Denna frys fanns i ett hus jag köpte för några år sedan. Det var inställt på 18 grader. Efter en tid upptäckte jag att temperaturen var ca 23 grader. Jag ändrade då inställningen till min. som är 15 grader. Då kan jag mäta upp 21 grader, fortfarande 3 grader för kallt.
Nu uppstod ett fel på elektroniken så jag beställde en helt ny elektronik med sensor. Nu tänkte jag att nu ska väl felet med för låg temperatur vara borta. Men icke, det är precis likadant, inställning 18 ger 23 grader och inst. 15 ger en temperatur på minus 21.
Hur kan det komma sig, kan någon förklara det?
Jag kan inte tänka mig att konstruktionen är sådan.
Nu uppstod ett fel på elektroniken så jag beställde en helt ny elektronik med sensor. Nu tänkte jag att nu ska väl felet med för låg temperatur vara borta. Men icke, det är precis likadant, inställning 18 ger 23 grader och inst. 15 ger en temperatur på minus 21.
Hur kan det komma sig, kan någon förklara det?
Jag kan inte tänka mig att konstruktionen är sådan.
Ett 15 år gammalt kylskåp!
Det är ju så att lufttemperaturen kan vara kallare än inställt värde på skåp med statisk kyla.
troligen avsiktligt för att "vara på den säkra sidan".
och som torbeno skriver hur mätte du?
lägger man in en kalibrerad logger mellan köttfärspaketen brukar inte skillnaden bli så stor
Det är ju så att lufttemperaturen kan vara kallare än inställt värde på skåp med statisk kyla.
troligen avsiktligt för att "vara på den säkra sidan".
och som torbeno skriver hur mätte du?
lägger man in en kalibrerad logger mellan köttfärspaketen brukar inte skillnaden bli så stor
Jag ville kolla att visad temp stämde. Jag hade två termometrar. Dels den vanliga kyl/frys-term som där termometern ligger inne i en behållare. Och en digital termometer vars känselkropp jag lade mellan två paket. 5 grader fel, det är mycket. Arton grader ska ju räcka. Om det är 5 grader kallare, det kostar pengar helt i onödan.
Produktspecifikt?
Vad menas?
Rent konstruktionsmässigt måste det ju vara en skitsak att få en noggrannhet på plus minus 1 grad.
Elektroniken på dessa två kretskort är ansenlig.
Frågan är om någon kan tipsa mig om hur jag på ett enkelt sätt kan göra en ändring så jag får det att stämma bättre?
Vad menas?
Rent konstruktionsmässigt måste det ju vara en skitsak att få en noggrannhet på plus minus 1 grad.
Elektroniken på dessa två kretskort är ansenlig.
Frågan är om någon kan tipsa mig om hur jag på ett enkelt sätt kan göra en ändring så jag får det att stämma bättre?
tips
Titta på bifogad specifikation, mät din sensor och jämför med grafen.
Räkna ut vilket värde den skall ha vid inställt värde.
Använd adekvata matematiska lagar för att räkna ut storleken på kompletterande motstånd.
Titta på bifogad specifikation, mät din sensor och jämför med grafen.
Räkna ut vilket värde den skall ha vid inställt värde.
Använd adekvata matematiska lagar för att räkna ut storleken på kompletterande motstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara