17 814 läst ·
30 svar
18k läst
30 svar
Hydroforpumpen går i ett.....
Stämmer bra. Allt verkar tätt men hos mig blir luftkudden för liten på någon månad så jag har gjort just så som du säger. Monterat en bilventil i toppen på hydroforen där jag trycker in luft emellanåt. Jag vet inte vad det beror på men det är flera i området som har samma problem. Det påstås att vatttnet i trakten "äter" luft. (Eller också är det bara genomgående otäta hydroforer överallt.)svartöra skrev:Inte om luftkudden är mycket liten, och det blir den med tiden om hydroforen läcker lite luft.
Tänk dig att hydroforen är nästan full med vatten och att det bara är en liter luft i toppen vid 4 bar. Då räcker det att det läcker ut en liter vatten för att trycket ska sjunka till 2 bar.
Det är därför man brukar behöva tömma hydroforen ibland. Då återställer man luftkudden. Eller så monterar man en påfyllningsnippel med bilventil och fyller luft med en pump.
Luftkudden skall väl vara ca 1/3 av hydroforen. Blir den lite mindre än hälften av detta så räcker det att jag tappar några liter för att pumpen skall starta. Vattnet som sådant är inte så lätt att komprimera.
Jag läste vad du skrev: "det är den som slår till när önskat tryck är uppnått.." och den beskrivningen passar väldigt bra in på en tryckströmbrytare. Däremot så beskriver den inte alls funktionen hos en backventil. Men det är klart, om du med "slår till" menar "stänger" och med "när önskat tryck är uppnåt" menar "när pumpen slutar pumpa" så stämmer det ju bättre. Fast då ska man inte läsa vad du skriver utan mera gissa vad du menar.cust3000 skrev:
andersmc skrev:Jag läste vad du skrev: "det är den som slår till när önskat tryck är uppnått.." och den beskrivningen passar väldigt bra in på en tryckströmbrytare. Däremot så beskriver den inte alls funktionen hos en backventil. Men det är klart, om du med "slår till" menar "stänger" och med "när önskat tryck är uppnåt" menar "när pumpen slutar pumpa" så stämmer det ju bättre. Fast då ska man inte läsa vad du skriver utan mera gissa vad du menar.
läs igen...
och framförallt VAD jag svarade på, men du kanske har sett en hydrofor som har tryckvakter nere vid inloppet...?
Du är verkligen som det där "trollet" som alla talar om, som man helst inte ska mata..
Redigerat:
jag håller på "andersmc"
Elektrisk backventil???? nä..
Elektrisk backventil???? nä..
Att det kan bli såna konflikter...hihhihi Om ingenting dessutom...
En backventil längst ut på en sugledning hindrar BARA vattnet att rinna tillbaka till brunnen när pumpen inte går.
Är den sönder så suger pumpen ingenting då den inte kan suga luft eftersom vattnet runnit tillbaka till brunnen och därmed kan du inte heller få en tryckökning i tanken,vilket du har fått.
På min gamla stora tank rör trycket sig mellan 2-5bar. Du behöver mer luft i din tank!!!
Precis som någon ovanför skrev.
Jag har ventiler både uppe och nere på min så för min del är det bara att öppna där uppe och släppa ut lite vatten där nere så löser fysiklagarna det själv.
Har du för mycket vatten i tanken så funkar det inte. Vatten kan du ju prova att komprimera för att få upp trycket...;-)
Luft är mycket lättare att komprimera.
Jag håller på mig själv...hihihi
En backventil längst ut på en sugledning hindrar BARA vattnet att rinna tillbaka till brunnen när pumpen inte går.
Är den sönder så suger pumpen ingenting då den inte kan suga luft eftersom vattnet runnit tillbaka till brunnen och därmed kan du inte heller få en tryckökning i tanken,vilket du har fått.
På min gamla stora tank rör trycket sig mellan 2-5bar. Du behöver mer luft i din tank!!!
Precis som någon ovanför skrev.
Jag har ventiler både uppe och nere på min så för min del är det bara att öppna där uppe och släppa ut lite vatten där nere så löser fysiklagarna det själv.
Har du för mycket vatten i tanken så funkar det inte. Vatten kan du ju prova att komprimera för att få upp trycket...;-)
Luft är mycket lättare att komprimera.
Jag håller på mig själv...hihihi
Har djupvattenpumpar inbyggda backventiler
elller installeras de mellan pump och hydrofor?
Tacksam för kommentarer eftersom jag inte får
behålla trycket efter trycksättning av hydroforen.
Tror dessutom att pumpen har fått jobba mycket
tidigare pga läckage på ledningen till hydroforen.
Slits djupbrunnspumpen ut?
elller installeras de mellan pump och hydrofor?
Tacksam för kommentarer eftersom jag inte får
behålla trycket efter trycksättning av hydroforen.
Tror dessutom att pumpen har fått jobba mycket
tidigare pga läckage på ledningen till hydroforen.
Slits djupbrunnspumpen ut?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 056 inlägg
En djupbrunnspump måste ha backventilen i botten, är det mer än 10 meter ner till vattenytan fungerar inte en backventil uppe i marknivå.
Visst kan en pump slitas ut.
Men sätt dig och titta på manometern hur den uppför sig hur lång tid tryckfall och tryckökning tar.
Protte
Visst kan en pump slitas ut.
Men sätt dig och titta på manometern hur den uppför sig hur lång tid tryckfall och tryckökning tar.
Protte
Det brukar sitta en backventil på pumpen, OCH jag är rätt säker på att det fungerar med en backventil uppe vid hydroforen, man får nästan 100 meter vattenpelare över pumpen även om det blir vakuum en bit före backventilen. Men kanske inte helt idealiskt 
Ska kolla tryck(-fall) på hydrofor i helgen mer ingående. Första testet gav ett ganska snabbt tryckfall. kunde i princip titta på när trycket sänktes
Det verkar dessutom som att pumpen inte förmår höja trycket till de eftersträvade 4 bar som tryckvakten är ställd på innan den skall slå ifrån.
Vad jag förstår så skulle det innebära antingen defekt pump eller ledningsläckage mellan pump och hydrofor, eller?
Det verkar dessutom som att pumpen inte förmår höja trycket till de eftersträvade 4 bar som tryckvakten är ställd på innan den skall slå ifrån.
Vad jag förstår så skulle det innebära antingen defekt pump eller ledningsläckage mellan pump och hydrofor, eller?
http://www.nordborr.se/help.asp (kanske en hjälp) 
Nja, 10 meter, inte 100. Moder natur fyller på med vattenånga i resten av slangen.elmont skrev:
Har man en pump med ejektor sitter backventilen nere i ejektorn. Har man en nedsänkt pump behövs ingen backventil i och för sig, eftersom pumpen trycker upp vattnet efter behov, men man kanske ändå vill ha en uppe vid hydroforen för att undvika att hydroforen töms och hålet fylls en torr sommar.. (här gissar jag bara, jag vet inte om det är en verklig risk.)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 056 inlägg
10,13 meter vid normalt lufttryck 1013 mBar
Tack för alla synpunkter och förslag.
Har nu kollat upp en del.
Pumpen är 3-fas djupbrunnspump fabrikat/kapacitet okänd. Inte ejektorpump.
Mellan hydrofor och hus är tryck/täthet OK. Alltså ingen läcka här.
Läget:
Om jag stänger av pumpen så faller trycket inom 10-20 sekunder.
Om jag stänger innan hydroforen men efter tryckvakten så kommer aldrig trycket upp till mer än knappt 2 Bar. Dvs tryckvakten slår aldrig från.
Vad jag förstår så finns det bara tre alternativ:
1. Pumpen defekt
2. Pumpen underdimensionerad
3. Läcka mellan pump och hydrofor.
Någon annan förklaring?
Förslag hur jag kommer vidare?
Alla förslag uppskattas.
Har nu kollat upp en del.
Pumpen är 3-fas djupbrunnspump fabrikat/kapacitet okänd. Inte ejektorpump.
Mellan hydrofor och hus är tryck/täthet OK. Alltså ingen läcka här.
Läget:
Om jag stänger av pumpen så faller trycket inom 10-20 sekunder.
Om jag stänger innan hydroforen men efter tryckvakten så kommer aldrig trycket upp till mer än knappt 2 Bar. Dvs tryckvakten slår aldrig från.
Vad jag förstår så finns det bara tre alternativ:
1. Pumpen defekt
2. Pumpen underdimensionerad
3. Läcka mellan pump och hydrofor.
Någon annan förklaring?
Förslag hur jag kommer vidare?
Alla förslag uppskattas.