6 år gammal Husqvarna integrerad diskmaskin. Ca 1månad efter att jag bytt flödesregulatorn på grund av internt läckage börjar diskmaskinen läcka vatten från underkant av luckan. Bifogad video är filmad underifrån, vänstra sidan (sett framifrån). Har gjort rent diskmaskinen invändigt, sil och spolarmar samt kört program med rengöringsmedel. Kan inte se att luckan skulle vara böjd eller att det skulle vara några skador på gummilist. Den läcker oavsett om det är disk i eller om maskinen är tom.

Något stalltips på vidare felsökning?
Kan det vara så att den håller för mycket vatten och att det därför läcker? Kör jag ett helt program så tömmer den dock maskinen som den ska i slutet, så helt stopp kan det inte vara...

Tips på annat märke/modell (integrerad) med kvalitet och gärna lång garanti tas också tacksamt emot :)

Hej!
Vi hade likadant fel på en ny diskmaskin från Ikea i ett nyrenoverat kök. Gick bra i början men helt plötsligt fick vi samma problem som ni har.
Vi fick hjälp av en väldigt kunnig servicetekniker som hade många år i branschen och sett detta fenomen ett par gånger.
Enligt honom så ligger det vatten längst ner i maskinen som sedan skvätter upp över den lilla kanten som är mot luckan.
Han tog helt enkelt bort luckan och satte folietejp på kanten som en högre vägg. Det var sån där tejp man sätter under diskbänken rakt ovanför diskmaskinen för att inte skada bänken när ångan stiger.

• Gilla
Brutalius och 1 till
  • Laddar…
P
Byt undre spolarmen

• Gilla
Ickedickedoa
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Byt undre spolarmen
Tack!
Såg när jag inspekterade spolarmarna igen och bände lite i dem att den nedre hade en spricka i den roterande delen som gjort att vatten sprutat rakt mot listen. Förstår inte att jag missade det vid rengöringen, men nu är en ny spolarm beställd!

• Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
P
E Elingsbo skrev:
Tack!
Såg när jag inspekterade spolarmarna igen och bände lite i dem att den nedre hade en spricka i den roterande delen som gjort att vatten sprutat rakt mot listen. Förstår inte att jag missade det vid rengöringen, men nu är en ny spolarm beställd!
Bra!

• Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
P
J jesperlund skrev:
Hej!
Vi hade likadant fel på en ny diskmaskin från Ikea i ett nyrenoverat kök. Gick bra i början men helt plötsligt fick vi samma problem som ni har.
Vi fick hjälp av en väldigt kunnig servicetekniker som hade många år i branschen och sett detta fenomen ett par gånger.
Enligt honom så ligger det vatten längst ner i maskinen som sedan skvätter upp över den lilla kanten som är mot luckan.
Han tog helt enkelt bort luckan och satte folietejp på kanten som en högre vägg. Det var sån där tejp man sätter under diskbänken rakt ovanför diskmaskinen för att inte skada bänken när ångan stiger.
Det är ju iofs bra att denna fix fungerar. Men i min värld har "teknikern" bara tagit bort symptomen, felet är fortfarande kvar.

• Gilla
zwennebanan och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.