Hej är ny här men funderar att ev köpa av Husverket bra lr dåliga erfarenheter här?
hade bäst på er..
 
Vi köpte av dom för drygt 2 år sedan, när de het Attefallsverket. Var en hel del förseningar och lite strul med leveransen, men nu när huset står på plats sen drygt 2 år, är vi nöjda, tycker det är jättefint. Har varit lite småsaker som har behövts fixas efter, och dessa har hanterats rätt snabbt och proffsigt.
 
  • Gilla
Stugan11
  • Laddar…
Hej va bra.Så det var samma firma?.Bra att det funkar jag funderar mest om det funkar bra vid nyckel färdigt med husgrund osv osv. Om dom har egen firma som åker runt i Swe lr om dom tar någon lokalt på orten?
 
De har egna anställda handverkare som åker runt i Sverige och monterar, har jag förstått. En gång de var förbi här, skulle de vidare till Gotland samma kväll. Gissar att de tar in grävare och kranbil lokalt, men de som gör resten verkar vara anställda i bolaget. Funkade bra med nyckelfärdigt, de tog hand om anmälan till kommunen/allt formellt/pappersarbete, tog in grävare, grunden byggdes en stund innan huset levererades (dessa byggs utomlands, vårt var ett visningshus). Minns inte riktigt hur det var med eldragning och vatten/avloppsrör, kan kolla med min man om du vill. Själva husleveransen blev tyvärr en del försenad, man hade för mycket att göra tydligen, så var förberedd på det - men gissar att samma gäller många andra aktörer också. Huset hissades på plats (lyftes över vårt garage, kranförare var extern tror jag), de ”kopplade till” det nästa dag, städade det, sen var det en detaljerad slutbesiktning, och sen att vänta på att kommunen skulle komma och kontrollera och ge slutbesked.
 
  • Gilla
Stugan11
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
De har egna anställda handverkare som åker runt i Sverige och monterar, har jag förstått. En gång de var förbi här, skulle de vidare till Gotland samma kväll. Gissar att de tar in grävare och kranbil lokalt, men de som gör resten verkar vara anställda i bolaget. Funkade bra med nyckelfärdigt, de tog hand om anmälan till kommunen/allt formellt/pappersarbete, tog in grävare, grunden byggdes en stund innan huset levererades (dessa byggs utomlands, vårt var ett visningshus). Minns inte riktigt hur det var med eldragning och vatten/avloppsrör, kan kolla med min man om du vill. Själva husleveransen blev tyvärr en del försenad, man hade för mycket att göra tydligen, så var förberedd på det - men gissar att samma gäller många andra aktörer också. Huset hissades på plats (lyftes över vårt garage, kranförare var extern tror jag), de ”kopplade till” det nästa dag, städade det, sen var det en detaljerad slutbesiktning, och sen att vänta på att kommunen skulle komma och kontrollera och ge slutbesked.
Hej tackar för svaret ja så är det som du skriver försening javisst det kan man leva med om det andra är oki.Ja kolla gärna med din man om pappers arbete gentemot myndigheterna,det verkar vara en tung börda att få till? och in grävning av avlopp hur det funkade som avsett./Ha en bra dag.
 
Kollat med mannen. Elektriker och rörmokare ordnades också av Husverket, var inte våra egna. Vet dock inte om dessa var anställda hos Husverket eller lokala samarbetspartners.
 
  • Gilla
Stugan11
  • Laddar…
@Stugan11:
Hur har det gått, blev det något attefallshus från Husverket?
 
S Stugan11 skrev:
Hej tackar för svaret ja så är det som du skriver försening javisst det kan man leva med om det andra är oki.Ja kolla gärna med din man om pappers arbete gentemot myndigheterna,det verkar vara en tung börda att få till? och in grävning av avlopp hur det funkade som avsett./Ha en bra dag.
Hej @Stugan11 undrar också om du köpte av Husverket, min far tittar nämligen på ett hus från dem också.
 
Nej blev inte så..Men av en annan andledning..
 
L Lillekitte skrev:
@Stugan11:
Hur har det gått, blev det något attefallshus från Husverket?
Hej @Lillekitte skulle det finnas en möjlighet att få prata lite med dig för att diskutera din upplevelse närmare?

/John
 
J JDS89 skrev:
Hej @Lillekitte skulle det finnas en möjlighet att få prata lite med dig för att diskutera din upplevelse närmare?

/John
Visst, skicka mig ett pm.
 
  • Gilla
gussestopen
  • Laddar…
Vi beställde ett nyckelfärdigt Attefallshus med totalentreprenad för att det skulle vars enkelt och alla kostnader ingå. Huset skulle levereras i april 2020, men kom i februari (!) med påföljd att de krävde vintertillägg om 20000 kr. Enligt avtalet har man rätt att senarelägga leverans men de vägrade. Allt emballage dumpades på tomten liksom högar av jord. Bortforsling kostade 9000 kr/lass. Lyftkranskostnad var beräknad till 10000 kr. Efteråt kom en tilläggsfaktura på 14000 kr, trots att lyftet gick på 45 minuter utan komplikationer.
Köket är fortfarande efter ett år inte komplett då lådhurts saknas. De hävdar att det inte ingår fast både avtal och bilder på hemsidan visar det. Tilläggsfakturor även på el och extra rördragning utan att informera i förväg. Ingen specifikation, bara beloppet.
Enligt offert skulle huset kosta 629000 kr men i avtalet står 650000 kr. De menar på att kostnaderna ökat mellan offert och avtalsskrivning och kräver oss på mellanskillnaden utan att meddela oss.
 
Det är inte en fejkkonto. Och jag jobbar inte på Husverket. Emil från Husverket frågade om jag vill dela min upplevelse under tråden och jag sade ja. Jag skrev bara vad jag tyckte efter att genomgå hela processen
S Sommar2020attefall skrev:
Shj33 är ett fejkkonto och jobbar på Attefallsverket/Husverket. Har aldrig tidigare känt mig så lurad som av detta företag
Har en granne som beställde ett hus samtidigt som mig och han har samma uppfattning.


[


QUOTE="shj33, post: 4447227, member: 346023"]Vi köpte ett 25 kvm nyckelfärdigt attefallshus från Husverket i 2020 och vi är jättenöjda. Hela processen är mycket smidig. Huset levererades i tid med material av god kvalitet. Projektteamet är mycket kunnigt och professionellt. De sköter allt inkl. ritningarna, kommunansökan, grunden, el och vvs kopplingen m.m. Priset är också transparent - vi fick en god förståelse från början för vad ingår i totala priset och vad kan tillkomma och det skrevs tydligt på kontraktet också. Emil från Husverket hjälpte mycket att svara på våra frågor.
[/QUOTE]
 
Verkar väldigt konstigt att man antingen ger 1 stjärna eller 5 i omdömena. Jag vill bara be alla att se upp med avtalet. Vi hade totalentreprenad men fick ändå tilläggsfakturor på ca 150 000 kr. Alla kom som en överraskning och inget vi hade räknat med eller informerats om.
 
  • Gilla
Elin LM och 3 till
  • Laddar…
Hmm, har en leverans från Husverket på gång.

Tycker vi hade en bra dialog i början men efter startbeskedet har det varit dåligt med information och långa förseningar. September, blev november som sedan blev till januari. Men nu verkar huset vara färdigt så de har bråttom att få färdigt grunden och då har allt gått fort igen. Jag har fortfarande förhoppningen om ett bra slutresultat (fint hus på rätt plats till rätt pris).

Jag är dock orolig för fakturor som inte varit tydligt om tidigare (har inte fått några än förutom delbetalningen), Vi har helentreprenad så tanken är ju att det inte skall komma en massa "extra". Ett ex är vintertillägget som jag också noterade i kontraktet nu, men det tänkte man ju inte alls på tidigare, eftersom det inte skulle levereras på vintern... Bortforsling av schaktmassor, dränering verkar exempelvis inte ingå i grundofferten, men som 95% av alla förmodligen vill ha.

Dessutom har vi nu fått information att alla priser för 2021 kommer att justeras (uppåt) med anledning av råvarupriserna. Intressanta här är att man verkar lagt på 5% på hela beloppet, alltså inte bara på materialet...

Är det några fler som har hus på gång från Husverket och har funderingar på leveranser etc?
 
  • Arg
SpiroAzzo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.