11 449 läst ·
49 svar
11k läst
49 svar
Hustråd - ”Tantkört hus i Norrland”
Tack för svaret! Jag ska läsa på om flvp! Låter som det kan vara ett alternativ för att lösa just uppvärmningen på ett effektivare sätt!Nissens skrev:
Tänker lite som så här...
Luft i bostaden behöver omsättas.
Att ta in tilluft rakt genom väggarna, ser jag som onödigt. Alltså att föra in typ minus 30 graderb kall luft rakt in i bostaden.
Detta även om man har typ frånlufts-värmepump.
Min FTX återvinner värmen i frånluften och värmer tilluften till bostaden.
Har kopplat bort FTX:ens inbyggda värmeelement.
Luft i bostaden behöver omsättas.
Att ta in tilluft rakt genom väggarna, ser jag som onödigt. Alltså att föra in typ minus 30 graderb kall luft rakt in i bostaden.
Detta även om man har typ frånlufts-värmepump.
Min FTX återvinner värmen i frånluften och värmer tilluften till bostaden.
Har kopplat bort FTX:ens inbyggda värmeelement.
Tur att jag bara använder de gamla rören till frånluften då! (Gick från tvättstuga/badrum/toalett och upp på taket). Men ja enklast och billigast just nu är såklart pax-fläktar i badrum.Nissens skrev:
De nya inverterstyrda FLVP är effektiva, dock viktigt att poängtera att de inte passar alla hus. Effekten är begränsad till mängden varm luft som man drar ut, så kan inte jämföras med tex. bergvärme då man har i teorin obegränsat med energi.H HillRoad skrev:
Så i en fristående villa från 60-talet, som mest troligt inte är isolerad med modern standard, så är det nog inte rätt val tyvärr. Dessutom i Norrland så man får räkna med ännu större värmebehov osv.
Ok, jag tyckte att du skrev att du hade återvinning i ditt FTX system. Men då läste jag fel. 😊GregerRil skrev:
Det är ju svårt att återvinna utan att köra tilluft i ventilationsrör. 😊
Så gör man i de flesta moderna hus. Även i mitt hus som är 20 år gammalt. Det fungerar väldigt bra. Mycket bra komfort och alltid fräsch luft. 😊H Hybro skrev:
Detta är inget problem. Åtminstone har jag aldrig upplevt det under 20 år. Det hade varit mycket värre för luftkvaliteten om tilluften gått i ventilationsrör.H Hybro skrev:
Har du kikat in i de rören någon gång? De är inte så kul efter några år…H Hybro skrev:
Har det ingen funktion?H Hybro skrev:
Om man inte vill göra stora åtgärder med riktigt FT kanske med x, så finns enklare ventilationslösningar från exempelvis Soliduct. Det gäller att ta den största varianten och ha halvfart om ni är känsliga för buller.
Om jag hade huset och ville hålla kapitalkostnaden nere skulle jag (själv) tilläggsisolera på vinden (antar relativt dålig isolering från tiden) och installera ett par LLVP.
Alternativt dyrare installera en LVVP med vattenradiatorer. Eller lyxvariant med BergVP och golvvärme.
I vilket fall kan man kapa viss kostnad vad gäller radiatorer om man kollar upp var de behövs och var man kan nöja sig med värme från t ex intilliggande utrynmen eller - om utrymmet sällan används - använda befintlig elradiator.
Alternativt dyrare installera en LVVP med vattenradiatorer. Eller lyxvariant med BergVP och golvvärme.
I vilket fall kan man kapa viss kostnad vad gäller radiatorer om man kollar upp var de behövs och var man kan nöja sig med värme från t ex intilliggande utrynmen eller - om utrymmet sällan används - använda befintlig elradiator.
Tack för svaret!TRJBerg skrev:
Om jag hade huset och ville hålla kapitalkostnaden nere skulle jag (själv) tilläggsisolera på vinden (antar relativt dålig isolering från tiden) och installera ett par LLVP.
Tanken kring LLVP finns och det är nog planen att installera minst en sådan. Det ”löser” förmodligen frågan kring effektivare uppvärmning utan att spränga banken men frågan kring ventilationen kvarstår dock.
Planerar ni rördragningen för FTX så att det är lätt att rengöra rören mha roterande viska så är det inga problem med eventuell försämring av luftkvaliten pga att rören blir smutsiga på insidan över tid.H HillRoad skrev:
dvs man stoppar in ett antal Trör med renslock på lämpliga ställen. Den är det bara att ca en gång per år (eller varannat) köra med roterande viska i rören.
Varför inte en frånluftvärmepump? Då går inte värmen ut outnyttjad.H HillRoad skrev:Ett av dom första planerade åtgärderna handlar om att förbättra ventilationen. Idag har huset bara självdrag. Det sitter en braskamin i mitten av huset som när den används säkerligen ger lite extra drag men här finns utrymme för förbättring.
Mina tankar går som vanligt åt att jag vill ”hålla det enkelt”. Dom två alternativen jag funderar mest över är.
1. Två stycken ”paxfläktar” i badrum & tvättstuga samt tilluftventiler i övriga rum.
Detta alternativ känns ”busenkelt” men är kanske lite väl simpel lösning..?
2. ”Mekanisk frånluftventilation med utsugsfläkt på tak/vind”. Samma princip som ovan fast med en sugande fläkt på taket / vinden. Ingen värmeåtervinning för att hålla systemet simpelt och kostnadseffektivt. Tilluft i samtliga rum och utsug på toa, tvättstuga och kök.
Blå: Tilluftventiler
Röd: Paxfläxkt (badrum&tvättstuga) & köksfläkt
[bild]
Givetvis kommer en ventilationsfirma få komma ut och titta på plats vad som tekniskt blir bästa alternativet. Men vad tänker ni på forumet?
kommer nog upp som förslag från "ventfirman"