Hej!

Det efterfrågas ibland tips på hur man får till dolda konsoler till sina hyllor och jag tänkte visa hur jag gjort. Hoppas det ger idéer!

Jag funderade länge på¨hur jag ville att våra hyllor i köket skulle se ut och jag lyckades inte hitta några diskreta konsoler alls som jag gillade, så jag bestämde mig för att göra egna. Köpte några enkla obehandlade hyllplan från Biltema 800x300x180 och 800x200x180 samt en regel från Hornbach som jag sågade till och betsade med Herdins Aqua Lackbets "Tjära". Därefter lackade jag allt med Herdins Golvlack Matt.
Mörkt betsade trädelar till hyllor, inklusive stödreglar och dolda konsoler, ligger på ett parkettgolv. 0_1860006_1.jpg

De dolda konsoler jag köpte är från Hornbach från märket Dolle och kostar endast 25 kr/par. De sticker ut 10 cm från väggen och går in 7 cm i väggen. Då dessa är gjorda för solida väggar och jag har gipsvägg med spånskiva sågade jag till varsin längre stödregel som tillsammans med väggens tjocklek ger ett bra stöd för konsolen. Det knepiga här är att försöka borra ett så rakt hål som möjligt in i de bärande konsolerna för att inte hyllan ska luta utan vara plan. Borrhålen är 12 mm.
Hand håller en dold hyllkonsol med en borrad regel framför en betsad trähylla, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dold hyllkonsol av märket Dolle infälld i betsad trähylla illustrerar DIY-projekt.

Satte sedan upp stödregeln på plats med tre skruvar och markerade för de två stora hålen som skulle gå rakt igenom allt. Stötta på problem eftersom jag lyckades borra precis där gipsskruven satt men efter mycket slit lyckades jag få ut skruven och kunde fortsätta.
Mörkbetsad stödregel fastskruvad på en ljus vägg över en mörk kaklad yta, med verktyg och delar på golvet.
Skapa konto
Dold konsol monterad på vägg, betsad i mörk ton med synliga skruvar, utan hylla monterad.
Skapa konto
Mörkbetsad träregel med två monterade metallkonsoler för att fästa hyllor dold här framtagen för DIY-projekt.
Skapa konto

Tycker resultatet blev helt okej. Det var väldigt svårt att få hyllorna helt raka och fick ägna en del tid åt att slipa på konsolerna tills jag kunde stå ut med lutningen. Satta fast konsolerna med några möbelvinklar och kletade på lite bets på alla metalldetaljer för att göra det lite mer diskret.
Svartmålad hylla med dolda konsoler och en träradio ovanpå, monterad på en vit vägg över en svart kaklad yta.
Skapa konto
Kök med hyllor monterade med dolda konsoler, betsade i mörk ton, och bänkskivor med köksredskap.
Skapa konto
Två mörkt betsade svävande hyllor på en vägg med glas och en trälåda, dolda konsoler.
Skapa konto

• Gilla
Andres Steven och 1 till
  • Laddar…
Ser bra ut!
Men dolda konsoler håller jag inte med om....:cool:

• Gilla
peter thorn och 2 till
  • Laddar…
Vi har ett par ikeahyllor som är på väg till tippen. De har en metallplatta som skruvas fast i väggen med påsvetsade rör som pekar rakt ut och som man trär i hyllans hål. Hyllplanet behöver vara tjockare för att täcka plattan.
Skulle man göra en egen och har bastanta väggar kan man dra i ett par långa bultar i väggen som borras in i hyllplanet. Men som sagt ser det helt OK ut på bilderna:).

K Kane skrev:
Ser bra ut!
Men dolda konsoler håller jag inte med om....:cool:
Nä precis, hade väl knappt behövs något in i väggen för det där!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.