Byggahus.se

Huspriserna stiger igen

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 487 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Det har varit en ökning, om än marginell, för huspriserna senaste tremånadersperioden enligt Statistiska Centralbyrån.

Du kan läsa artikeln här: Huspriserna stiger igen

2. buspojken
    Byggveteran · Gävle · 1 791 inlägg

buspojken

Byggveteran
    Skönt att de går stadigt uppåt 👍

3. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 181 inlägg

Oldboy

Medlem
    Ja, hur ska de kunna minska, när inflationen (över tid) bara går åt ett håll, och så länge som det byggs mindre antal bostäder än vad som efterfrågas?
    Och de som byggs blir ohemult dyra pga kostnadsdrivande krav, samt att bostadsyta och standard bara tycks röra sig uppåt.

Det är bara en rejäl lågkonjunktur när folk blir av med jobben/inkomsten som temporärt kan driva ner priserna.

4. H
    Anonym

hejhoppz

Anonym
    Ja jag skulle inte vilja födas idag, då kan man glömma att äga ett eget hus i framtiden. Ja det blir nog att få bo hemma då bostadskön lär inte vara rolig då heller. Hehe

5. G-83
    Renoverare · Skåne · 670 inlägg

G-83

Renoverare
    Det beror ju på var du bor. Jag har under 45 min till Helsingborg och Lund och ca 1 timme till Malmö med bil. Med buss/tåg har jag fem kvart till Malmö central. Där jag bor kostar väldigt få hus över miljonen och de som kostar mer behöver du inte göra några dyra renoveringar på de närmsta tio åren.

6. H
    Anonym

hejhoppz

Anonym
    Jo självklart är det avgörande och jag tänker till större städer där jobben finns. Det finns småstäder som mer eller mindre är byggda kring någon större frabrik i närheten men sådanna jobb verkar inte finnas i framtiden. Själv tycker jag upp mot 30 min enkel riktning med bil är gränsfall innan det blir jobbigt att pendla, 1h+ enkel riktning så vill man mer eller mindre hänga sig själv. Klart att det GÅR att pendla 1-2 timmar till jobbet, men då "jobbar" man många timmar gratis per vecka, ja en halv arbetsvecka gratis om det är 2h. Jag har själv gjort det ett kortare tag vid ett unikt tillfälle men att göra det hela livet skulle jag tycka är oacceptabelt men det kanske blir verklighet för dem i framtiden, och som pricken över i:et så lär tidigare generationer tycka att dem "klagar för mycket". Kombinera detta med stenhård konkurrens för att komma in på utbildningar som också ligger där det är extrem bostadsbrist, som sagt, glad att jag inte föds idag.

7. D
    Medlem · Stockholm · 41 inlägg

Dibbs

Medlem
    Bra, för oss som redan har.
    Min kvalificerade gissning är att lejonparten av all konsumtion senaste 20 åren eller så drivits av prisutvecklingen på bostäder. Hur många bilar, båtar, köksrenoveringar, bergvärmeinstallationer och Thailandsresor ligger inte "inbakade i huslånet"?
    Om prisutvecklingen skulle stagnera skulle mycket av konsumtionen, och därmed tillväxten och många arbetstillfällen, stagnera på samma sätt. Det tror jag är en viktig aspekt som bubbelteoretikerna som förordar amorteringskrav, krav på bundna lån osv inte tänkt på.

8. D
    Medlem · Stockholm · 41 inlägg

Dibbs

Medlem
    Och jag inget undantag heller!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.