Tacho spole är nu beställd från espares i England, kostnad ca 200. Leverans någon gång nästa vecka så snabbprogrammet får jobba ett tag nu på diskmaskinen så disken blir torr i väntat på reservdelen. Hoppas det är detta felet annars får det bli en ny maskin.

• Gilla
Kalle Wikström
  • Laddar…
Liten uppdatering. Har nu efter en liten arbetsinsats lyckats byta Tacho spolen på pumpmotorn och nu verkar diskmaskinen fungera perfekt igen.
Har kört ECO 50°C och Auto programmet och i båda fallen så värmer den nu sköljvattnet till 68°C. Vilket gör att disken blir varm och kan torka ordentligt inuti maskinen. Före bytet så värmdes inte sköljvattnet alls.

• Gilla
Kalle Wikström
  • Laddar…
M mj1975 skrev:
Liten uppdatering. Har nu efter en liten arbetsinsats lyckats byta Tacho spolen på pumpmotorn och nu verkar diskmaskinen fungera perfekt igen.
Har kört ECO 50°C och Auto programmet och i båda fallen så värmer den nu sköljvattnet till 68°C. Vilket gör att disken blir varm och kan torka ordentligt inuti maskinen. Före bytet så värmdes inte sköljvattnet alls.
mj1975
Hur sökte du rätt på reservdelen: tacho spole. Alltså vad ken den heta på fackspråk? Kan inte hitt igen den själv tyvärr.
//Björne

B Bergenby1980 skrev:
mj1975
Hur sökte du rätt på reservdelen: tacho spole. Alltså vad ken den heta på fackspråk? Kan inte hitt igen den själv tyvärr.
//Björne
Hittade den på https://www.espares.co.uk
1 x Washing Machine Motor Tacho Coil (ES1568233)

M mj1975 skrev:
Hittade den på [länk]
1 x Washing Machine Motor Tacho Coil (ES1568233)
Tack så mycket ;)

B Bergenby1980 skrev:
Tack så mycket ;)
Man får borra bort nitar på ett skydd som sitter på motorn och Tacho givaren sitter därunder. Sedan får man gänga och dra i skruvar istället. I alla fall på den modellen jag hade. Men för en billig peng så har diskmaskinen gått sedan dess.

M mj1975 skrev:
Man får borra bort nitar på ett skydd som sitter på motorn och Tacho givaren sitter därunder. Sedan får man gänga och dra i skruvar istället. I alla fall på den modellen jag hade. Men för en billig peng så har diskmaskinen gått sedan dess.
kanon, tack igen

M mj1975 skrev:
Har exakt samma fel som du beskriver och har också mätt tachospolen till 230 ohm. Det tyder ju på att det inte är fel på den men det gjorde alltså ändå skillnad när du bytte den?
Jag har beställt en ny på vinst och förlust (är ju inte så dyr) så får vi se om det fixar sig.

P
M Majuh skrev:
Har exakt samma fel som du beskriver och har också mätt tachospolen till 230 ohm. Det tyder ju på att det inte är fel på den men det gjorde alltså ändå skillnad när du bytte den?
Jag har beställt en ny på vinst och förlust (är ju inte så dyr) så får vi se om det fixar sig.
ofta så blir det avbrott när de går och det är svårt att mäta

M Majuh skrev:
Ja det var tachospolen. Kan tillägga att diskmaskinen fortfarande "lever" , är 5år sedan jag bytte den nu. Så känns bra att för en liten arbetsinsats och en liten peng inte bidra till slit och släng :)

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
M mj1975 skrev:
Ja det var tachospolen. Kan tillägga att diskmaskinen fortfarande "lever" , är 5år sedan jag bytte den nu. Så känns bra att för en liten arbetsinsats och en liten peng inte bidra till slit och släng :)
Har just provkört efter byte av tachospolen och konstaterat att det fungerar. Hade aldrig trott att det var det felet med tanke på att spolen "mätte rätt". Tack för att du delade med dig av erfarenheten. 👍

M Majuh skrev:
Har just provkört efter byte av tachospolen och konstaterat att det fungerar. Hade aldrig trott att det var det felet med tanke på att spolen "mätte rätt". Tack för att du delade med dig av erfarenheten. 👍
Hej. Är det svårt att komma åt och byta tachospolen?

C Christopher_Kristianstad skrev:
Hej. Är det svårt att komma åt och byta tachospolen?
Hej. Nej det var enklare än vad jag trodde. Den sitter på motorns baksida och hålls fast av några hulingar av plast som dock gick sönder när jag böjde ut dem. Fick ersätta dem med lite lim. Det krångligaste var att få dit kontaktstiften eftersom de ska in i samma kontakthus som motorlindningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.