5 388 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Husqvarna torktumlare, QW 287 T
Hej, torktumlaren är utburen i garaget, baksidan demonterad... :wow: ja nästan i alla fall. Allt verkar ju sitta fast i baksideplåten. Problemet är att drivningen pajat, remmen har hoppat av. Hjulet intill motoraxeln sitter helt löst på axeln, ska det göra det? :S Motoraxeln har räfflor motsvarande remmens spår och jag förstår att remmen skall gå direkt mot motoraxeln och sen via det mindre svarta (löst rullande) hjulet innan remmen sen går upp och runt tumlaren. Men remmen som hoppat av verkar alldeles vansinnigt för lång ?:x? Finns det någon som kan tipsa om en sprängskiss på hur remmen skall monteras? Eller kan den ha tänjt ut sig ? den verkar vara flera decimeter för lång ?? 
Medlem
· Västra Götaland
· 89 inlägg
"det mindre svarta (löst rullande) hjulet", är inte det nån form av spännrulle som skall se till att remmen alltid är spänd?
Om den inte spänner längre så blir ju remmen för lång...
Om den inte spänner längre så blir ju remmen för lång...
Hej och tack för svar. Jag har lyckats skruva av baksidan som annars täckte det jag behövde se av trumman, jag sa tidigare att remmen var för lång men den är säkert i rätt längd. den är sliten men än är den i ett stycke. Jag förstår att remmen ska gå runt trumman och axeln och så ska detta svarta lösa hjul ta emot remmen så den blir spänd. Men hur spänd skall remmen bli och hur skall remmen egentligen gå runt det lösa hjulet. Om jag sätter remmen runt trumman och axeln förstår jag inte hur sen det lösa hjulet skall kunna ta emot remmen. Det lösa hjulet har höjd som exakt motsvarar remmens bredd x2 och det lösa hjulet har en konvex utsida. Ska remmen gå runt det lösa hjulet på samma sida?? Det måste det väl göra annars motverkas riktningen. Kan du skicka en skiss till adress kent.dahlin@hotmail.com
vänliga hälsningar /keda004
vänliga hälsningar /keda004
Om du känner på motorn så märker du att den är fjäderbelastad. Så när remmen går runt trumman och axeln så ska du vrida motorn och placera remmen på motstående sida av spännrullen. Det kan vara lite lurit men det går
Tack, jag har testat några varianter men funnit en hållbar lösning. Remmen satte jag först runt motoraxeln och sen mot spännhjulet. Därefter var det ganska enkelt att, då jag samtidigt roterade trumman, att få på remmen.
så nu fungerar tumlaren igen. Dörrlåset däremot är lite si och så. Luckan öppnar sig mitt i programmet och tumlaren stannar men det har jag avhjälpt med lite silvertape och en skidrem... Så nu sitter luckan stängd hela tiden och programmet kan gå klart!
/keda004
så nu fungerar tumlaren igen. Dörrlåset däremot är lite si och så. Luckan öppnar sig mitt i programmet och tumlaren stannar men det har jag avhjälpt med lite silvertape och en skidrem... Så nu sitter luckan stängd hela tiden och programmet kan gå klart!
/keda004
Klicka här för att svara