4 153 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Hydrofor till två hus
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Tror inte någon har nämnt dessa två punkter:
1.
R25 eller R32 är bara storleken på kopplingen men det är snarare rörets dimension som du ska fundera över (även om det nog är det du gjort). Skulle du ha ett 35mm rör kopplat med en R25 (vi leker att det är möjligt) så skulle inte kopplingen strypa flödet nämnvärt vad jag fått lära mig.
R25 är väl för 28mm rör, vilket torde räcka för båda hushållen. Annars får du väl sätta en T-koppling med R32/R25/R25 efter hydroforen så får du samma flöde som i alternativ 2.
Jag tror snarare pumpen (om något) kommer vara problemet i frågan om flöde när båda husen ska fylla poolen samtidigt.
2.
Anslut inte något av husen innan pumpen, då kommer pumpen starta direkt när någon öppnar en kran o Hus 2. Det kommer slita onödigt mycket på pumpen.
1.
R25 eller R32 är bara storleken på kopplingen men det är snarare rörets dimension som du ska fundera över (även om det nog är det du gjort). Skulle du ha ett 35mm rör kopplat med en R25 (vi leker att det är möjligt) så skulle inte kopplingen strypa flödet nämnvärt vad jag fått lära mig.
R25 är väl för 28mm rör, vilket torde räcka för båda hushållen. Annars får du väl sätta en T-koppling med R32/R25/R25 efter hydroforen så får du samma flöde som i alternativ 2.
Jag tror snarare pumpen (om något) kommer vara problemet i frågan om flöde när båda husen ska fylla poolen samtidigt.
2.
Anslut inte något av husen innan pumpen, då kommer pumpen starta direkt när någon öppnar en kran o Hus 2. Det kommer slita onödigt mycket på pumpen.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Håller med - vill man minimera kondensen så är det bättre att klä hydroforen i liggunderlag (riktigt petnoga utfört) eller liknande material.D Daniel 109 skrev:
Där sa du ju något. PEM32 är ju inte 32mm invändigt.. det står 32x2.9, vilket antagligen betyder att den är 26.2mm invändigt. Då är ju R25 helt rätt storlek.M Marcussjogren skrev:1.
Problemet är ju att hydroforen har R25-anslutningar. Det jag menar är ju att om båda husen kör mycket vatten samtidigt så ska allt det vattnet ut genom en R25-anslutning. Men om man grenar det andra huset på andra sidan hydroforen så får varje hus en R25. Men det kanske inte är nåt problem att dela på en R25?
Innan hydroforen menar du? Det spelar väl ingen roll var jag kopplar på förbrukaren, det är ju samma trycksystem överallt? Om det inte är en jättekorkad idé så kommer ju tryckvakten sitta direkt på hydroforen, och pumpen startar ju inte förrän trycket sjunkit i hela systemet.M Marcussjogren skrev:
Av installationsmässiga skäl vill jag dock helst göra som det övre alternativet, alltså pump in på ena sidan och båda förbrukarna ut på andra sidan. Jag vill bara inte att det blir dåligt flöde i ena huset om alla kranarna är öppna i det andra.
Även rören kan isoleras. Vanlig rörisolering duger gott. Jag kapade den i en geringslåda med en stor nyslipad kniv, efter att ha fått lite tips här:E Evamag skrev:
https://www.skil.se/anvisningar-steg-for-steg/isolera-ror.html
Sen blir det kvar några böjar, ventiler och anslutningar som inte är isolerade, men det gör ingenting.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Dubbel Hydrofor efter pump? En till hus och en till Garage
Vatten & Avlopp -
Hydrofor tappar tryck enbart när kran till huset öppnas.
Vatten & Avlopp -
Pumphus till hydrofor, filter, vvb?
Vatten & Avlopp -
Flytta pump och hydrofor/hydropress från ladugård till bostadshuset?
Vatten & Avlopp -
Stängde av vattentrycket till hus genom att slå av strömmen till tank (hydrofor), ok?
Vatten & Avlopp