Byggahus.se

Husvagn på tomten!

1. fia_mstd
    Husägare · Skövde · 1 993 inlägg

fia_mstd

Husägare
    Fick följande fråga från kompisen:

Har ett lite problem och jag vill veta om jag har rätt eller inte.....

XX (sambo som är snickare och ofta jobbar borta) jobbar ju för tillfället hemma men börjar jobba borta igen efter sommaren. När han kom hem så hade han med sig sin husvagn och den står nu på tomten (ca 1m in), eller rättare sagt på garageuppfarten. Nu ikväll så kom grannen helt plötsligt på att han inte vill att vi ska ha den där för han kan inte se ut säger han, men hans fönster är långt ifrån skymt... han inte ser grannhuset mittemot oss där husvagnen står nu.

Min fråga är:

Får vi ha husvagnen där genom att det bara är tillfälligt eller måste vi flytta den?

Om vi måste flytta den är det för att den står för nära tomtgränsen?

HJÄLP behövs snarast! =)

Finns det någon som kan svara på detta tro?

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 055 inlägg

Immobil

Medlem

Re: Husvagn på tomten!

Att du har en husvagn på garageuppfarten kan inte grannen göra så mycket åt. Står den där längre än tre månader, kan kommunen i vissa fall kräva att du ska ha ett upplagstillstånd.
    För grannsämjans skull (om nu grannen är en trevlig prick ???) kanske ni kan göra någon deal. ::) Fast det är klart, trevliga prickar brukar inte bråka om husvagnar. ;D Låt vagnen stå! ;)

3. Hemmakatten
    Medlem · 11 629 inlägg

Håller helt o hållet med!!

4. P
    Medlem · 548 inlägg

Du sa att den stod 1m in på tomten?
    Tycker du skall flytta fram så den står 10cm in på tomten istället och sedan fråga grannen om det är bättre.
    Jag hatar dessa grannar som bara skall lägga sig i andras affärer.
    Låt mig gissa. Han är i 60-70 års åldern, har jobbat inom kommunen hela sitt liv.
    Han är garanterat med i någon förening där han har ett förtroendeuppdrag.
    Nä, flytta fram husvagnen så den skymmer så mycket som möjligt.

5. DragonLady
    Medlem · Västra Götaland · 780 inlägg

DragonLady

Medlem

Jag håller oxå med.
    Så länge det inte är permanent så har han inte med det att göra...
    Om du jobbade med ett Åkeri o har lastbilen med dej hem varje dag o står där under hela semestern t.ex. vad skulle han göra då.... det e väl det en garageuppfart e till för eller ??? ::)

6. L
    Medlem · 376 inlägg

ledighetskommiten

Medlem

:D :D :D Härliga spekulationer. ;D

7. S
    Medlem · 50 inlägg

Svante

Medlem

Nog vore det på sin plats att påminna grannen om att grannsämjan är rätt viktig-Samtidigt kan du ju påpeka att ni funderar på att bygga en carport för husvagnen som är REJÄLT tilltagen på just den platsen!
    -Grannen har inte torrt på fötterna och har inget juridiskt som kan hävda hans krav. :p

8. Hemmakatten
    Medlem · 11 629 inlägg

Hur gick det? Står husvagnen kvar? ;D

9. fia_mstd

fia_mstd

Husägare

Nej nu har de flyttat vagnen så den står utmed tomtgränsen, fast utmed framsidan mot vägen istället. NU skymmer de verkligen sikten för grannen! ;D

10. V
    Medlem · 148 inlägg

VeronikaP

Medlem

Ha, ha! ;D

11. N
    Medlem · Skaraborg · 290 inlägg

nypon

Medlem

Underbart! ;D ;D

12. F
    Medlem · 414 inlägg

Framerate

Medlem

Ge och ta! Ibland får man försöka tänka sig in i den klagandes situation också och inte bara jävlas för då blir det nog snart olidligt.

Vissa människor lever i sin egen bubbla och klagar på onödiga saker, då kan det vara jobbigt, men eftersom vi är olika så finns det kanske skäl som man inte riktigt förstår.

Att klaga på en granne kräver mod och övervägande, det vet jag själv, om då grannen jävlas som svar så tycker jag att grannen är en skit samt feg som inte försöker förstå problemet utan istället förvärrar det.

Så onödigt.

Men ibland är det kört om ärthjärnor är inblandade och i detta fallet är det uppenbarligen MINST en.

13. fia_mstd

fia_mstd

Husägare

Ja fast problemet var att det finns bara två ställen att ställa husvagnen på. Det ena gillade ju inte grannen, så då flyttade de på den. Några andra ställen går det inte att ställa husvagnen på, då baksidan av huset ligger mot en skog och kanterna på tomten (hus på bägge sidor) är så pass smala att det inte går att komma förbi med en husvagn med mindre än att man tar bort en häck. Vad skulle alternativet vara, att hyra en uppställningsplats? ???

14. F
    Medlem · 414 inlägg

Framerate

Medlem

Jo, det är ju svårt för oss på forumet att ge annat än generella råd eftersom vår egen fantasi skapar en bild utifrån egna förutsättningar och vi vet ju inte allt om just denna situationen.

Men att man inte har en lämplig plats för något ska inte bli grannens problem. Hyra uppställningsplats är väl hur vanligt som helst, inget konstigt med det.

Svårt att bedömma om man inte ser det med egna ögon, som sagt. Det jag retar mig på är att man jävlas och att folk hejar på och blir glada av att någon jävlas när man inte vet ett smack om den andre partens synvinkel mer än lösa spekulationer.

Den klagande grannen är kanske en försynt pensionär som knappt ser världen. Eller en snäll barnfamilj vars lille son vill kunna se bilarna på gatan, eller, eller... osv...

Det är nästan olidligt jobbigt att behöva klaga på en granne, men tyvärr visar folk allt mindre hänsyn och de flesta tål dessutom inte kritik.

Vi hade själv en granne som hade både garageuppfart och gräsmatta som uppställningsplats för både släpar, risiga bilar och en apful grönflagnad husvagn. Vi tyckte inte att det var speciellt kul, men för grannsämjan så klagade vi inte eftersom det, som i trådens fall, ofta bara blir värre när man klagar TROTS att det kan vara befogat.

Men ibland är det naturligtvis verklighetsfrånvända äckel som klagar och då är det en annan femma och därigenom i det närmaste ett olösligt problem.

Bråk med grannar ska man undvika i det längsta.

15. F
    Medlem · 50 inlägg

FamLindgren

Medlem

enligt flera kommuner så ska man ha bygglov för att få ha husvagnen stående på ens tomt mer än 1 månad. Det svaret har jag fått från några kommuner, låter konstigt tycker jag...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.