Empiriska studier under byggtiden visade att en kortslutning mellan fas och jord orsakade följande i mitt hus/bygge.
-Gruppsäkring löste (automat 10B)
-JFB löste
-Diazedsäkringen för aktuell fas löste ut i fasadmätarkåpet.

Det tyder på att en automatsäkring av typen 10B inte "räddar" huvudsäkringen vid en ren kortslutning.

Gabbe1 skrev:
Empiriska studier under byggtiden visade att en kortslutning mellan fas och jord orsakade följande i mitt hus/bygge.
-Gruppsäkring löste (automat 10B)
-JFB löste
-Diazedsäkringen för aktuell fas löste ut i fasadmätarkåpet.

Det tyder på att en automatsäkring av typen 10B inte "räddar" huvudsäkringen vid en ren kortslutning.
Nja. Detta är ju bara sant för just den kabellängden du hade i ditt felfall. Om du istället kortsluter en 100m lång skarvkabel så är det möjligt att en 10B löser före din huvudsäkring.

Fråga.
25 amper Huvudsäkring diazed. Sätter en 25 amper automat säkring direkt efter och sen en 25 amper automat säkring till förbrukaren. Vilken säkring/säkringar löser ut? Vid kortslutning respektive över belastning.

Om ändrar till 20 amper till förbrukaren, löser alltid den först?

Claesk skrev:
Fråga.

Ja, om du inte har annan last på huvudsäkring från annat håll.

Mikael_L
B25 eller C25 eller D25?

Jag tror ändå att diazed-huvudsäkringen lever farligast vid en stum kortslutning.
Med en B20 kan oddsen börja jämna ut sig.

Men alla kan också lösa "samtidigt".

Du får helt enkelt vara glad att säkringar flyger, att ingen kommer till skada eller något brinner. :)

Mikael_L
roland53 skrev:
Ja, om du inte har annan last på huvudsäkring från annat håll.
Vad grundar du det på?

Några garantier för hur det går får du inte. Ett troligt scenario i fallet kortslutning är att alla löser. Ett troligt scenario i fallet överlast är att huvudsäkringen löser först om du har andra laster igång samtidigt.

Byter du till 20 ampere för förbrukaren är det fortfarande högst troligt att alla säkringar går vid kortslutning, men du ökar chansen att gruppsäkringen går före huvudsäkringen.

Frågan som jag ställer mig är varför det är viktigt. Om elsystemet är väldimensionerat och man undviker att kortsluta någonting är det mycket ovanligt att en säkring går.

Tack för alla svar.

Tänkte bara att inte alla hus slocknar när något kortsluter eller överbelastar.

Har bonningshus, gästhus, förråd, husbil, husvagn och lite annat.

Hade varit skönt att strömmen blir kvar i något hus.

Mikael_L
Kortslutning är ett extremt felfall som jag tycker att man inte ska behöva lägga allt för mycket energi på för att säkra mot spänningsbortfall i delar av anläggningen.
Vi snackar ju bostadhus här va? Inte processindustri eller kärnkraftverk eller annat smått kritiskt.

(Jag gjorde en kortslutning i en instrumentgrupp som var matad med en 2A dvärg när jag jobbade i industrin. Den kortisen drog med sig en diazed som matade absolut all styr och reglerutrustning på den delen av verket.:eek: Typ hundra relän föll (jäkla vilket häftigt ljud) och alla mät och styrkretsar dog. Jävlar i gatan vilken uppståndelse det blev, det kunde ha kostat företaget många hundra tusen, men vi fick igång det i tid och lyckades rädda oss från värsta scenariot. Detta var en 2A dvärg som inte klarade av att skydda en 10A diazed innan.)

Så att få selektivitet vid kortslutning är en otroligt vansklig uppgift. Det går naturligtvis, men det är knappast motiverat kostnaden i en privatbostad.

Överström är lättare att skydda sig mot, med ett gediget beräknings och konstruktionsarbete.
Men ska det bli skydd så måste antingen maxeffekter begränsas eller tillgänglig ström vara hög.
Så det kan krävas effektvakter på de större förbrukarna såsom elpanna/VP/VVB, spisar, bastu osv.

Men i vilket fall är det synnerligen ovanligt med 3-fas kortslutning, eller att överlast tar alla huvudsäkringar samtidigt. Så risken att allt plötsligt blir helt mörkt är nästan obefintlig.

Redigerat:
Claesk skrev:
Fråga.
25 amper Huvudsäkring diazed. Sätter en 25 amper automat säkring direkt efter och sen en 25 amper automat säkring till förbrukaren. Vilken säkring/säkringar löser ut? Vid kortslutning respektive över belastning.

För att svara på den frågan behöver man veta vad man har för kortslutningaström vid felfallet samt vilket fabrikat och typ av MCB(automatsäkring) du har. Sedan får man kolla i utlösningskurvor för både diazed samt MCB vid vilken tid de löser ut vid den kortslutningsströmmen du har.

Alternativt har en del tillverkare av MCB selektivitetstabeller med upp/nedströms diazedsäkringar.

Man kan lägga minst sagt en hel del tid på det här med selektivitet...

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mccb ;)

Enk Projektet skrev:
Mccb ;)
Har du såna hemma i centralen är du ganska unik. Vanligare med MCB och någon RCD ( RCCB eller ibland tom RCBO). Men med dig vet man aldrig. :)

GK100 skrev:
Har du såna hemma i centralen är du ganska unik. Vanligare med MCB och någon RCD ( RCCB eller ibland tom RCBO). Men med dig vet man aldrig. :)
Kanske inte bara min våta dröm att ha ett ställverk hemma ;) Mmmm... Tänka sig en NSX160 med Micrologic 5.3E skydd i tvättstugan :D

Vad finns det för olika MCB?
A B C D?

Mikael_L
Claesk skrev:
Vad finns det för olika MCB?
A B C D?
B, bryter säkert vid max 5 ggr märkströmmen
C, bryter säkert vid max 10 ggr märkströmmen
D, bryter säkert vid max 20 ggr märkströmmen
(Bryter alltså "direkt", inom max 100 ms)

Sen finns K och Z, vilka är lite special, läser jag in mig på wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Circuit_breaker#Standard_current_ratings_for_Europe

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.