34 457 läst ·
50 svar
34k läst
50 svar
Husvagn på tomten!
Min kommun svarade att om den är avställd så måste man ha tillstånd, om den är registrerad, försäkrad och körbar, så är det ett fordon och får stå på tomten.
Helena med
Nationalschabraket, husvagn
OCH med klagande grannar
Så är det överallt.vonSassen skrev:
Jag kan hålla med Framerate här ovan att om man jävlas med sina grannar så jävlas dom tillbaka och inte sällan hamnar man i tingrätten till slut.
Även om man har "rätten" på sin sida kan man försöka se det ur den andres synvinkel.
Mina svärföräldrar har en granne som parkerar sin lastbil utanför sitt hus varje natt och startar denna dieselmotor vid sex-tiden varje morgon. Helt lagligt men väldigt störande.
Man kanske skulle börja parkera framför lastbilen varje kväll så han för jobba lite för att ta sig ut???.....(sen är det igång)...
Besynnerliga svar på denna fråga. Självklart kan man inte använda tomten som permanent uppställningsplats för husvagn. Inte bara för att det kan uppfattas som störande för grannar utan även för att de i de flesta fall är bygglovspliktigt. Om man nu MÅSTE ställa vagnen på tomten tar man ju förstås kontakt med grannen och förklarar läget. Permanenta u+ppställningsplatser finns att hyra!!
Nej men det var inte så det var, utan husvagnen skulle stå där några månader. Sambon i fråga är snickare och bor i sin husvagn då jan jobbar borta, men under semesterar och då han inte behöver bo borta så står husvagnen hemma. Detta vet grannen och har inte klagat tidigare (de har bott där i snart fyra år). Men nu verkar det vara lugn och ro, och jag tror att sambon snickaren redan är borta på jobb igen. Problemet löst!gunnil skrev:Besynnerliga svar på denna fråga. Självklart kan man inte använda tomten som permanent uppställningsplats för husvagn. Inte bara för att det kan uppfattas som störande för grannar utan även för att de i de flesta fall är bygglovspliktigt. Om man nu MÅSTE ställa vagnen på tomten tar man ju förstås kontakt med grannen och förklarar läget. Permanenta u+ppställningsplatser finns att hyra!!
Märkligt detta! Bygglov för en "mobil" grej?
Jag har haft grannar som haft husvagnar uppställda på sin EGEN parkeringsplats på tomten i 11 mån om året!
Stördes man av det? Nejnej. Naturligtvis fick de som har 2 bilar ha ena bil pakerad på gatan men det gjorde de på sin egen sida och hade man ett stort fest så parkerade de bilen längre bort för annars gick det ej passare mellan 2 parkerade bilar. Men det var väl bara 2 gånger/året
Jag har haft grannar som haft husvagnar uppställda på sin EGEN parkeringsplats på tomten i 11 mån om året!
Stördes man av det? Nejnej. Naturligtvis fick de som har 2 bilar ha ena bil pakerad på gatan men det gjorde de på sin egen sida och hade man ett stort fest så parkerade de bilen längre bort för annars gick det ej passare mellan 2 parkerade bilar. Men det var väl bara 2 gånger/året
Bygglov för husvagn på tomt?
Om man flyttar husvagnen 1 meter skall man söka nytt bygglov då?
Om man flyttar husvagnen 1 meter skall man söka nytt bygglov då?
Kanske var det så. I vilket fall så måste man ju som grannar komma överens. Alltså måste man fråga först och som granne får man vara försiktig att säga nej och be att få ta upp saken igen om man andrar sig. Säkert kommer grannarna då överens. Men om man bara kör på och parkerar stora husvagnar "i vägen", får man nog oxå vara beredd på att göra någon annan f-b.
gunnil
" Men om man bara kör på och parkerar stora husvagnar "i vägen"
I vägen för vadå??
" Men om man bara kör på och parkerar stora husvagnar "i vägen"
I vägen för vadå??
Det var det dummaste jag hört! Självklart skall man få parkera sin egen husvagn på sin egen tomt! Det skall grannen enbart skita i!gunnil skrev:Kanske var det så. I vilket fall så måste man ju som grannar komma överens. Alltså måste man fråga först och som granne får man vara försiktig att säga nej och be att få ta upp saken igen om man andrar sig. Säkert kommer grannarna då överens. Men om man bara kör på och parkerar stora husvagnar "i vägen", får man nog oxå vara beredd på att göra någon annan f-b.
/
om man har en husvagn på tomten hela tiden så tyder väl det på att man borde bygga ut efter att ha sökt bygglov, och medans man bygger ut och blåser ut den gamla delen av huset för att få in det nyaste hippa kvänumköket med ilvespisen och lexcom mm, då kan man ju bo i husvagnen... ;D
Jag har en granne som kör rallykross och har en buss och ett stort släp för att användas när det ska ut och tävlas, jag själv har både en lastbil och en skotare på tomten plus lite annat smått och gått men inte skäller vi på varann för det. Klagomål bygger i grunden på avundsjuka som är vår tids mest spridda folksjukdom.
Har själv husvagn, men har valt att ha den på en uppställningsplatts i stället för på tomten. Jag insåg att det skulle se illa ut om jag skulle ställa husvagnen på tomten med tanke på att tomten bara är 900m2 och ligger i ett tätbebyggt villaområde.
Men har man större tomt eller inte bor i ett sådant område som vi, så tycker jag att det är ok att ha husvagnen på tomten. Jag ska tillägga att vi enligt kommunen får ha husvagnen på tomten.
Bara för att man får göra på ett visst sätt, så bör man ändå visa hänsyn till sina grannar.
Men har man större tomt eller inte bor i ett sådant område som vi, så tycker jag att det är ok att ha husvagnen på tomten. Jag ska tillägga att vi enligt kommunen får ha husvagnen på tomten.
Bara för att man får göra på ett visst sätt, så bör man ändå visa hänsyn till sina grannar.