235 455 läst ·
2 000 svar
235k läst
2,0k svar
Huspriser upp eller ner? (Snillen spekulerar!)
Riksbanken skapar pengar i form av krediter till banker. Bankerna i sin tur får låna ut en viss faktor utöver dessa pengar de har lånat av riksbanken enligt EUs gemensamma modell för Fractional Reserve Banking som kallas Basel 2. I Basel 2 definieras hur stor täckningsgrad banken behöver för en kredit för olika låntagare, exempelvis behövs en täckningsgrad på 2,8-8% för lån till privatpersoner med säkerhet. Detta betyder att om du lånar 100' kr med ditt hus som säkerhet så behöver banken bara låna ut 2800 kr av "riksbankpengarna" och resten skapas av banken vid lånetillfället. Att banken endast tjänar pengar på mellanskillnaden mellan inlånings och utlåningsränta är helt enkelt felaktigt.Lekkamraten skrev:Banken tar upp lån i sin tur och betalar på samma sätt som bankens låntagare en ränta (låt vara en lägre ränta) och tjänar pengar på mellanskillanden. Priset banken betalar är pengar som närmast är att se som en investering, men hade i annat fall likaväl kunnat användas till konsumtion eller annan investering (alternativt utdelning till aktieägarna om överskott finns).
Banken skapar inte pengar, det har Riksbanken såvitt jag vet ensamrätt till, såvitt jag vet.
Så nej, riksbanken har inte ensamrätt på att skapa pengar, det är något alla banker har rätt till, och som de gör på daglig basis. Alla pengar i Sverige är krediter och 95% av dessa krediter är utfärdade av privata banker.
Vet inte om jag håller med om att det är en förlegad teori. När mer pengar skjuts in i ekonomin genom nya krediter så ökar kredittagarnas ekonomiska utrymme omgående. Kredittagarna handlar för dessa pengar, vilket ökar efterfrågan på varor. De som tillhandahåller dessa varor justerar därför upp priserna och inflationen är ett faktum. Det enda som har ökat är bankernas ränteintäkter, medan kredittagarnas soliditet och pengarnas värde har minskat. Eftersom dessutom alla pengar i omlopp är krediter, som ränta ska betalas på, är systemet självdrivande, i och med att nya krediter ständigt måste skapas för att betala räntor på de gamla.Lekkamraten skrev:Jag vet inte varför penningmängd diskuteras, Det har inget med inflation att göra som man ofta läser, det är en förlegad teori som t.o.m. Riksbanken sagt inte går att påvisa. Vi blir hela tiden fler invånare. Det är självkart att penningmängden ökar. Låt säga att det fanns 1 mkr pengar i samhället och 1 miljon invånare. Om penningmängden inte fick öka för att vi fick inte ha inflation i samhället, skulle det krävas att vi sanktionerade födelsetalen. Likaså skulle alla få mindre pengar om antalet invånare överskreds.
Men visst, bankerna risk är väldigt liten, men å andra sidan om risken inträder som i USA främst är förlusterna stora, men med hänsyn till att risken normalt är liten är också räntespreaden (som det stått om lite i tidningarna senaste tiden) normalt liten och nu högre än normalt pga av det som händer runt omkring oss.
Anledningen att bankkriser som den i USA blir så allvarliga som de är är också det baserat i FRB-systemet eftersom det på samma sätt som att det är en hävstång för bankernas ränteintäkter är en hävstång för kreditförluster: Om en bank lider en kreditförlust på 1000' så måste denna täckas av egna pengar, men eftersom de har lånat ut med en täckningsgrad av 2,8%, dvs ca 35 miljoner med denna miljon som bas så måste de återta just 35 miljoner i krediter för att kunna täcka denna kreditförlust på 1 miljon.
BobbyEwing skrev:
"Det är riksbanken som ger ut sedlar, mynt och fastställer referensräntor, till exempel reporäntan. Riksbanken fick 1904 ensamrätt att ge ut sedlar och mynt i Sverige." http://sv.wikipedia.org/wiki/Riksbanken
9 kap 14 § Regeringsformen, "Endast Riksbanken har rätt att ge ut sedlar och mynt."
Jag tycker dock att diskussen börjar hamna utanför detta forum och strängens frågeställning.
Jodå, på sätt och vis.Lekkamraten skrev:
Men samtidigt är väl en viss förståelse för hur kredidsystemet fungerar bra att ha i ryggen när man funderar på räntors upp/nedgång, husprisers upp/nedgång bankkrascher osv.
Dvs allt som i förlängningen kan (och kommer) påverka priset på våra hus.
Så helt onödigt stickspår tycker inte jag att det är.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 194 inlägg
Just, det, de får ensamma ge ut "sedlar och mynt". Men de är inte de vi pratar om nu. Jag kommer inte ihåg siffran, men det är en liten del av alla svenska pengar som finns i form av sedlar och mynt. För den här diskussionen så är det "referensräntorna" som är intressanta; men de hindrar inte att bankerna glatt lånar ut mer pengar än de har (eller rättare har lånat av riksbanken).Lekkamraten skrev:
På Strindbergs tid så fanns det dock fortfarande "Privatbanksfemmor" som väl Karlsson bla betalar med i Hemsöborna om jag inte missminner mig. ;-)
Nu ska jag vara lite pessimist igen angående huspriser. Är man något som jag inte ens visste fanns, fastighetsprofessor, så borde man ha någon hum om sakernas tillstånd kan jag tycka...
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelni...09\17\301270§ionid=Dinapengar&o=expressen
Professorn förutspår en sänkning med 30 % inom ett år ( 20% till alltså )....
Då börjar snart de allra flesta som köpt hus i dyrområden med hjälp av tidigare vinster i pyramiden vara i den situationen att vinsten är nere på noll eller minus just då.
Lite citat av professorn Hans Lind
"Det prisfall det pratas om på 20-30 procent i höst borde inte förvåna någon. Det är en realistisk bedömning att det totala fallet hamnar på den nivån”, säger han."
”Om ett år då har det fallit ytterligare 15-20 procent. Då har vi ett sammanlagt fall på 30 procent och det är vad jag alltid sagt att fallet ska bli.”
Sen i samma artikel är det VD´n för mäklarsamfundet som inte har lika dyster syn på tillvaron...
http://www.youtube.com/watch?v=CPBb5Mas22Y
Vem i hela världen kan man lita på? Hoola Bandoola band..
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelni...09\17\301270§ionid=Dinapengar&o=expressen
Professorn förutspår en sänkning med 30 % inom ett år ( 20% till alltså )....
Då börjar snart de allra flesta som köpt hus i dyrområden med hjälp av tidigare vinster i pyramiden vara i den situationen att vinsten är nere på noll eller minus just då.
Lite citat av professorn Hans Lind
"Det prisfall det pratas om på 20-30 procent i höst borde inte förvåna någon. Det är en realistisk bedömning att det totala fallet hamnar på den nivån”, säger han."
”Om ett år då har det fallit ytterligare 15-20 procent. Då har vi ett sammanlagt fall på 30 procent och det är vad jag alltid sagt att fallet ska bli.”
Sen i samma artikel är det VD´n för mäklarsamfundet som inte har lika dyster syn på tillvaron...
http://www.youtube.com/watch?v=CPBb5Mas22Y
Vem i hela världen kan man lita på? Hoola Bandoola band..
Redigerat:
Här är en till expert, Lars Kilander, vd för Mäklarsamfundet:
i Maj:
"Det troliga är att priserna ökar något i storstäder och residensstäder"
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx?O=RSS&ArticleId=2008%5c05%5c16%5c284369
i September:
”Att priserna sjunker var väntat"
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelni...09\17\301270§ionid=Dinapengar&o=expressen
i Maj:
"Det troliga är att priserna ökar något i storstäder och residensstäder"
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx?O=RSS&ArticleId=2008%5c05%5c16%5c284369
i September:
”Att priserna sjunker var väntat"
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelni...09\17\301270§ionid=Dinapengar&o=expressen
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Om man förutspår prissänkningar tillräckligt länge så lär man ju ha rätt 
På KTH finns det två st "fastighetsproffesorer" som har predikat om prisras på bostäder periodvis sedan år 2000...
Priset, som ju beror på utbud vs efterfrågan fundamentalt sett - tror jag kommer gå ned mer nu med såpass pessimistiska signaler från bla USA, särsklit med tanke på tongångarna från media. Dn+Svd ger ju t.o.m. ett ännu mörkare intryck än tex NY Times !!? klart folk drar öronen åt sig. Men sedan är ju frågan hur mycket och framförallt hur långvarigt det blir.
Jag tror vi ser en rejäl dipp nu, men om inte fler "katastrofer" inträffar på finansmarknaden så planar det nog ut snart. Däremot har nog en och annan som i 1-2 år nu siat om 20-30% "ras" börjat pricka rätt nu (iof ett år försent men iaf)
Det jag fortfarande har svårt att se är hur räntan skall kunna vara fortsatt hög. Om riksbanker runtomkring sänker riskräntorna så borde väl bankerna iaf på medellång sikt inte kunna hålla så höga räntor !?
/K
På KTH finns det två st "fastighetsproffesorer" som har predikat om prisras på bostäder periodvis sedan år 2000...
Priset, som ju beror på utbud vs efterfrågan fundamentalt sett - tror jag kommer gå ned mer nu med såpass pessimistiska signaler från bla USA, särsklit med tanke på tongångarna från media. Dn+Svd ger ju t.o.m. ett ännu mörkare intryck än tex NY Times !!? klart folk drar öronen åt sig. Men sedan är ju frågan hur mycket och framförallt hur långvarigt det blir.
Jag tror vi ser en rejäl dipp nu, men om inte fler "katastrofer" inträffar på finansmarknaden så planar det nog ut snart. Däremot har nog en och annan som i 1-2 år nu siat om 20-30% "ras" börjat pricka rätt nu (iof ett år försent men iaf)
Det jag fortfarande har svårt att se är hur räntan skall kunna vara fortsatt hög. Om riksbanker runtomkring sänker riskräntorna så borde väl bankerna iaf på medellång sikt inte kunna hålla så höga räntor !?
/K