GreenYoda
Jag har länge tänkt halvt platsbygga en hylla i färdiga stommar + mdf. Hittade precis ett jättebra exempel på hur jag vill att det ska se ut: https://lovelylife.se/linnea/2021/05/06/var-platsbyggda-bokhylla-tv-bank/

Det syns inga fästen alls för hyllplanen. Hon skriver att de "pluggat" mdf:en.
Kan någon förklara på en 4årings nivå hur det går till? Är det färdiga köpta pluggar? Hur vet jag vad hyllplanen håller för sedan (vikt)?

Vore tacksam för förklaring.

• Platsbyggd hylla med blommig tapet, öppna fack och TV i mitten, vita skåpdörrar nedtill; exempel på design utan synliga fästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Principen med träplugg är att du borrar hål i de två stycken som ska sammanfogas och slår i pluggen + lim och limmar ihop de två ytorna. Gällande hållfastheten ser den lite begränsad ut i alla fall i det mittersta partiet då det undre planet bågnar under hyllans egenvikt. Men den ser ut att vara under uppbyggnad på det foto du lagt med så den kanske förstärks i ett senare skede.
Träplugg placeras i borrade hål på trästycken för att sammanfoga dem.
Bokhylla under uppbyggnad med inbyggd TV, omgiven av blommig tapet. Det övre mittersta hyllplanet är markerat med röd och blå markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
Tack!
Jag reagerade också på bågnaden...

Skulle en stödjande bakre list räcka för att förstärka hyllplanet i mitten här?

Har pluggat mindre eller samma bärighet som skruvar?
Jag funderar på om en kombination av skruv +plugg skulle göra hyllorna mer bärande.
Tanken är att våra hyllor ska bära en radda sällskapsspel och några vaser.

GreenYoda GreenYoda skrev:
Skulle en stödjande bakre list räcka för att förstärka hyllplanet i mitten här?

Har pluggat mindre eller samma bärighet som skruvar?
En list eller infästning i vägg skulle ju stötta upp bakkanten, finns fortfarande risk att framkanten bågnar lite. Ska det ändå målas är nog att stoppa in ett hyllplan av furulimfog nederst av de mittersta planen en bra lösning (eller så tar man alla tre när man ändå håller på).

Plugg och lim är, rätt utfört, antagligen lika starkt som skruv, i vissa lägen starkare. Det finns en anledning att IKEA inte kör med bara skruv i sina spånskivemöbler (pluggen är bärande, skruven är mest där för att hålla ihop bitarna så att pluggen inte åker ur hålen).

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
GreenYoda
Vår TV är större så det blir definitivt limträ
P Pettman skrev:
En list eller infästning i vägg skulle ju stötta upp bakkanten, finns fortfarande risk att framkanten bågnar lite. Ska det ändå målas är nog att stoppa in ett hyllplan av furulimfog nederst av de mittersta planen en bra lösning (eller så tar man alla tre när man ändå håller på).

Plugg och lim är, rätt utfört, antagligen lika starkt som skruv, i vissa lägen starkare. Det finns en anledning att IKEA inte kör med bara skruv i sina spånskivemöbler (pluggen är bärande, skruven är mest där för att hålla ihop bitarna så att pluggen inte åker ur hålen).
Vår TV är större (55") så att sätta limträ där istället är en mycket bra idé. Borde jag bygga hela konstruktionen i limträ istället för MDF? Eller ha sidorna som MDF och hyllplanen i limträ?

Behöver limträ stöttas upp ytterligare utöver plugg & ev. skruv? Jag tänker att det mittersta hyllplanen bör bli ca 130cm brett för att få plats med TVn...

Det hyllsystem jag kör med har hyllplan i 20mm furulimträ, för 30cm djupa hyllor rekommenderar de att man inte lastar över 89kg för ett 120cm spann (men högsta tillåtna är 178kg) så troligen behövs inte något extra stöd. Fördelen med limträ mot MDF är att det inte har samma tendens att krypa vid varaktig belastning. De stående delarna ser det ut som om de kommer vara hyffsat inspända mot buckling och i övrigt lastade i kompression vilket göra att MDF troligen inte ger problem där.

• Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.