig dag för när jag skulle reklamera min 22mm hylsa efter 4år(utan kvitto) så tog det max 5min o vips hade jag en ny(no questions asked).
Nu ska i ärlighetens namn sägas att jag försökte lossa en fastrostad mutter med mutterdragare(gör aldrig det utan krafthylsor)när det hände![]()
Fattar inte hur de som spräcker Biltemas bättre hylsor bär sig åt, dock har jag alltmer börjat köpa AmPro då de faktiskt är billigare på Swedol än vad Biltema är. Bägge är i proffsklass och håller för proffsjobb med.
Undantaget är Biltemas spärrskaft såsom nämnts tidigare men där har jag en del Bahco så jag klarar mig ett tag.
Skall man meka en del så rekommenderas de tryckluftsdrivna spärrskaften, de sparar enormt mycket tid, speciellt i omöjliga lägen som det ofta är på en bil.Vi pratar om ett flertal minuter per moment och att istället för att svära kopiöst över fullkomligt idiotiska placeringar, glatt vissla och låta tryckluften jobba
Rekommenderas!
/Kent
Undantaget är Biltemas spärrskaft såsom nämnts tidigare men där har jag en del Bahco så jag klarar mig ett tag.
Skall man meka en del så rekommenderas de tryckluftsdrivna spärrskaften, de sparar enormt mycket tid, speciellt i omöjliga lägen som det ofta är på en bil.Vi pratar om ett flertal minuter per moment och att istället för att svära kopiöst över fullkomligt idiotiska placeringar, glatt vissla och låta tryckluften jobba
/Kent
Jag är uppväxt med en Kamasa sats. Har bara använt den privat men väldigt mycket. Och farsan har misshandlat den rejält men ändå är inget trasigt och allt fungerar. Plåtlåda och gediget. Den är ju i alla fall 25 år....
Ärvde av min morfar en nästan oanvänd likadan som farsans men tyckte att jag saknade lite delar så jag gav den till min bror och köpte mig en ny 138 delars sats från Jula för 3 år sedan.
Men vilken skit i jämförelse...q(;^
p
Mellanlägget som skall förhindra att hylsorna flyttar på sig var ett skämt. Fick plocka i ordning alla hylsor efter varje gång jag stängt väskan tills jag gjort ett eget.
Spärrnycklarna låser sig ofta, alla storlekar och måste då slås mot något hårt för att spärren skall släppa.
Väskans lås går sönder bara man tittar på den.
Och hylsorna har börjat få rostfläckar...
Jag är otroligt pedantiskt och har använt verktygen väldigt lite och aldrig i regn eller liknande...
Så den gamla Kamasa satsen i plåtväskan går inte att jämföra med denna från Jula iaf...
Ärvde av min morfar en nästan oanvänd likadan som farsans men tyckte att jag saknade lite delar så jag gav den till min bror och köpte mig en ny 138 delars sats från Jula för 3 år sedan.
Men vilken skit i jämförelse...q(;^
Mellanlägget som skall förhindra att hylsorna flyttar på sig var ett skämt. Fick plocka i ordning alla hylsor efter varje gång jag stängt väskan tills jag gjort ett eget.
Spärrnycklarna låser sig ofta, alla storlekar och måste då slås mot något hårt för att spärren skall släppa.
Väskans lås går sönder bara man tittar på den.
Och hylsorna har börjat få rostfläckar...
Jag är otroligt pedantiskt och har använt verktygen väldigt lite och aldrig i regn eller liknande...
Så den gamla Kamasa satsen i plåtväskan går inte att jämföra med denna från Jula iaf...
Jag har Biltemas stora sats, inköpt 99 för 995:-. Den kostar visst 1195:- idag. Inte någon farlig prishöjning tycker jag. Den har använts på ett antal bilar och andra fordon. Mycket bra kvalitet. På ett spärrskaft gick kulan som håller hylsorna gick sönder första veckan men jag hittade inte kvittot förrän nio år senare. Det gick bra att byta 
Biltemas verktyg med 10 års garanti är riktigt bra. Jag är anti-pedant och har lämnat den öppen i skyfall och snödrivor. Bitsen rostar, men inte hylsorna.
Biltemas verktyg med 10 års garanti är riktigt bra. Jag är anti-pedant och har lämnat den öppen i skyfall och snödrivor. Bitsen rostar, men inte hylsorna.
Redigerat:
Jag har en Kamasasats av okänt datum, definitivt förra århundradet.
För några år sedan var jag i behov av extra spärrskaft och insexbits, för att spänna fast mitt Thule takräcke på min Seat Ibiza.
Jag har konstaterat att det är bättre känsla i Biltemas spärrskaft ( löst inköpt ) än vad Kamasa har.
För några år sedan var jag i behov av extra spärrskaft och insexbits, för att spänna fast mitt Thule takräcke på min Seat Ibiza.
Jag har konstaterat att det är bättre känsla i Biltemas spärrskaft ( löst inköpt ) än vad Kamasa har.
Jag har en Bacho S106 från 2003 och den har aldrig gjort mig besviken... förutom när den slarvade bort 9-nyckeln!:S
Biltemas 10-årsgarantis 9-nyckel passade i lådan, men smälter inte riktigt in för den är lite fetare. Tror den blir mobbad av de andra nycklarna när locket är stängt. Den gör dock sitt jobb.
Biltemas 10-årsgarantis 9-nyckel passade i lådan, men smälter inte riktigt in för den är lite fetare. Tror den blir mobbad av de andra nycklarna när locket är stängt. Den gör dock sitt jobb.
Hylsorna i biltemas satser är riktigt bra.Men den stora satsen har en 13 hylsa,och det är till 1/4tum spärrskaftet,skumt och idiotiskt tycker jag.Blocknycklarna är alldeles för klumpiga också.Men som sagt ,hylsorna håller bra klass.
Jag köpte också en Kamasa sats på Jula,för ca 2 år sedan.Drog sönder 1/2tum-spärren direkt.Men fick en ny efter många veckors väntetid.Tydligen så har Kamasa en lågprisserie också.Den spärren jag fick i utbyte var en helt annan och kändes riktigt gedigen och har fått bekänna färg.Det lustiga är också att hylsorna med 1/2tumsfattning går bara till storlek 27.Köp dyrt så får man bra grejor över hela linjen är mitt råd. / mats
Jag köpte också en Kamasa sats på Jula,för ca 2 år sedan.Drog sönder 1/2tum-spärren direkt.Men fick en ny efter många veckors väntetid.Tydligen så har Kamasa en lågprisserie också.Den spärren jag fick i utbyte var en helt annan och kändes riktigt gedigen och har fått bekänna färg.Det lustiga är också att hylsorna med 1/2tumsfattning går bara till storlek 27.Köp dyrt så får man bra grejor över hela linjen är mitt råd. / mats
Redigerat: