Magnus E K
"Sikt" handlar om att blicka framåt i tiden. Det går inte att använda det uttrycket för att prata om prisutvecklingen för redan förflutna månader.

• Gilla
Masthugg och 1 till
  • Laddar…
Så vi är tillbaka på 2019 års nivå? ;)
En inbromsning ser jag inte som en tillbakagång. Det krävs lite mer innan man kan kalla det för prisas.

• Gilla
VLJ
  • Laddar…
Man ska ju tänka på att 1% prisökning på 4 miljoner bara är 40.000....

Det jag ser i området är ju att priserna planat ut. Och. Att det nu säljs ännu färre hus.
Trodde det skulle släppa efter pesten lugnade ner sig men många verkar jha beslutat att till varje pris behålla huset framför att växla ner till lägenhet.
Lägenhetspriserna verkar gå ner i kommunen för övrigt.

I randkommuner utanför provinsstäder så är utvecklingen från toppen bra mycket mer än 1%
Nedan är 6 månaders utvecklingen i 2 olika kommuner jag bevakar. Förhoppningsvis tar det fart efter julhelgerna, men konstigare saker har ju skett =)
Linjediagram som visar en prisutveckling på -20,6% över sex månader med slutpris på fastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf som visar 17,4 % prisnedgång i bostadsmarknad över 6 månader med genomsnittligt slutpris.
Skapa konto

• Gilla
BBGG
  • Laddar…
Skulle ju vara intressant att se kurvan fr.o.m. 24 månader bakåt. Ligger vi under den nivån idag så har priset gått ned. Utvecklingen de senaste två åren har ju varit extraordinär och maxade väl i somras.

Om du går in på hemnet på valfri villa i valfri kommun så längst ner under objektsbeskrivningen så finns infon. Man kan välja 6 mån, 12 mån 24 mån tror jag.(y)

• Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Med andra ord är det den återkommande vinterdippen vi ser. Prisnivån är högre nu än för 12 månader sedan. Punkt. ;)

imported_Benno imported_Benno skrev:
Med andra ord är det den återkommande vinterdippen vi ser. Prisnivån är högre nu än för 12 månader sedan. Punkt.
Inte i de kommuner jag tittar på, den översta är nere på samma nivå som Augusti 2019. Men vinterdipp är det ju såklart varje år. Brukar bocka upp i början av Mars.
Linjediagram som visar prisutveckling på bostäder med säsongsvariationer mellan 2018 och 2021.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.