Suhagg skrev:
[...]För egentligen varför behöver jag en tank på 300l vatten som står?
Min 3-fas pump i borrhålet samt en hydropress klarar väl det mesta som en 300l hydrofor klarar?
Enklare är som regel bättre (i min bok), eftersom en hydrofor i princip bara är en trycksatt behållare vinner den. Nu har jag en liten gård så jag har inte direkt platsproblem, skulle kanske tänka annorlunda om jag hade ett litet radhus med carport...

En hydropress ligger väl ca 1/3 lägre i pris.
Gamla rävarna säger hydrofor men har lite svårt att motivera tycker jag.

En fördel med hydropress är väl att den ofta är lite mindre. Men hur funkar det med mindre tank om man har ett vattenfilter som ska backspolas/spolas igenom nån gång i veckan, funkar det helt ok med en 50-60 liters hydropress eller är en normalstor hydrofor på 150-300 liter bättre?

Många filter som ska backspolas gör detta med råvatten. D v s de backspolas med ofiltrerat vatten. I detta fall har hydropressens/hydroforens storlek ingen betydelse. Det viktiga är att pumpen har tillräckligt bra flöde.

Har fint vatten så jag tror jag kanske borde testa en hydropress. Skiljer för mycket pengar och det går inte att få bra svar vad som är bäst tycker jag.

Pratar man med de gamla rävarna är så delar de med sig av sin erfarenhet av hydropress när de kom för 15år sen och vilket skräp det var. Har ju hänt en del sedan dess.

problemet med de flesta moderna hydropressar/pumpautomater är att det är alldeles för mycket slit och släng........för dålig kvalitet på det mesta och går nån liten pjåp sönder så slängs alltihop. Har man plats och ser till livslängd så är det ju nästan evigt liv på en hydrofor och en bra kvalitetspump.

Jag tror att min JET-pump är 30 år gammal vid det här laget. Det enda jag har gjort under dessa åren, är att byta en hydropresstank och lager i pumpen en gång.

Ska man anlita rörmokare för minsta grej som ska fixas så skulle jag rekommendera en hydrofor.

Själv gör jag allt själv och har inga problem med att byta hydropress eller blåsa när det behövs. Dessutom har jag nytta av utrymmet som blir över!

Ta fram en rörtång och skiftnyckel ska jag nog kunna klara av :)

Tror vi kan summera hydrofor/hydropress till att bli 50/50. Lite som ska man amortera eller inte trådarna :)

A
Vi bytte från Hydrfon till hydropress i våran sommarstuga. Resultatet= från att ha haft jätte gott vatten till att få vatten som stinker ruttet ägg. Mysigt värre!

Anna_Robban skrev:
Vi bytte från Hydrfon till hydropress i våran sommarstuga. Resultatet= från att ha haft jätte gott vatten till att få vatten som stinker ruttet ägg. Mysigt värre!
Låter väldigt konstigt.
Hydrofor eller hydropress påverkar ju inte smaken eller lukten på vattnet på det sättet.

Låter som något annat hänt.

Ja, ruttet-ägg-lukt kommer från något annat! Gummismak kan däremot förekomma, i mitt fall höll smaken i sig minst en månad efter installation. HELT borta nu.

A
Suhagg skrev:
Låter väldigt konstigt.
Hydrofor eller hydropress påverkar ju inte smaken eller lukten på vattnet på det sättet.

Låter som något annat hänt.
Nån aning om vad det kan va i sånt fall?

"Ruttna ägg" brukar vara svavel. Kanske kan man ta prover och se om det är extra mycket svavel i vattnet?

Anna_Robban skrev:
Nån aning om vad det kan va i sånt fall?
DEt kan inte ha med etdär med syresättningen som någon skrev innan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.