Hej, har ett fritidshus, en gammal gård, som till nyligen varit permanentbostad med god standard. Huvudsäkringarna är 3*16 A porslinssäkringar och det finns jordfelsbrytare på elcentralen inne (efter huvudsäkringarna alltså), men inte på elen för uthusen.

I vintras gick en huvudsäkring en gång, men då tänkte jag att det berodde på hög belastning: golvvärme i badrum pådragen, matlagning pågick (spis+micro) och bilen laddade (vet ej om den tar från samma fas som kök/badrum då den är kopplad på trefasuttag, men nog egentligen bara tar ström från en fas).

Övriga säkringar var då kalla medan den aktuella var rejält varm, och jag minns att jag tänkte att det verkar dumt fördelat i elcentralen, all köksel och all badrumsel inkl. belysning samt varmvattenberedare och llvp på samma fas.

I natt har dock samma huvudsäkring gått igen, utan att jag kan tänka mig att det varit någon särskild belastning. Golvvärmen i badrummet (elburen) har varit på, men annars ingenting speciellt.

Det här är de enda två gånger på ett och ett halvt år som någon säkring har gått.

Jag hade tänkt ta hit en elektriker för att titta på fördelningen mellan faserna vid tillfälle (och göra lite annat), men nu undrar jag om det verkligen är det som är (det enda) problemet.

Huset värms alltså upp med en luft-luft-värmepump, men den är helt avslagen nu.

Mikael_L
Du kan lätt kolla fördelningen själv. Det är ju bara att skruva ur en säkring i taget och se vad som slutar fungera. Skriv eller uppdatera gruppförteckning sen.
Vet du inte på vilka faser som de olika säkringarna sitter på får du ge dig på huvudsäkringarna också.

Även om du tar dit en elektriker sen så har både du och han god nytta av en aktuell gruppförteckning.

Att säkringen gick nu kan ev bero på dålig kontakt i säkringshållaren , kolla hur bottenplattan (heter pass kontakt på elektrikerspråk) ser ut.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Smart att inventera säkringarna och vilka som går på vilken huvudsäkring! Både spis och tvättmaskin är listade som trefas i skåpet, men bara anslutna med enfas, så det kan ju vara "otur" att man kopplat mot samma huvudsäkring.

Jag är fortfarande förbryllad över nattens strömavbrott då det inte var någon nämnvärd belastning, men men.

En mus på fel ställe kanske?

Vissa saker tar tid att få tummen ur med. Det var fullt ställ med folk här på trettonhelgen och då gick huvudsäkringen igen, så nu var det dags att kolla fördelningen så här närmare tre år efter att jag börjat tänka på det. Och nog fan var det snedfördelat. En något ofullständig genomgång ger följande vid handen:

L2:
LLV-pump
VV-beredare
Golvvärme badrum
Microvågsugn
En (av två eller tre?) faser i spisen
Alla eluttag i kök och matplats
Uttaget för elbilsladdning

L1/L3:
Tvättmaskin
Andra (och tredje?) fasen för spisen
Övriga eluttag och belysning

Bilen är slumpmässigt på samma fas, har en trefas-till-schuko-adapter jag använder i ett trefasuttag, så skulle kunna flytta ledarna i trefasuttaget ett snäpp och komma ifrån problemet nu. I framtiden ser jag dock framför mig en riktig elbil med trefas-laddbox, så grundproblemet kvarstår.

Vet inte om jag har någon direkt fråga, men är det inte väl slarvigt av elektrikern som satt upp centralen att balansera den så illa? Centralen är relativt nybytt, den sattes in av elektriker på uppdrag av säljaren som ett köpvillkor när jag köpte gården för dryga fem år sedan. Fast det är kanske just det som är skälet, ”elektrikerkompisen” kopplade bara in grupperna lite hipp som happ och sen såg allt snyggt och säljbart ut.

Så vad gör man? Låter flytta bort golvvärmen och VV-beredaren till varsin annan fas och nöjer sig med det? Försöker få bort vissa köksuttag från att ligga på samma huvudsäkring som micron? Sätter sig och räknar effekt på alla prylar?

Anledningen till att jag tänker att golvvärmen och VV-beredaren borde flyttas är att de går ganska intensivt första kvällen man är här då de inte är på när stället är tomt. LLV-pumpen går däremot inte så hårt, då uppvärmningen främst sker genom eldning.

Om det är ett jobb som ska göras snabbt och billigt så tror jag inte det är ovanligt att elektrikern blint kopplar in gruppledningarna från vänster till höger. Här hade han tydligen lite otur...

Din analys låter sund och det torde vara ett enkelt ingrepp att flytta runt på grupperna i normcentralen. Det som kan bli problem är om det saknas gruppledningar, t.ex flera gruppledningar till köket.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bilen är slumpmässigt på samma fas, har en trefas-till-schuko-adapter jag använder i ett trefasuttag, så skulle kunna flytta ledarna i trefasuttaget ett snäpp och komma ifrån problemet nu. I framtiden ser jag dock framför mig en riktig elbil med trefas-laddbox, så grundproblemet kvarstår.
En liten heads up bara. Elbilar som laddas med trefas kan kräva rätt fasföljd för att fungera, något att tänka på om du kopplar om i uttaget. Men uttaget kanske inte har rätt ordning på faserna som det är i dag redan eftersom enfasbilar ofta belastar L1 enligt min erfarenhet. Ren spekulation från min sida dock. Sen skrev du laddbox såg jag nu och då är ändå uttaget irrelevant :)

Att flytta om faserna i en normcentral är ett enkelt ingrepp så länge du inte har fler än 1 jordfelsbrytare i centralen.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Din analys låter sund och det torde vara ett enkelt ingrepp att flytta runt på grupperna i normcentralen. Det som kan bli problem är om det saknas gruppledningar, t.ex flera gruppledningar till köket.
Tack! Då ska jag spara den tanken tills det blir dags. Känner inte någon brådska och har inte någon lust att ge mig på det själv (att jag inte heller får vet jag också), men inom de närmsta åren ska det väl bli gjort.

Har inte följt matningen till köket så noga, men det är två långsidor i köket som borde ha separat matning, så även om alla uttag ligger på samma säkring i centralen borde det vara lätt att göra om det. En handfull av grupperna är dragna från centralen till en dosa strax utanför där de sedan delas upp i två, skulle gissa att uttagen i köket är en av dem. Och ja, allt är i ett skåp, så att det är lite extra kopplingsdosor bekommer mig inte.
Elcentral bredvid ojämn vägg med delvis borttagen tapet och synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

W witten skrev:
En liten heads up bara. Elbilar som laddas med trefas kan kräva rätt fasföljd för att fungera, något att tänka på om du kopplar om i uttaget. Men uttaget kanske inte har rätt ordning på faserna som det är i dag redan eftersom enfasbilar ofta belastar L1 enligt min erfarenhet. Ren spekulation från min sida dock. Sen skrev du laddbox såg jag nu och då är ändå uttaget irrelevant :)
Tack för varningen! Faserna ligger i rätt ordning i uttaget, även om jag iofs inte har koll på om de ligger lika L1–L3 som huvudsäkringarna. Exempelvis är det L2 (utifrån huvudsäkringarnas ordning) som bilen tar ström från nu.

Men som du säger, den dag det blir laddbox får man kolla upp det närmare om det finns behov, den kommer dock i så fall bli en egen dragning, inte gå via eller ersätta det CEE-uttaget.

• Gilla
witten
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.