Finns någon här som har erfarenhet av AL-KO HW3600 eller någon annan av deras pumpar med inbyggt filter på inflödessidan?
Jag har just installerat denna men får den inte att fungera. Haft låååång mail-pingpong med deras support men de verkar inte ens förstå problemet.

Installationen har skett i ett befintligt system där jag hade en gammal AL-KO pump tidigare, så jag är väl förtrogen med hur det normalt skall fungera, t ex att pumpen måste ha vatten ändra från insugspunkten till, och i, pumphuset, för att fungera.

Problemet är filtret som sitter på framsidan av pumpen. Detta innehåller en backventil som effektivt hindrar att vatten man fyller på i pumphuset flödar ner i filterutrymmet. Sugslangen är ansluten undertill, och vattenfylld. Därmed skapas en ordentlig luftficka genom filterutrymmet. Som resultat suger inte heller pumpen vatten när den startar utan spottar bara ur sig vattnet som finns inne i pumpen.

Konstruktionen är ju inte helt ny utan jag tänker att det måste finnas en lösning som vare sig jag eller deras support förstår, och din inte heller nämns i manualen. Alternativt är det något fabrikationsfel på min pump

Bilder på aktuella installationen kan underlätta, även en filmsnutt kan underlätta.

Om du stoppar ner utloppsslangen i en hink med vatten. Då spottar den sannolikt ur sig vattnet som finns i pumpen och en del luft vid till slag. När du slår ifrån sugs vatten tillbaka. Med ett flertal tillslag kan du på det sättet få ut luften.

D Daniel 109 skrev:
Om du stoppar ner utloppsslangen i en hink med vatten. Då spottar den sannolikt ur sig vattnet som finns i pumpen och en del luft vid till slag. När du slår ifrån sugs vatten tillbaka. Med ett flertal tillslag kan du på det sättet få ut luften
D Daniel 109 skrev:
Om du stoppar ner utloppsslangen i en hink med vatten. Då spottar den sannolikt ur sig vattnet som finns i pumpen och en del luft vid till slag. När du slår ifrån sugs vatten tillbaka. Med ett flertal tillslag kan du på det sättet få ut luften.
Det knepiga är just filterhuset som ju sitter innan pumpen och som jag inte lyckas få in vatten i. Men jag skall prova din metod - något modifierad, eftersom utloppsslangen är 30 meter lång 1-tums 🙂. Fyller den med vatten uppifrån huset istället. Tänker bara att pumpen måste vara konstruerad för detta på ett enklare sätt. Jag tömmer systemet varje vinter, så det här är ju något jag gör varje vår.

Demmpa Demmpa skrev:
Bilder på aktuella installationen kan underlätta, även en filmsnutt kan underlätta.
Tyvärr är jag inte på plats på några dagar. Men här är länken till pumpen med bild. https://alko-garden.se/tradgaardsma...par-pumpautomater/hydrofor-al-ko-hw-3600.html. skickar med ett par skärmdumpar från hemsidan.
Anslutningen av tilloppet undertill och utloppet i överkant, där också påfyllnadsskruven sitter. Plasthuset i framkant är alltså mitt problem. Det innehåller ett filter och en backventil. Därför vattenfylls det inte från påfyllnadsskruven. Locket till filtret går ju att skruva av men eftersom det sitter "vågrätt", förstås inte att fylla med vatten den vägen.

• Hydroforpump AL-KO HW 3600 med påfyllnadsskruv och filterhus i framkant. Propeller och anslutningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hydroforpump med plastfilterhus i framkant, anslutning undertill och utlopp i överkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag läste manualen så fick jag uppfattningen att filtret och sugledningen inte måste vara vattenfyllda men att det är en fördel att sugledningen är det.

Kan vara så att backventilen sitter fast och att den inte orkar släppa.

Du kan prova att koppla en vattenfylld slang i loop mellan inloppet och utloppet.
Har du möjlighet att pumpa i vatten så att det blir lite tryck kan det vara en fördel.

Demmpa Demmpa skrev:
När jag läste manualen så fick jag uppfattningen att filtret och sugledningen inte måste vara vattenfyllda men att det är en fördel att sugledningen är det.

Kan vara så att backventilen sitter fast och att den inte orkar släppa.

Du kan prova att koppla en vattenfylld slang i loop mellan inloppet och utloppet.
Har du möjlighet att pumpa i vatten så att det blir lite tryck kan det vara en fördel.
Tack för svaren! Backventilen fungerar. I värsta fall får jag helt enkelt skicka tillbaka pumpen och köpa en ny utan filter, eftersom nu inte ens deras support verkar ha någon lösning. Hade hoppats på att någon som hade erfarenhet av just den här pumpen kunde ge vägledning. Tyckte annars filtret var en smart lösning för att skona pumpen eftersom det är sjövatten jag drar upp (iofs med filter i sjön).

Hur vet du att backventilen fungerar, alltså att den öppnar vid sugtrycket?

Har du backventil i andra änden av sugledningen?

Det blir kanske för stort sugmostånd med bägge backventilerna?

Prova med loopen för att se om du får bort luften i filtret.

Hur lång och grov sugledning?
Vilken sughöjd?

Totala sugmotståndet är kanske för högt?
Filter-backventil-sugledning-sughöjd-filter-backventil.

Demmpa Demmpa skrev:
Hur vet du att backventilen fungerar, alltså att den öppnar vid sugtrycket?

Har du backventil i andra änden av sugledningen?

Det blir kanske för stort sugmostånd med bägge backventilerna?

Prova med loopen för att se om du får bort luften i filtret.

Hur lång och grov sugledning?
Vilken sughöjd?

Totala sugmotståndet är kanske för högt?
Filter-backventil-sugledning-sughöjd-filter-backventil.
Jag kollade backventilen i filtret manuellt. Anläggningen har fungerat i 30 år med den gamla pumpen utan problem (förutom själva pumpen som blivit allt knackigare och därför behövde bytas). Nå, jag gräver vidare när jag är åter på landet

På ovansidan är det en röd plastbit. Är inte det en propp som man öppnar och fyller vatten i (Så kallade hjärten)

J jannesspånodamm skrev:
På ovansidan är det en röd plastbit. Är inte det en propp som man öppnar och fyller vatten i (Så kallade hjärten)
Jo, helt riktigt. Problemet är att det bara är pumphuset som fylls, det rinner inte ner något vatten till filterhuset som syns längst fram (till vänster i bild), och ligger mellan inkommande ledning och pumphuset

J joru08 skrev:
Jag kollade backventilen i filtret manuellt. Anläggningen har fungerat i 30 år med den gamla pumpen utan problem (förutom själva pumpen som blivit allt knackigare och därför behövde bytas). Nå, jag gräver vidare när jag är åter på landet
Om du kollade backventilen manuellt, hur vet du då att du använde en kraft som är mindre än sugkraften till att "öppna" backventilen i flödesriktningen?

Hade den gamla pumpen en backventil på inloppet?
Hade du ett filter innan gamla pumpen som du tagit bort?

Vilka data, sughöjd mm klarade gamla pumpen?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
brukar inte vara så stor skillnad på sughöjd (runt 7-8 meter), däremot kan maximala tryckhöjden (trycket) skilja sig lite och i sin tur är beroende på diametern av impellern motorn snurrar - större diameter av impeller = högre tryck.

finns vatten i pumphuset brukar de vara hyffsat självsugande för även ganska mycket luft kvar i sugslang och även filtret i det här fallet.

Det som däremot kan behövas är möjlighet att strypa till utloppet på pumpen helt med tex. en kulventil i början innan man startar efter vattenfyllningen i pumphuset så att pumpen arbetar upp tryck för att dess inbyggda ejektor skall få sug och tryckökningsförmåga och så får man till en börja släppa försiktigt ut den mer eller mindre av den luftblandade skummande vattnet i utloppet och det kommer att hosta och spotta och en massa (o)ljud finns i pumpdelen. - har man tur så kanske det räcker redan första gången att få den att dra ur sig all luft till luftfritt, annars får man fylla på pumphuset igen i omgångar och prova igen tills sugslang och ingångsfiltret är luftfritt.

Det är också viktigt att pumpen blir helt vattentät och vakumtät på sugsidan ända ned till backventilen nere i brunnen då om det hela tiden sugs in ny luft av en läcka/otät packning eller läckande skarv så kommer man aldrig få pumpen tom på luft eller får upp någon vidare sugförmåga/tryck.

Ett sådant litet filter som i bilden på pumpen är inte mer än att sila ut de största partiklarna i den sugna vattnet - skall man rena mer så behövs liknande björnfilter med garnfilter så att skräpet avsätter sig över stor volym när det passerar filtret - annars blir den snabb tät.

• Gilla
joru08 och 1 till
  • Laddar…
De här pumparna ska väl vara av vätskeringtyp som klarar att suga rimliga mängder luft. Kanske det tar längre tid att suga med den nya pumpen? Kanske får du suga någon minut, fylla mer vatten, suga igen osv.

Inte med det utseende som TS pump hänvisar till, det är typisk jetpump med en enda impeller och sedan tryckhöjningssteg med hjälp av en ejektor genom att låta en del av tryckvattnet gå tillbaka till sugsidan och den vägen dra med sig mer vatten från brunnen och skapa (till slut) positiv tryck på sugsidan av impellern och man i princip dubblar maximala trycket gentemot vad en ensam impeller kan åstadkomma - därav är impellerns diameter en faktor vilket maxtryck man uppnår eftersom varvtalet är fixt (typ 2800 rpm/min vid märklast) från motorn.

Det är också en orsak att man kan hjälpa igång pumpen med att strypa till utgången för att den skall pumpa upp tryck vid start eller ha en mottryck redan från hydroforen för att det skall bli fart i ejektorn och tex. rensa sig på luft. - det står också om förfarandet i en del beskrivningar för just jetpumpar och är en 'bootstrap-process'

klassisk Vattenringpump ala grundfoss består av en flertal segment staplade på varandra i rödmetall och är jämntjock över hela pumphuset och stapeln oftast monteras liggande, kopplad till en separat motor med en flexibel koppling på axeln, ...och det var länge sedan (typ 1960-1970 tal) man såg sådana pumpar och förmodligen beror på att rödmetall är dyrt och man måste ha hög mekanisk precision i tillverkning och det fungerar inte när man skall låta kineser göra det till lägsta möjliga pris - därav den massiva överflödet av jetpumpar i otal olika märken och kvaliteter då man bara behöver 1 impeller och ingen axel som skall genom flera tätande genomföringar mellan de tryckhöjande segmenten och kommer ifrån lager och smörjproblem.

Nästan alla pumpar idag är av impellertyp (centrifugalpump) som agerar ensam (som i jetpump) eller flertal kopplade i serie i en stapel på samma axel som i djuphålspumpar och klassiska grundfospumpar med dubbelslang ned i hålet till en ejektor nere i hålet, ...och impellrarna är numera ofta i plast...

titta på sprängskisserna och på reservdelar för grundfoss-pumpar och de lite bättre märkens jetpumpar så ser man i hur de är byggda.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.