235 509 läst ·
2 000 svar
236k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Avreggning om:imported_Anders_S skrev:
om vi har en uppåtgående trend under hösten, och snittpris i sthlm innerstad överstiger 44.312* per kvm samtliga månader tom dec -09
* lägsta angivna kvm-pris i sthlm innerstad 2008
Kuriosa, snittpris på östermalm årskiftet 04/05: 37.000kvm.
Är det inte uppenbart och helt självklart att man inte kan använda sig av ett genomsnittspris för att säga om priserna gått upp eller ner när det kommer till villor?Nyfniken skrev:
Följande står att läsa under fliken Månadsstatistik.
Prisutveckling för småhus är beräknad utifrån förändringar i K/T-talet.
Håller med om att deras pressmeddelanden saknar all fakta, men den finns som sagt på hemsidan.
Jo, du har rätt i det du skriver. Men, det borde vara en barnlek för människor som har detta som yrke (!) att presentera statistiken på ett tydligare sätt.joflopp skrev:Är det inte uppenbart och helt självklart att man inte kan använda sig av ett genomsnittspris för att säga om priserna gått upp eller ner när det kommer till villor?
Följande står att läsa under fliken Månadsstatistik.
Prisutveckling för småhus är beräknad utifrån förändringar i K/T-talet.
Håller med om att deras pressmeddelanden saknar all fakta, men den finns som sagt på hemsidan.
Håller du inte med om att man kanske kanske kanske skulle kunna vilseledas att tro att snittpriset gått upp 4%?
...eller att det hade varit bättre att redovisa nuvarande K/T-tal i tabellen bredvid procentsatsen som hänvisar till K/T-talets utveckling?
(Jag håller med om att snittpris är lite avigt, även om jag tycker att K/T-talet också är tokigt eftersom att det
- Förändras över tiden
- Det är en svensk folksport att mygla med poängsystemet för att slippa fastighetsskatt (eller förmodad ny-införd fastighetsskatt)
Även K/T-talet kan ju vara gravt missvisande. I mitt område finns det väldigt blandad bebyggelse med allt från nationalromantiska sekelskifteshus, 40-talslådor, nutid mm.
Sekelskifteshusen är extremt mycket dyrare än vad tex en 80-talsvilla är (vi pratar flera miljoners diff) även om de kan ligga grannar.
Sekelskifteshusen är extremt mycket dyrare än vad tex en 80-talsvilla är (vi pratar flera miljoners diff) även om de kan ligga grannar.
I just det fallet borde väl K/T-talet vara bättre att gå efter än köpeskillingen? Eller på vilket sätt menar du att förhållandet mellan taxeringsvärde och köpeskilling är sämre underlag för prisutvecklingen än enbart se till köpeskillingen och ett slags genomsnittspris?
Så du tror deras statistik är fixad för att ge en skev bild av verkligheten? Och istället tycker du att man skall lita på någon enskild mäklare med sin bild av verkligeheten? Och denna mäklare har inget egetintresse?Nyfniken skrev:
Redigerat:
Om nu genomsnittspriser över några tusen fastighter är "gravt missvisande", vad är då inte enskilda sålda objekt som någon mäklare man råkar känna har kännedom om?
SCB kommer den 16:e fortfarande ange nedåtgående trend eller sidledes. Nästa mätning som SCB presenterar (medio mars) kommer att vara uppåt.
Om ni inte litar på SCB, så är det meningslöst att diskutera fastighetspriser generellt.
SCB kommer den 16:e fortfarande ange nedåtgående trend eller sidledes. Nästa mätning som SCB presenterar (medio mars) kommer att vara uppåt.
Om ni inte litar på SCB, så är det meningslöst att diskutera fastighetspriser generellt.
Sen nedan, jag kanske var otydlig.-MH- skrev:
Nyfniken skrev:
Jag litar på SCB.-MH- skrev:
Nej, men jag tycker det är tråkigt att Mäklarstatistik inte är konsekventa i sin rapportering utan över tid ändrar vilka siffror man väljer att belysa.-MH- skrev:
Se inlägget ovan.-MH- skrev:
joflopp - du kanske missade det lilla ordet "även"?
Prisstatistik på villor, oavsett typ, kan inte annat än att ge en mycket grovkornig indikation på det allmänna läget, det finns för många andra variabler som styr när det väl gäller de konkreta försäljningarna. Sen att statistiken har en egen effekt och hjälper till att ge köpare en putt i en viss riktning är en annan femma.
Prisstatistik på villor, oavsett typ, kan inte annat än att ge en mycket grovkornig indikation på det allmänna läget, det finns för många andra variabler som styr när det väl gäller de konkreta försäljningarna. Sen att statistiken har en egen effekt och hjälper till att ge köpare en putt i en viss riktning är en annan femma.