39 250 läst ·
133 svar
39k läst
133 svar
Husverket levererar ej hus och svarar inte längre
Hej,
Vi skulle behöva hjälp med hur vi ska gå vidare. Hade ett tydligt avtal med Husverket där leverans Juli hade lovats av ett enkelt 40kvm hus. Det blev försenat till 1a september, och enligt avtal skulle skadestånd betalas ut för varje månad huset var försenat. De har dock helt slutat svara oss nu, vi har försökt få besked i över en månad av vad som skett och får inget nytt leveransbesked eller anledning till den ytterligare förseningen.
Vi köpte detta hus med tydligt krav på leverans på sommaren, har det skriftligt etc i samtal med säljaren. Enligt avtalet är maximal leveranstid 34 veckor vilket de nu överstiger med 2 veckor (34 veckor var i slutet av augusti). Säljaren sa dock att det var högst osannolikt att det skulle ta längre än 20 veckor…
Vi har en del merkostnader till följd av denna försening då vi ej bor i sverige.
Vad är nästa steg? Någon som varit i liknande situation? Konsumentverket säger att det kan vara aktuellt att häva avtalet vid mer förseningar men att det är en ”allvarlig process”. Vi vill ju egentligen bara ha vårat j-vla hus. Har markförberett och dragit el och allting, så det borde bara vara att lyfta på det.
Vi skulle behöva hjälp med hur vi ska gå vidare. Hade ett tydligt avtal med Husverket där leverans Juli hade lovats av ett enkelt 40kvm hus. Det blev försenat till 1a september, och enligt avtal skulle skadestånd betalas ut för varje månad huset var försenat. De har dock helt slutat svara oss nu, vi har försökt få besked i över en månad av vad som skett och får inget nytt leveransbesked eller anledning till den ytterligare förseningen.
Vi köpte detta hus med tydligt krav på leverans på sommaren, har det skriftligt etc i samtal med säljaren. Enligt avtalet är maximal leveranstid 34 veckor vilket de nu överstiger med 2 veckor (34 veckor var i slutet av augusti). Säljaren sa dock att det var högst osannolikt att det skulle ta längre än 20 veckor…
Vi har en del merkostnader till följd av denna försening då vi ej bor i sverige.
Vad är nästa steg? Någon som varit i liknande situation? Konsumentverket säger att det kan vara aktuellt att häva avtalet vid mer förseningar men att det är en ”allvarlig process”. Vi vill ju egentligen bara ha vårat j-vla hus. Har markförberett och dragit el och allting, så det borde bara vara att lyfta på det.
Moderator
· Stockholm
· 56 229 inlägg
Du bör ha rätt till skadestånd för verifierade extrakostnader utöver det vite ni tydligen har i avtalet. Vitet skall normalt sett ses som en form av "böter", utöver det har du rätt till skadestånd för faktiska kostnader.
Jag hoppas att du inte har betalat ännu? I så fall ä det bara att dra av vite och kostnader från din slutbetalning, förutsatt att det överhuvudtaget blir någon leverans.
Jag hoppas att du inte har betalat ännu? I så fall ä det bara att dra av vite och kostnader från din slutbetalning, förutsatt att det överhuvudtaget blir någon leverans.
Det finns ju en del varningsflaggor om man tittar på oberoende sidor och denna site (man skall aldrig lita på företagets egen site som är full av goda omdömen så klart). Men företaget har en sund ekonomi, så det är bara att sätta hårt mot hårt och anlita juridisk hjälp om ni inte får tag på dem. Då löser det sig garanterat rätt snabbt.
Moderator
· Stockholm
· 56 229 inlägg
Ja, men de hade en hög soliditet innan dess, så de bör inte vara konkursmässiga (ännu).H hempularen skrev:
Det beror väl på om dom gjort sitt bästa för att bli konkursmässiga. Alltså om ägarna ser vart det är på väg finns det ju ohederliga människor som gör planerade konkurser och tömmer bolag. Låter ordrarna rulla på men försenar och fördröjer. Att dom slutat svara och inte levererar tyder ju på det....🤔pacman42 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Ett varningstecken är nog att ägaren tycks vara inblandad i 6 företag, vilket verkar vara lite väl mycket för en så liten verksamhet, och kan ibland innebära att ett företag är i uppstartsfasen och allt värdefullt flyttas dit från något annat, varpå det gamla går i konkurs. På en sån där sida med företagsinformation verkade de ha haft något ärende hos Kronofogden, det kan ju vara bra att ringa dit och fråga hur det ligger till nu.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Du kan inte mycket om företagande och koncern/företagsstrukturer va?BirgitS skrev:
Ett varningstecken är nog att ägaren tycks vara inblandad i 6 företag, vilket verkar vara lite väl mycket för en så liten verksamhet, och kan ibland innebära att ett företag är i uppstartsfasen och allt värdefullt flyttas dit från något annat, varpå det gamla går i konkurs. På en sån där sida med företagsinformation verkade de ha haft något ärende hos Kronofogden, det kan ju vara bra att ringa dit och fråga hur det ligger till nu.
Om man kollar deras recensioner råder det inget tvivel om att Husverket är skojare. Som vanligt ger det bedrägliga Trustpilot dom bra betyg medans google-recensionerna som dom inte kan kontrollera är betydligt sämre. Men att företagsstrukturen i sig överhuvudtaget skulle säga något om seriositeten är humor på hög nivå.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Efter att ha varit delägare i ett fåmansbolag i 30 år så anser jag mig nog ha en del kunskaper om det. Inkl. hur man flyttar pengar mellan bolag innan man konkursar ett bolag som inte går med vinst eller riskerar bli fällt i domstol, även om det inte är något vi gjorde.B Bästerortarn skrev:
Det var flera saker jag reagerade på när det gällde koncernen med Husverket.
När du kritiserar någon för att inte kunna får du gärna bidra med något eget kunnande. Helst kan du bidra utan att kritisera.B Bästerortarn skrev:Du kan inte mycket om företagande och koncern/företagsstrukturer va?
Om man kollar deras recensioner råder det inget tvivel om att Husverket är skojare. Som vanligt ger det bedrägliga Trustpilot dom bra betyg medans google-recensionerna som dom inte kan kontrollera är betydligt sämre. Men att företagsstrukturen i sig överhuvudtaget skulle säga något om seriositeten är humor på hög nivå.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
BirgitS skrev:
Efter att ha varit delägare i ett fåmansbolag i 30 år så anser jag mig nog ha en del kunskaper om det. Inkl. hur man flyttar pengar mellan bolag innan man konkursar ett bolag som inte går med vinst eller riskerar bli fällt i domstol, även om det inte är något vi gjorde.
Det var flera saker jag reagerade på när det gällde koncernen med Husverket.
Jag kan bara konstatera att det utifrån inte ser ut att vara något märkligt med deras koncernstruktur och att @BirgitS drar såna slutsatser av koncernstrukturen tycker jag är himla kul.Farstatjej90 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Ja samma här. Ett gäng unga som leker proffsE chrisdl skrev:Hej,
Vi skulle behöva hjälp med hur vi ska gå vidare. Hade ett tydligt avtal med Husverket där leverans Juli hade lovats av ett enkelt 40kvm hus. Det blev försenat till 1a september, och enligt avtal skulle skadestånd betalas ut för varje månad huset var försenat. De har dock helt slutat svara oss nu, vi har försökt få besked i över en månad av vad som skett och får inget nytt leveransbesked eller anledning till den ytterligare förseningen.
Vi köpte detta hus med tydligt krav på leverans på sommaren, har det skriftligt etc i samtal med säljaren. Enligt avtalet är maximal leveranstid 34 veckor vilket de nu överstiger med 2 veckor (34 veckor var i slutet av augusti). Säljaren sa dock att det var högst osannolikt att det skulle ta längre än 20 veckor…
Vi har en del merkostnader till följd av denna försening då vi ej bor i sverige.
Vad är nästa steg? Någon som varit i liknande situation? Konsumentverket säger att det kan vara aktuellt att häva avtalet vid mer förseningar men att det är en ”allvarlig process”. Vi vill ju egentligen bara ha vårat j-vla hus. Har markförberett och dragit el och allting, så det borde bara vara att lyfta på det.
Stäm dem
