Hej,

jag har byggt en hylla av furu som jag vill sätta upp på väggen. Hyllplanen är smala och enbart 18mm tjocklek. Har kollat på dolda konsoler och förstår att man måste fräsa i träet och borra hål. Är rädd för att förstöra hyllan. Någon som har erfarenhet av detta och tror det är möjligt? Skickar bild på hyllan som jag byggt samt hur jag vill att den ska sitta och de konsoler jag kollat på. Modernt vardagsrum med böcker och växt på trähylla, mjuk beige soffa och bok på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förzinkad dold konsol för hyllmontage utan synliga stöd, inklusive skruvar.
Skapa konto
Tom träbokhylla bredvid en vit dörr i ett rum med träbord och stolar.
Skapa konto

K
Med det beslaget får du bara 4mm kvar på varje sida i hyllplanet, vilket är väldigt lite och risken för att det spricker eller går sönder är stor. Råder dig till att kolla på alternativa beslag, kanske så enkelt som vinkeljärn? Sätts på väggen och målas över i samma färg, därefter hänger du hyllan på dom. Borde ge ett väldigt liknande intryck och tillräckligt dold upphängning.

Hej,

Tack för svar!

Då vågar jag inte chansa. Menar du typ sådana här vinkeljärn? Det ska även upp på en gipsvägg men då borde det hålla med mollyplugg?

Vinkeljärn i vitt med flera förborrade hål, visas på en webbutikssida med produktinformation och pris.
Skapa konto

K
Jo precis. Vet dock inte vad de klarar för belastning och vad du tänkt ha i hyllan. Är det mycket tunga böcker o dyl ska man nog se sig om efter en annan mer robust lösning. Jag hade satt två eller tre vinkeljärn (beroende på hyllans bredd), på varje hyllplan. Mollyplugg (eller annan gipsplugg) är måste i gips om du inte vet/kan hitta regel att fästa i. Kör du M5 så håller dom för 30kg+ st. Svaga punkten i konstruktionen är dock sällan stålet, utan att gipset släpper som en kaka runt pluggen.. Vet du om det är dubbelgips? Då kan du gå ner till M4 utan problem.

Hej,

det ska vara inredning enbart. Vaser och växter osv och inte överdrivet tunga.

ingen aning om det är dubbelgips men ska se om jag kan kolla upp det. Borde inte mollyplugg hålla? Ska förbi hornbach idag så får höra mig för där med.

Med tanke på hur bred hyllan är borde den passera ett par reglar, hitta dem och anpassa upphängningen efter var reglarna finns.
Vad det gäller beslag för upphängningen skulle jag sett mig om efter ett nyckelhålshängbleck som var lågt nog att gömma på bakkanten av hyllorna, eventuellt kan det vara enklare att bara köpa ett plattjärn och fila till egna upphängningsbeslag.

• Gilla
A.K.Nys
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.