Byggahus.se

Hylsnyckelsats

23k läst  88 svar

1. skalman1
    Medlem Nivå 12
    Åjo, deras dyrare modeller håller mycket bra.
    Men deras billigare är ju jämförbara med rusta prylar.

2. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Har en ny sats från Bahco, och några från AmPro, och skulle nog i princip alltid välja AmPro före. Tyvärr är min Bahcosats en snikis så det saknas väldigt mycket, men har då kompletterat med AmPro-grejer från Swedol, bl.a. 16mm-hylsa, som jag använt en gång hittills. Deras blocknycklar och ledhylsnycklar har varit väldigt bra, men de har jag köpt separat och inte i kit.

3. Lightning
    Medlem Nivå 3
    Allt beror ju på hur den ska användas.Använder du hylsor flera gånger i veckan,tum/mm,ska du kunna vara mobil eller har du en"verkstad"etc etc? Du skriver"i hushållet"o då tycker jag den här http://www.jula.se/mekanikersats-138-delar-k1380p-124673 som även slack länkade till är en mycket bra sats o dessutom till väldigt bra pris.Det är inget fel på den du länkar till men tycker absolut du ska köpa den andra då den gör dig mer flexibel.
    Köpte själv en sådan för flera år sedan just för att kunna lätt ta med mig o klara de flesta jobb.Den har inte gjort mig besviken sånär som på att en hylsa sprack en gång men det löstes ju snabbt med"livstidsgarantin"d^_^b

4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Inget snack om 1/4" / 3/8" / 1/2". ???

Jag vill slå ett slag för 3/8".
    För de flesta husbehov i svenska hem är 3/8" tillräckligt starkt, men smidigare verktyg som ryms bättre där det är trångt.
    Jag föreslår en sats med 3/8" + 1/4" ist för en med 1/2" + 1/4".

Eller en med alla 3 dimensioner.

5. G
    Medlem Nivå 6
    Biltemas 1/2" är väldigt mycket för pengarna. Ingen skönhet direkt men 400 är den definitivt värd. Saknar förtfarande min 1/4" kamasa sats som någon annan behövde. 3/8" anser jag vara en kompromiss som inte duger till något....

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Bra fråga. Jag svarar: Biltema. Givetvis inte det billigaste skräpet dom har utan 10 årsgarantiprylarna. Har aldrig lyckats ha sönder något av dessa.

Komplettera med dyrare spärrskaft vid behov.

Vad gäller storleken så kan man ju inte säga att 3/8 räcker. Man måste ha 1/4 3/8 och 1/2", och ibland något ännu lite större.

7. skalman1
    Medlem Nivå 12
    Jag använder 1/4, 3/8 och 3/4 när jag mekar i jobbet.
    Den kombinationen löser alla problem.

8. slaskman
    Medlem Nivå 8
    Biltemas 112 (?) delars sats med 10 års garanti är ett utmärkt val. Handtagen är lite rackliga men har du köpt denna så finns det väldigt mkt pengar kvar att komplettera med bättre handtag. Hylsor och nycklar är av väldigt bra kvalitet.

9. F
    Medlem Nivå 9
    När jag handlade en ny mekaniker/hylsnyckelsats för ett par årsedan så hade jag ett par krav, bara mm & många delar i alla steg dimmensioner samt 1/4", 3/8" & 1/2". För min förra nonamesats hade både tum & mm, där tum verktygen aldrig är använda & det fattades ett antal dimmensioner. Så valet föll på Kamasa K1660P http://www.lindqvist-msk.com/detaljer.asp?butik=74916 Denna har det mesta man behöver. Finns nu i en ny uppdaterad variant http://www.lindqvist-msk.com/detaljer.asp?butik=75018

10. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Jag använder biltema med 10 års garanti och tycker dom håller bra. 3/4´´ satsen är riktigt välanvänd och fortfarande hel.
    Sen verkar det som biltema över lag höjt sina priser på sistone så det kanske inte är jättebilligt längre.

11. C
    Medlem Nivå 3
    Jag kan inte deras priser över lag, men 150-delars satsen kostar 1199, vilket jag har för mig att den även gjorde när jag köpte för något år sen. Är väldigt nöjd och har hittils täckt de behov jag har vid bilmeckande och hemmapulande. Hylsorna känns som hög kvalitet, och har överlevt att köras med mutterknackare (vilket kanske inte rekommenderas)...
    http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Blocknycklar-och-Hylsor/Hylsnyckelsats-stor-150-delar/

12. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    Får kolla in Swedols sortiment först innan. Har ju trevlig personalrabatt där. :)

13. Lightning
    Medlem Nivå 3
    Du måste ha träffat på någon som haft en dålig dag för när jag skulle reklamera min 22mm hylsa efter 4år(utan kvitto) så tog det max 5min o vips hade jag en ny(no questions asked).
    Nu ska i ärlighetens namn sägas att jag försökte lossa en fastrostad mutter med mutterdragare(gör aldrig det utan krafthylsor)när det hände:D

14. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Och det säger du NU efter 6 år på detta forum. Jag skickar en inköpslista.

15. S
    Anonym
    biltemas hylsor spricker bara olika lätt. kass kvalite. tråkigt att behöva åka till biltema och byta hela tiden

• Svara