Hej

Vad har man för rättigheter när hustillverkaren inte inom skälig tid åtgärdar besiktningspunkter från slutbesiktningen? Och vad kan anses som skälig tid? Hade slutbes 26/3.

Kan jag ta in egen hantverkare som åtgärdar och sedan kräva betalt av hustillverkaren?

Jag håller inne med 20.000:- för anmärkningarna men det verkar inte räcka för att dom ska få tummen ur och förmå sina entreprenörer att komma hit.
En av dom påstår att dom väntar på att få betalt av hustillverkaren innan dom tänker göra något.

Det gäller Anebyhus och deras säljare i Eskilstuna. (Ser ingen anledning att hålla inne på detta längre då dom redan bränt tillräckligt många förtroenden hos mig).

Mvh Kim

Du kan anlita en annan hantverkare för åtgärd, och i första hand betala med de innehållna pengarna. Om det inte räcker så kan du kräva byggaren på mellanskillnaden.

Om du väljer den vägen så måste du ge byggaren en chans till. Du måste skriva något i stil med att om de inte åtgärdar senast ex. 1a Juli. Så tar du in nya hantverkare på deras bekostnad. Tidsfristen måste vara rimlig. Men det innebär inte att den skall vara rimlig i förhållande till att de är upptagna, utan att om jobbet antas ta 5 dagar, så måste du ge dem lite mer än 5 dagar. Men att det är semestertider är inte ditt problem.

När det sedan gäller de innehållna pengarna så kan byggaren bråka, och ex. mena att dina nya hantverkare var onödigt dyra, du bör ha offerter från mer än en byggare för att kunna bevisa att kostnaden är skälig. Men det är då upp till byggaren att bevisa att du tagit för mycket av de innehållna pengarna.

Om du skall kräva mer av byggaren för att det innehållna beloppet inte räckte så blir bevisbördan omvänd. Du kan behöva stämma byggaren för att få ut dina pengar, då blir det upp till dig att bevisa att det faktiskt kostade så mycket. Vilket kan vara knepigt.

Kolla med någon som vet bättre än jag hur brevet till byggaren skall vara formulerat.

Bra svar av Hemmapularen. Tar du in ett par offerter på att fixa saken, räcker det som bevis, för vad något kostar. Du kan alltid kalla in den som utförde reparationen för att vittna om kostnaden. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.