Ja, det är ju en teori.

Jag tror mer på att byggbolagen fått svårare och svårare att sälja sina objekt direkt, och därför anlitat mäklare för att bli av med dem. Så har i alla fall skett med bostadsområdet som byggs här i närheten.

(Jag gick igenom 630 Stockholmslägenheter av vilka 3 var märkta "Nyproduktion")

En lång diskussion om ingenting. Vi kan i alla fall vara överens om att vi inte är överens! :)

*asgarv*

Jag tog en snabb titt på Stockholm-Bromma: 13 lägenheter av 127 är ickeexisterande (Beckomberga är ju en stor bygggrop just nu) och en del till var nog tveksamma ;-)

Det beror helt enkelt på var man tittar - utbudet i Stockholm-Vasastan är säkert helt korrekt.

Men, min poäng är ändå att man skall vara försiktig med att säga att utbudet i ett område har ökat med 30% och att säg kanske 10% har stått osålda i ett halvår - de kanske är osäljbara för att de inte går att köpa ;-) (Jag menar, det går inte att få annonsen bortplockad genom ett köp för det är inte en annons för en specific lägenhet)

Angelven skrev:
(Jag menar, det går inte att få annonsen bortplockad genom ett köp för det är inte en annons för en specific lägenhet)
Du har ju onekligen en poäng där :)

Har precis satt ut vårat hus till salu och vi har högt priset en god bit från vad vi själva köpte det för, men detta för att det lagts ner en hel del pengar och tid för att fixa upp godbitarna. Vi måste inte flytta förrän i september/oktober när vårat nya hus ska stå färdigt. Vi tänkte att vi ska vara ute i god tid. Vårat radhus är i ett populärt område i Södertälje (pershagen) så förhoppningsvis pga det behöver det inte dra ut på tiden en massa.

Om priserna stiger i höst ( aug är en sommarmånad) på bostäder som säljs under hösten (dvs inte någon manipulerad statisktik som släpar som tex scb) så avreggar jag mig från det här forumet.

imported_AX skrev:
Om priserna stiger i höst ( aug är en sommarmånad) på bostäder som säljs under hösten (dvs inte någon manipulerad statisktik som släpar som tex scb) så avreggar jag mig från det här forumet.
Om priserna stiger i höst, jämfört med hösten 2008, eller jämfört med perioden innan (sommaren 2008) ?

Vad bra om priserna stiger baserat på en extremt låg ränta, då bäddar vi för en ny fastighetskris när räntorna börjar stiga igen. Om 5-10 år kan räntan vara fördubblad. Jösses..att folk aldrig lär sig.

Saxat från DN:

"För bostadsrätter var uppgången hela 5 procent i riket, jämfört med december. Uppgångarna var störst i centrala Göteborg och Storstockholm där priserna steg med 8 respektive 7 procent. I centrala Stockholm steg priserna med mer blygsamma 2 procent till drygt 46.000 kronor per kvadratmeter.

Priset på villor steg med 4 procent i riket under perioden. Den största uppgången noterades i Malmö där uppgången var hela 14 procent. En genomsnittlig villa i Malmö kostar idag drygt 2,4 miljoner kronor.

Statistiken baseras på försäljningen av 3.228 bostadsrätter och 1.393 villor under januari 2009 jämfört med december 2008."

Och idag har dessutom räntan sänkts ytterligare så jag tror att man kan räkna med att priserna är på väg ytterligare uppåt. Nu är det dessutom vår vilket är den optimala tiden för husförsäljningar.

Lite tidigt på säsongen för priserna att gå upp. Det håller nog i sig ändå fram till sommaren.

Hmm - hur kommer detta sluta ?
En krasch av bostadspriserna trodde jag inte på , men en hälsosam utplaning/nedgång iaf...

Nu börjar nuvarande konjukturcykel skilja sig från de "vanliga"..Detta lades förvisso upp redan för ett antal år sedan genom att ha relativt låga räntor trots en ångande högkonjuktur. Sen lyckades riksbanken förvisso höja upp det litegrann tills det "small" -men iaf...

Är det bara en otroligt snabb lågkonjuktur vi ser?
- Räntorna gick uppåt, och sen helt plötsligt rasade dom, fortaren än normalt.
- Industrijobben: det började varlsas- och redan nu, inom 6 mån, har tjänstesektorn börjat påverkas - detta brukar ta ngt år. T.o.m, offentliga sektorn har på sina stä'llen varslat folk - och den ligger vanligen inte alls i fas med industrin...

Oroväckande -eller bra ?

/K

Jag förstår inte mäklarstatistiks statistik.

Nu är snittpriset på ett hus 1 701'
Förra månaden var det 1 729' (väl)?

Det blir väl -1,6%?

Månaden innan det 1 763'

(kan inte läsa pdf här, så jag kan inte kolla gamla pressmeddelanden)

Om jag inte förstått fel så utgår de från K/T-talet när de gäller villor och fritidsfastigheter.

Edit:
Saxat från http://www.maklarstatistik.se/StorstadRiketV.htm
Prisutveckling för småhus är beräknad utifrån förändringar i K/T-talet.

Kan vi se ett imaginärt prisfall nu när det ska beräknas taxeringsvärde för 2009-2011? Det vill säga att taxeringsvärdet stiger mer i förhållande till vad köpeskillingen gör? Enligt Mäklarstatistik har då K/T-talet gått ner även om priset i realiteten har stigit. Eller har jag fått för lite kaffe nu igen..?

Redigerat:
Jag tycker det är konstigt att Mäklarstatistik har någon trovärdighet över huvud taget. De lyckas ju misshandla siffrorna till oigenkännlighet gång på gång.

http://www.maklarstatistik.se/press.htm

-------- 8< --------

Prisstatistik senaste månaden*, VILLOR, januari 2009
Statistiken baseras på försäljningen av 1 393 villor under januari 2009 jämfört med december 2008.

Prisutveckling 1 månad Pris
Riket + 4 % 1 701 000 kronor

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.